Tøff uten bein!

Pressemelding   •   jul 04, 2016 07:30 CEST

10.-15.juli går Arctivity av stabelen for andre gang - denne gang med en dobling av antall deltakere.

55 deltakere har meldt sin ankomst. I tillegg kommer det personlige assistenter, instruktører fra Norges Idrettsforbund, frivillige og ansatte fra Valnesfjord Helsesportssenter (VHSS) - over 100 i tallet.

- Arctivity er en grensesprengende mulighetsarena for unge voksne med fysiske funksjonsnedsettelser. Vi som arrangerer Arctivity gjør det for å fokusere på like muligheter for deltakelse, sier prosjektleder Jonny Jakobsen, idrettspedagog på VHSS. Han leder arbeidet med å skape et bunnsolid arrangement de fem dagene det står på.
- Her skal folk møtes, erfaring bygges og kunnskap deles. Vi har tro på at erfarings- og kompetansespredning om temaet, over tid vil kunne gi like muligheter for deltakelse for alle, sier Jakobsen.

En tidligere deltaker beskrev det så godt. Da han kommenterte sin deltakelse på downhill offroad-sykkel uten bein sa han: "Det er ikke de manglende beina som avgjør om jeg setter utfor bakken på sykkel eller ei!"

For mer informasjon, kontakt:
Prosjektleder Jonny Jakobsen, tlf: 911 90 122, e-post: jonny.jakobsen@vhss.nostaben@arctivity.no

Fakta om Arctivity:
  • Friluftsarrangement for unge og unge voksne med fysiske funksjonsnedsettelser
  • Base for arrangement er Valnesfjord Helsesportssenter (VHSS)
  • Målgruppen er unge og unge voksne fra 16 år med fysiske funksjonsnedsettelser
  • Arrangeres i samarbeid mellom VHSS, Norges Idrettsforbund, Nordland fylkeskommune og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser
  • Arrangementet tilbyr kurs innen klatring, fluefiske, golf, ridning, fridykking, kajakk havpadling, orientering, terreng- og downhillsykling, kiting og seiling.

Se også vår webside: www.arctivity.no

Følg Arctivity på Facebook: https://www.facebook.com/arctivitynorway

Om VHSS: www.vhss.no

Følg VHSS på Facebook: https://www.facebook.com/valnesfjordhelsesportssenter

Valnesfjord Helsesportssenter er en privat, non-profitt og ideel stiftelse som har levert tjenester innen spesialisert habilitering og rehabilitering helt siden 1982.

Senteret er en av fire "spesielle helseinstitusjoner" i Norge, som alle ansees å ha et særegent tilbud som gjør at de har landsdekkende funksjon. Det betales ikke egenandel ved opphold på VHSS. Her finnes ulike tilbud om opphold (intensiv trening, arbeidsrettet fokus og ulike temaopphold) for barn, unge, unge voksne og voksne.