Inn på lista over Norges største boligbyggere

Inn på lista over Norges største boligbyggere

VestlandsHus er nå rangert som nr. 6 på Topp 10-listen over Norges største boligbyggere. Dette blir kjedens debut på listen. «2020 har vært et rekordår for oss, og det er derfor ekstra hyggelig at dette også vises igjen, og gir oss en plass på denne lista» sier daglig leder Lars Erik Vinje.

Hvert år rangerer Boligprodusentenes forening landets største boligbyggere i forhold til antall igangsatte boliger, og VestlandsHus gikk nå inn på listen på en 6.plass med 628 igangsatte enheter i 2020.

Totalt for 2020 hadde bransjen en nedgang på 5% igangsatte enheter. VestlandsHus økte sin igangsetting med 23%. Totalt salg for 2020 hadde nedgang på 3% totalt i markedet, mens VestlandsHus økte sitt salg med 20%. “Vi ser derfor frem til gode tall også i 2021” sier Maria Gauffin, som er markedssjef i VestlandsHus.

Hun påpeker at kjeden har jobbet hardt de siste årene for å få på plass nye systemer som gjør det enklere for forhandlerne å jobbe effektivt med kundene, samt at det er brukt mye tid på å gjøre opplevelsen for kunden enda bedre, noe hun tror bærer frukter nå. «Det har vært hektiske år, men vi har utviklet oss mye, og det har vært mye spennende læring. Det at vi nå har plassert oss blant Norges ti største boligbyggere er en verdi både for de ansatte i kjeden, som har gjort en fantastisk jobb, og for våre kunder, som ser at VestlandsHus er en aktør med tyngde i markedet. Nå er ambisjonen selvsagt å klatre på listen», sier Gauffin med et smil.

VestlandsHus-kjeden har vokst jevnt og trutt de siste årene, og teller nå 55 forhandlere rundt omkring i hele landet. Kjeden satser også mye på regionssjefer som er rundt og besøker forhandlerne, eller følger dem opp via digitale møter, nå når Covid-19 må hensyntas. “Dette har ført til en tettere dialog mellom kjeden og forhandlerne, noe vi ser har vært veldig viktig i annerledesåret 2020” sier Vinje videre.

Covid-19 har for øvrig ikke lagt noen demper på aktiviteten i VestlandsHus, som nå har utvidet kjedekontoret med to nye ansatte som skal bidra med kjedeutvikling og IT. «Å sikre at vi har et kjedekonsept som fungerer, og som gir forhandlerne det de trenger i en hektisk hverdag er essensielt. Vi har jobbet mye med å ruste oss for morgendagens boligmarked, og en digitalisering er en naturlig del av dette. Våre to nye ansatte bidrar naturlig nok inn mot disse områdene, og blir nødvendige og etterlengtede tilskudd til kjeden vår» sier Vinje.

VestlandsHus AS er en av Norges eldste landsdekkende boligbyggerkjede med 45 års fartstid. Vi i VestlandsHus AS bygger kvalitetsboliger i tidsriktig design. Vårt formål er ikke bare å bygge boliger, vi ønsker å skape hjem for våre kunder, noe som gjenspeiler seg i vår visjon: "Endelig hjemme". Kjeden har hovedkontor i Ålesund hvor kjernevirksomheten er å tilrettelegge for at våre forhandlere kan levere en positiv, sømløs og problemfri byggeprosess fra A til Å. Vi leverer arkitekttjenester, markeds- og merkevarearbeid, innkjøpsstøtte og annen konsulentbistand. Vi ligger i 2020 an til å selge rundt 750 boliger i kjeden, noe som er en tredobling fra salget i 2017.