Pressemelding  •  26-04-2012 09:37 CEST

Butikker i kjøpesentre ønsker besøksinformasjon fra utleier. Besøkstellerselskapet Viametrics har installert teknologien sin i Förvaltarens kjøpesenter i Hallonbergen utenfor Stockholm. Förvaltaren er et av Stor-Stockholms største eiendomsselskaper.
Förvaltaren er også en av de større aktørene når det gjelder kjøpesentre i stockholmsområdet og har 40 butikker og kontorer i Hallonbergens Centrum. – Nå kan jeg verifisere besøksstrømmene og gi bedre informasjon til kundene våre. Ellers blir det lett subjektiv gjetting, sier Christer Nyberg, nytilsatt leder for Förvaltarens sentrumsutvikling. Niklas Andersson, forretningsansvarlig hos Viametrics, sier: – Vi tror at våre kunders kunder kommer til å stille større krav om å få levert informasjon som utvikler virksomhetene deres. Vårt besøkstellersystem er en måte å dekke dette behovet på.

Uten underlag blir det lett gjetting
For Christer Nyberg er det viktig å ha et verifiserbart og bekreftet underlag. Gjennom et besøkstellersystem som det Viametrics installerer, kan man se hvor strømningene i et kjøpesenter går og når de besøkende kommer og går. – Det har betydning for hvordan vi strategisk skal plassere leietakerne våre. Da kan vi gi presis informasjon om hvordan strømningene er i dag og hvordan de er ved andre butikkbeliggenheter, sier han.

Eget sikkerhetspersonale kan også dimensjoneres
Eiendomsselskapet Förvaltaren i Sundbyberg utenfor Stockholm eier og forvalter eiendommer for drøyt SEK 8 milliarder og har over 100 ansatte. Det å vite når besøkende kommer og hvor mange som strømmer inn i kjøpesenteret, påvirker også andre virksomheter enn leietakernes. – Det gjør at vi bedre kan dimensjonere bruken av for eksempel vektere og vaktmestere, både antallmessig og tidsmessig. Men også funksjoner som vifteanlegg og dørstyring påvirkes, sier Christer Nyberg.

Viametrics AB utvikler og markedsfører GSM-baserte kundetellere for butikkjeder og kjøpesentre. Viametrics har i dag over 6 000 systemer i drift i ca. 40 land i hele verden. Hovedmarkedet er Norden (Sverige). Viametrics AB er et vekstselskap som befinner seg i en ekspansiv fase med mål om å etablere et heldekkende distribusjonsnettverk i Europa. Viametrics omsetter for ca. SEK 60 millioner.  www.viametrics.com

For mer informasjon, kontakt
Niklas Andersson