Viametrics teller over 20 millioner av Diligentias kjøpesenterkunder.

Pressemelding   •   feb 28, 2013 08:31 CET

Det vestsvenske besøkstellerselskapet Viametrics styrker sin posisjon på de store kjøpesentrene. Viametrics har blant annet installert systemene sine for Sveriges femte største eiendomsselskap Diligentia, som eier et dusin kjøpesentre rundt om i landet. Viametrics teller ca. en fjerdedel eller drøyt 15 millioner av de besøkende, blant annet i Commercegallerian i Skövde og Frölunda torg i sørvestre Göteborg. – Vi vil at kundene skal kunne konsentrere seg om resultatet, mens vi tar oss av selve besøkstellingen, sier Niklas Andersson, salgssjef i Viametrics.

Göteborgs trengselsskatt reduserte antallet besøkende med 10-15 prosent!
Noen ganger kan det skje raske forandringer. Det merkes tidligst via kundetrafikken gjennom kjøpesenterets innganger. - Da gjelder det å henge med. Får vi tidlige indikasjoner, kan vi handle om det kreves, sier Anders Strand, Diligentias sentersjef i Skövde og assisterende sentersjef ved Frölunda torg.  På kort sikt kan det handle om annonsering. På lengre sikt om butikkmiksen i kjøpesenteret. - Et eksempel på et raskt utfall var da innføringen av trengselsskatten umiddelbart førte til at en rekke handelssteder i Göteborg mistet 10-15 prosent av sine besøkende på hverdager, mens Frölunda torg økte antallet besøkende hver ukedag, sier han.

Økt treffrate gir raskt økt gevinst
Viametrics har utarbeidet en enkel og oversiktlig statistikk over kundetrafikken, fordelt på timer, dager, uker og år. Niklas Andersson mener at det er mulig å få igjen for investeringen i et besøkstellersystem. - Man kan følge effekten av f.eks. en endring i utstillingsvinduet,  man kan se om annonsene virker, og om man har riktig bemanning. En enkel utregning viser at om en butikk øker sin såkalte treffrate, dvs. flere gjennomførte salg per besøkende, så kan resultatet raskt påvirkes. En økt treffrate på to prosent kan gi 20 prosent høyere gevinst, sier han.

Viametrics AB utvikler og markedsfører GSM-baserte kundetellere for butikkjeder og kjøpesentre. Viametrics har i dag over 6 000 systemer i drift i ca. 40 land i hele verden. Hovedmarkedet er Norden (Sverige). Viametrics AB er et vekstselskap som befinner seg i en ekspansiv fase med mål om å etablere et heldekkende distribusjonsnettverk i Europa. Viametrics omsetter for ca. SEK 60 millioner.  www.viametrics.com