Helse- og omsorgsminister Bent Høie besøker Valnesfjord Helsesportssenter

Pressemelding   •   aug 08, 2017 13:34 CEST

Helse- og omsorgsminister Bent Høie, har ansvar for politikken knyttet til sykehus, helsetjenester i kommunene, forebygging, psykisk helse og rus.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie er på turnè i Nordland og Troms tirsdag og onsdag.

- Etter å ha vært i Narvik, går turen videre til Bergsodden sykehjem i Harstad. Onsdag besøker Høie Nordlandssykehuset i Bodø, Valnesfjord Helsesportssenter i Fauske og Selfors sykehjem i Mo i Rana. Dette skriver Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding.

Onsdag besøker han altså Valnesfjord Helsesportssenter, hvor han får en omvisning både ute og inne der det foregår pasientaktivitet, samt noe informasjon om vårt tilbud. Han får også anledning til å snakke med pasienter og pårørende, samt kanskje prøve ut noen aktivitetshjelpemidler. Utelunsj ved gammen inkluderer selvsagt bålkaffe.

Valnesfjord Helsesportssenter ønsker Helse- og omsorgsminister Bent Høie
velkommen til oss med følgende program;

12.00 - Mottakelse/Velkommen ved hovedinngangen

Omvisning
Retning mot aktivitetsfløy via aktivitet i gymsal/klatrevegg, 2.etg. til kondisjonsrom og styrkerom, via treningskjøkken og ned til storstua. Mulighet til samtale med pasienter i aktivitet underveis. I storstua ønsker vi å presentere mulighetene som ligger innen virtuell teknologi. Etterpå går vi ut gamle hovedinngang, passerer Rundtrøbakken og ballbane og går opp forbi svømmehall. Ved garasjene blir det i demonstrasjon av diverse aktivitetshjelpemidler. Vi følger klopplagt vei til gamme hvor vi ser padling på elva fra stien.

13.00 - Utelunsj ved gammen med bålkaffe
Informasjon og mulighet for samtale med både ansatte og pasienter under måltidet.

13.30 - Avreise

Deltakende fra Valnesfjord Helsesportssenter:
Elke-Maria Bunk (direktør), Arnt Pedersen (styreleder), Dag Ofstad (leder Nasjonal Kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelse), Hanne Jakobsen (leder Fagutviklingsavdelingen), Kjetil (idrettspedagog og prosjektleder), Hilde Risvoll (overlege), Ragnhild Gundersen (teamsjef barn og unge), Bente Loraas (fagkonsulent arbeid og helse) og Line Bergli (fagkonsulent marked).

Valnesfjord Helsesportssenter er en privat, non-profitt og ideel stiftelse som har levert tjenester innen spesialisert habilitering og rehabilitering helt siden 1982.

Senteret er en av fire "spesielle helseinstitusjoner" i Norge, som alle ansees å ha et særegent tilbud som gjør at de har landsdekkende funksjon. Det betales ikke egenandel ved opphold på VHSS. Her finnes ulike tilbud om opphold (intensiv trening, arbeidsrettet fokus og ulike temaopphold) for barn, unge, unge voksne og voksne.

VHSS har avtale med Helse Nord RHF og opphold ved VHSS er uten egenandel. Reise til og fra opphold etter avtale med Helse Nord RHF dekkes av Pasientreiser, og ledsager kan etter folketrygdloven § 9-13 søke om opplæringspenger under oppholdet.

Søknad om opphold fremmes av legespesialist, fastlege eller annet helsepersonell, og skal sendes til Regional Vurderingsenhet i helseforetak hvor pasienten har bostedsadresse. Mer informasjon og søknadsskjema finner du her.