Full spiker for Arctivity 2017 (9.-14.juli)

Pressemelding   •   jan 30, 2017 14:49 CET

Arctvity er et ungt arrangement med høye ambisjoner. Gjennomføringen av Arctivity 2016 var vellykket og en betydelig oppgradering fra pilot 2015 i omfang og innhold. Evalueringen har gitt oss svært mange utfyllende tilbakemeldinger som er svært nyttige i arbeidet med planlegging og gjennomføring et enda bedre Arctivity i 2017.

Påmeldingen for Arctivity 2017 er i gang!

Under Arctivity 2017 9.-14.juli, tilbys det 11 ulike kurs over tre dager: klatring, kiting, terrengsykling, orientering, fluefiske, kajakk havpadling, fridykking, golf, ridning, bueskyting og overnattingstur i Sjunkhatten Nasjonalpark med DNT. Det legges i tillegg til rette for utprøving av aktiviteter rundt Base camp ved VHSS på egen "Arctivitetsdag" samt på ettermiddags- og kveldstid. Prosjektleder, Jonny Jakobsen, forteller at det er først til mølla prinsippet da det er begrenset antall plasser på hovedaktivitetene.

Detaljert info, aktivitetsbeskrivelser og påmelding: www.arctivity.no

Her er en smakebit fra Arctivity 2016:

Vi setter stor pris på all hjelp med å spre informasjon om arrangementet til potensielle deltakere og frivillige, sier Jakobsen.

Har du spørsmål, ta direkte kontakt med jonny.jakobsen@vhss.no

Arena for kunnskapsspredning
Gjennom Arctivity får VHSS bidratt med sin faglige kompetanse til å styrke deltakelse for personer med fysiske funksjonsnedsettelse også på områder med grenseoverskridende aktiviteter. Dette er et viktig bidrag i det store bildet av tilbud om aktiviteter for denne gruppen, og spesielt viktig at vi har et slik arrangement i nordnorge. Dette sier Arnt Pedersen, styreleder for VHSS. Arctivity er samlende for organisasjonen og gir faglig utveksling med mange andre institusjoner. Det gjør VHSS bedre kjent og bidrar til positiv omdømmebygging. Det setter regionen på kartet og bekrefter VHSS som et sterkt fagmiljø.

Styret ser på Arctivity som en arena for å spre kunnskap fra fagmiljøet tilbake til de enkelte utøvere og instruktører som bringer dette tilbake til sine lokalmiljø og idrettslag landet over. Samtidig gir det VHSS verdifull tilbakemelding og faglig oppdatering både på aktiviteter, utstyr og arrangementkompetanse. Styret ønsker å utvikle Arctivity videre slik at det kan bli et fast årlig arrangement og en "institusjon" i seg selv. I den forbindelse er vi avhengig av å løfte dette videre med samarbeidspartnere, både på det finansielle og arrangementmessige plan.

Deltaker:
"Arctivity er den beste uka jeg har hatt på lang tid. Helt utrolig gøy og en mestringsarena man finner svært få andre steder. Gleden av å se andre mestre og vise glede er helt ubeskrivelig. Det kan ikke forklares!"

Instruktør:
”For meg som jobber med friluftsliv…….. og idrett, så er det utrolig givende, inspirerende og ikke minst veldig lærerikt å være del av Arctivity. Det er et privilegium (etter mitt syn) å få mulighet til å kunne vise muligheter for aktiviteter osv. Jeg kommer gjerne tilbake om en får lov og mulighet, samt at det må fremheves at fasiliteter totalt sett er veldig imponerende her ved VHSS.”

Frivillig:
"Den beste opplevelsen var at alle møtte hverandre med et smil, et hei og oppmuntrende ord til enhver tid. Fellesskapet var usedvanlig godt og alle bidro på sin måte. Jeg sitter igjen med en skikkelig god følelse etter denne uken, jeg har lært mye av de jeg kom i kontakt med, og det er en opplevelse jeg vil ta med meg videre i livet."

Valnesfjord Helsesportssenter er en privat, non-profitt og ideel stiftelse som har levert tjenester innen spesialisert habilitering og rehabilitering helt siden 1982.

Senteret er en av fire "spesielle helseinstitusjoner" i Norge, som alle ansees å ha et særegent tilbud som gjør at de har landsdekkende funksjon. Det betales ikke egenandel ved opphold på VHSS. Her finnes ulike tilbud om opphold (intensiv trening, arbeidsrettet fokus og ulike temaopphold) for barn, unge, unge voksne og voksne.

VHSS har avtale med Helse Nord RHF og opphold ved VHSS er uten egenandel. Reise til og fra opphold etter avtale med Helse Nord RHF dekkes av Pasientreiser, og ledsager kan etter folketrygdloven § 9-13 søke om opplæringspenger under oppholdet.

Søknad om opphold fremmes av legespesialist, fastlege eller annet helsepersonell, og skal sendes til Regional Vurderingsenhet i helseforetak hvor pasienten har bostedsadresse. Mer informasjon og søknadsskjema finner du her.