Sikkerhetsekspert Kenneth Hovde Omdal i Verisure anbefaler alle å låse fast stigen før de drar på ferie.

Slik forbereder du deg på innbruddsmåneden juli

Tall fra alarmselskapet Verisure viser at juli i fjor var den verste innbruddsmåneden på over åtte år. Her er fem nyttige tips til hvordan du sikrer deg mot innbrudd i sommer.

Sommerferien er like rundt hjørnet, og mange forbereder seg nå på å reise bort. Da er det også viktig å ta noen forholdsregler før du drar fra boligen.

– Vår erfaring er at innbruddstyvene slett ikke tar ikke fri om sommeren, og tallene fra i fjor understreker at juli er en måned man bør være ekstra på vakt mot innbrudd, sier sikkerhetsekspert Kenneth Hovde Omdal i Verisure.

Statistikk fra Verisure viser at juli i 2018 var den måneden med flest registrerte innbrudd blant selskapets boligkunder på over åtte år. Tallene er nesten en dobling i antall innbruddstilfeller fra juli 2017, og det høyeste innbruddstallet i en enkeltmåned siden mars 2010. Det bekymrer sikkerhetseksperten i Verisure.

– Både den offisielle statistikken fra politiet og våre egne tall viser at det er en generell nedgang i antall innbrudd i Norge, og det at stadig flere nordmenn installerer boligalarm bidrar ifølge politiet til nedgangen. Derfor er det spesielt urovekkende at innbruddstallet i juli i fjor var rekordhøyt, sier Hovde Omdal.

Det er veldig kjedelig å komme hjem til et rundstjålet og endevendt hus, så sikkerhetseksperten oppfordrer alle til å sikre boligen ekstra godt før man reiser bort i sommer. Her er hans tips:

1. Få det til å se ut som om du er hjemme.

Få naboen eller bekjente til å passe på boligen din mens du er borte. Ved å ta inn posten, vanne blomstene, klippe gresset og fylle søplekassen, tror innbruddstyvene at noen er hjemme. En kaffekopp på kjøkkenbenken og et ubrettet pledd i sofaen er også smart. Da er synnsynligheten mindre for at tyvene forsøker å bryte seg inn.

2. Se opp for «merking» av boligen.

Det er et kjent triks for en innbruddstyv å «merke» boligen med en mynt på trappen, papirbit i dørsprekken eller teip på dørhåndtaket. Dersom disse objektene ikke fjernes, antar tyvene at ingen er hjemme. Dette bør også venner og naboer være oppmerksom på når de passer på boligen din mens du er på ferie.

3. Ikke frist innbruddstyven unødvendig.

Vær nøye med å rydde vekk gjenstander som har høy verdi og er enkle å få med seg, slik som nettbrett, bærbare PCer og smykker. La heller ikke penger ligge synlig fremme. Lukk dørene inni boligen, så begrenser du også innsynet.

4. Gjør det vanskeligere å bryte seg inn.

Vær sikker på at du har lukket og låst både ytterdører og vinduer før du reiser. Ta gjerne en ekstra runde i rom du ikke oppholder deg så ofte i, slik som kjellerstuen eller loftsstuen. Rydd også unna eller lås fast stigen, gardintrappen og andre objekter som kan benyttes til å klatre inn av vinduene.

5. Installer døgnovervåket alarm.

Har du døgnovervåket alarm er det alltid noen som passer på boligen din. Synlige alarmskilt, sjokksensorer som oppdager tyvene før de bryter seg inn, kameradetektorer med bevegelsesessensorer og avskrekkende sirenelyd gjør en bolig med alarm til et svært lite attraktivt innbruddsobjekt.

Verisure AS er Norges største alarmselskap. Det er også Europas ledende leverandør av profesjonelt overvåket brann- og innbruddsalarm, med aksjonering hvis noe skulle skje. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker over tre millioner kunder vår teknologi i 15 land i Europa og Latin-Amerika. Selskapet har 18.000 ansatte og partnere. Siden vi startet med alarm i Norge i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmstasjon. Gjennom blant annet kamera og tale- og lyttefunksjon (Verisure Voice) kan alarmstasjonen raskt sette inn riktig tiltak uansett om det gjelder innbrudd, brann eller ulykke. Vi leverer hele verdikjeden - fra produktutvikling og design til salg, installasjon, service, vedlikehold og utrykning. Takket være fokus på høy kvalitet har vi de mest fornøyde kundene i bransjen seks år på rad (Norsk Kundebarometer). Med Verisure får du mye mer enn en standard bolig- og brannalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen via app, uansett hvor du er.