Prøv sjokolade og rødvin - en himmelsk kombinasjon

Adventskos med sjokolade og vin

Når vintermørker og kulde nå tar sitt grep om oss trenger vi litt ekstra kos og hygge. At sjokolade er bra for humøret kjenner vi til. Sjokoladen frigjør endorfiner og serotonin i hjernen som kan gjøre deg lykkeligere og piggere.

Mørk sjokolade inneholder en antioksidant som heter flavonol, den skal kunne forebygge hjerte- og karsykdommer samt balansere blodtrykket. Det er herved ikke sagt at all sjokolade er sunn eller at alt er vitenskapelig bevist, men sjokolade spiser vi kanskje ikke for å være sunne, men for en stunds nytelse.

Sjokolade og vin
Sjokolade passer utrolig godt sammen med vin. For å få den beste smaksopplevelse er det viktig å velge rett vin til rett sjokolade. Hvilken type sjokolade du velger; hvit, mørk, melkesjokolade, søt, bitter, fet, slank eller smaksatt, setter rammer for hvilken vin som bør velges. En lysere sjokolade passer bedre med en lysere og lettere vin. Hvit sjokolade og lys sjokolade med lavt innhold av kakao, smaker flott sammen med fruktig hvitvin eller boblende champagne. En mørk sjokolade krever en fyldig rødvin, siden både vin og sjokolade inneholder tanniner, noe som oppleves tørrende. Ved meget høy konsentrasjon av kakao passer portvin eller søt dessertvin best, ellers blir opplevelsen for bitter.

Diablo Dark Red – djevelsk god til sjokolade
Med rik smak av mørke bær, middels kraftige tanniner og en frisk og tydelig syre smaker Diablo Dark Red fantastisk med medium mørk sjokolade. Vinens naturlige restsødme og  relativt høye alkoholinnhold løfter kombinasjonen med den litt bitre mørke sjokoladen, prøv gjerne mørk sjokolade smaksatt med litt havsalt eller nøtter.

Her kommer også tipset på verdens enkleste dessert å servere til- nemlig brownie;
-lag en skikkelig seig og mørk smaksbombe av en browniekake etter oppskrift fra www.detsoteliv.no

Foto: iStock

Ingredienser:
3 egg
4 dl sukker
2 dl hvetemel
6 ss kakao
2 ts vaniljesukker
300 g smør

Glasur:
100 g kokesjokolade
1,5 dl kremfløte

Fremgangsmåte:

• Smelt og avkjøl smøret. Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i de øvrige ingrediensene og bland til en jevn deig.
  • Ha deigen i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist nederst i ovnen ved 180°C i ca. 30 min (kaken skal fortsatt kjennes litt ustekt ut i midten).
  • Avkjøl kaken helt i formen. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat. Oppbevar kaken i romtemperatur innpakket i plast frem til servering.
  • Rett før servering kokes kremfløten opp i en liten kjele. Ta kjelen av platen og tilsett kokesjokoladen i biter. La sjokoladen smelte i fløten. Rør glasuren jevn og ringle over kaken, mens den fortsatt er varm. Server kaken med en gang, sammen med pisket krem og eventuelle rester av sjokoladesausen.

Tips!
Kaken får best konsistens om den får stå i romtemperatur. Kaken er selvsagt også god etter at sjokoladeglasuren har stivnet.

Server med ett glass Diablo Dark Red rødvin til. Så godt – så enkelt.

Diablo Dark Red er en blend laget av de velkjente druene Malbec og Syrah. Malbec briljerer vanligvis i Argentina og Syrah er druen som Chile ofte overleverer på. En utradisjonell blanding av to stjernedruer som helst tar hele scenen selv, men som i Diablo Dark Red harmonerer flott sammen.

Pris: 139,90 Art.nr.: 10336301 Utvalg: bestillingsutvalget, finnes i 30 butikker

Kategorier

Concha y Toro Norway og VCT Norway er heleide datterselskaper av chilenske Viña Concha y Toro S.A. Selskapene i Norge importerer viner fra Chile, Argentina, Sør-Afrika og USA, og har Vinmonopolet som sin største kunde. Morselskapet, Viña Concha y Toro S.A (etablert 1883), er Latin-Amerikas ledende vinprodusent.

Heidi Stumo

Pressekontakt Commercial & Marketing Manager 0047 90 99 12 23

Om VCT Norway

Concha y Toro Norway og VCT Norway er heleide datterselskaper av chilenske Viña Concha y Toro S.A. Selskapene i Norge importerer viner fra Chile, Argentina, Sør-Afrika og USA, og har Vinmonopolet som sin største kunde. Morselskapet, Viña Concha y Toro S.A (etablert 1883), er Latin-Amerikas ledende vinprodusent og har en fremtredende posisjon blant viktige vinfirmaer i verden. Firmaet eksporterer til 145 land, eier 10 700 hektar vinmarker og er verdens 4. største vinprodusent. Concha y Toro Group har hovedsete i Chiles hovedstad Santiago. Salget av over 33 millioner kasser med vin på verdensbasis, håndteres av 4 000 ansatte. Den største merkevaren, Casillero del Diablo, er i konstant vekst, men også Viña Maipo og Fetzer har sterke posisjoner i det norske markedet.

VCT Norway
Karenslyst Allé 10