Vestlendinger minst bekymret for innbrudd

Vestlendinger minst bekymret for innbrudd

Folk fra Vestlandet er minst redd for innbrudd viser en undersøkelse gjort av YouGov på vegne av boligalarmselskapet Verisure. Bare én av fem vestlendinger er bekymret for innbrudd, mens det i hovedstadsområdet er hele én av tre.

– Vi ser at folk i storbyene er generelt mer bekymret enn folk som bor i bygder og steder med under 5000 innbyggere, noe som også stemmer godt overens med innbruddsstatistikken, sier kommunikasjonssjef i Verisure, Cecilie Knudsen. – Likevel er det påfallende at forskjellen mellom Øst- og Vestlandet er såpass stor, sier hun.

I følge SSB er det i Oslo det blir begått mest vinningskriminalitet med 76,9 anmeldte tilfeller
per 1 000 innbyggere. Deretter følger Hordaland og Vest-Agder med et omfang som er under halvparten av det Oslo hadde i 2013, det vil si henholdsvis 31,9 og 31,5 per 1 000 innbyggere[1].

Unge mest redde
Noe oppsiktsvekkende viser det seg også at unge voksne fra 18-35 år er den aldersgruppen som er mest bekymret for innbrudd. På landbasis svarer hele 30 prosent av unge i denne aldersgruppen at de er redde for at noen skal bryte seg inn hos dem. Blant de over 55 er det 22 prosent som svarer at de er bekymret for innbrudd.

– Det er noe overraskende at unge er de som er mest bekymret for innbrudd. Dette er en klar endring fra lignende undersøkelser vi har gjennomført tidligere[2], sier Knudsen.

Mest alarmer på Østlandet
Mens bare 18 prosent av innbyggerne i Trøndelag og Nord-Norge har innbruddsalarm, viser statistikken at over 45 prosent har det i Oslo og Akershus.

– I følge våre statistikker er sannsynligheten for innbrudd hele åtte ganger lavere dersom man har installert boligalarm, sier Knudsen.

Foruten det du kan gjøre selv, gjør ny elektronikk det enklere å beskytte hjemmet mot innbrudd. Dessuten vil forsikringspremien mest sannsynlig bli redusert hvis du har en moderne innbruddsalarm. Innbruddstyver unngår helst boliger som er merket med alarmskilter, samtidig som man blir varslet dersom noen er freidige nok til å prøve seg.

– Nå har det også kommet app-baserte alarmsystemer der du kan bruke smarttelefonen til å slå av og på lys, TV og annen elektronikk. Det gjør det mye enklere å få det til å se ut som noen er hjemme, selv om du befinner deg flere hundre mil unna. En slik app kan også være beroligende mens man er på ferie, da man hele tiden kan sjekke om alarmen er på, og følge med på huset uansett hvor man er, sier Knudsen.

10 råd mot innbrudd:

1. Sosiale medier
Mange tror at det man legger ut på sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram og lignende kun er synlig for sine venner. Statusoppdateringer, inn-sjekkinger og lignende kan imidlertid være synlige også for andre. Tenk over hva du poster på sosiale medier. Man bør ikke annonsere at huset er tomt ved å gi for detaljert informasjon om hvor man er og hvor lenge man er borte.

2. Få det til å se ut som om du er hjemme
Ikke rydd bort ting som får hjemmet til å se bebodd ut. La gjerne kaffekoppen stå igjen på stuebordet. Tyver ser ofte etter tegn på at du er bortreist, for eksempel gardiner som er trukket for, visne blomster og lignende.

3. Unngå full postkasse
Stopp eller omadressér posten og avisen mens du er på ferie. Posten kan du stoppe eller omadressere ved å ringe 81000710, ved å gå inn på www.posten.no, eller ved å fylle ut en blankett på ditt lokale postkontor.

4. Viderekoble telefonen
Mange tyver ringer på forhånd for å sjekke om huset står tomt. Ikke sett på telefonsvareren med beskjed om at du er på ferie. Dersom du fortsatt har hjemmetelefon; sett telefonen over til mobilen, dit du reiser, eller til en bekjent.

5. Fylle søppelkassen og måke snø
En tom søppeldunk eller umåkt oppkjørsel er tydelige tegn på at du ikke er hjemme. Be naboen kaste litt søppel i dunken din samt hjelpe deg med å måke.

6. Fjern verdisaker
Ikke la sølvtøy, smykker, datautstyr, penger og andre lett omsettelige verdigjenstander ligge synlig i huset. Verdifulle gjenstander bør oppbevares i bankboks. Lag gjerne en oversikt over verdigjenstandene i boligen og ta bilder av dem og rommene i huset. Husk å oppbevare bildene på et innbruddssikkert sted.

7. Styr lys og lyd
En enkel klokkebryter kan slå av og på lys og kanskje en radio mens du er borte. Med SmartPlugs og Verisures app kan du enkelt styre flere av husets elektriske komponenter med mobilen mens du er på ferie.

8. Montér doble dørlåser
Halvparten av alle tyver kommer seg inn i huset gjennom dører. Montér doble forsikringsgodkjente låser på alle ytterdører, kjeller- og verandadører.

9. Montér alarm
Hus med innbruddsalarm utsettes sjelden for innbrudd. Alarmen bør være tilknyttet en alarmsentral. Glem ikke sikring av annen etasje; husk tyvene har stige - eller de bruker din eller naboens!

10. Alliér deg med naboen
Gode naboer passer på huset for hverandre når de drar på ferie.

[1] SSB: Anmeldte lovbrudd, 2013: https://ssb.no/lovbrudda/

[2] Norstat/Securitas Direct: Den store trygghetshundersøkelsen, 2011

Verisure AS (Securitas Direct) er Norges og Europas ledende alarmselskap. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker over 1,8 millioner kunder vår teknologi. Siden vi startet med alarm i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmsentral. I tillegg leverer vi service, vedlikehold og utrykning. Med Verisure får du så mye mer enn en standard boligalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen, uansett hvor du er. Velkommen til det trygge og tilkoblede, smarte hjemmet.