Veien til drømmespa

Pressemelding   •   apr 16, 2019 11:44 CEST

Planlegg hvor du ønsker å ha utespaet. Tenk på at det bør stå i le for vinden og legg til rette for sitteplasser og beplantning rundt.

SPA er slett ikke noe nytt fenomen, begrepet stammer fra Romertiden og kommer fra den Belgiske byen Spa. Her antok man at det fantes vann med helsebringende egenskaper, som nettopp spa gjør.

Vi skal langt fra både Romertiden og Belgia, denne fredagen har vi lagt turen til en solfylt høstdag i Sarpsborg. Her skal vi skal møte Tine Witnes, som sammen med mannen og barna har skapt sitt eget utendørsdrømme-SPA.

En pauseknapp i hverdagen.
- Kvalitetstiden feirer vi med hverandre. Tine er tydelig på at dette er en feiring. - Tiden flyr fra oss når vi tilbringer tid i SPA-et, en time kan raskt bli til tre når vi to er alene og har de gode samtalene. Dette er dessuten en kjær familieaktivitet hvor TV byttes ut med bading. Det er noe beroligende over en slik pausetid. Pause fra tastatur, skjerm og telefon - pausetil å fokusere på familien. Det blir fort et samlingspunkt rundt et SPA, hvor det skapes rom for fellesskap og pause.

Bildetekst: Det blir fort et samlingspunkt rundt et Spa, hvor det skapes rom for fellesskap og pause.

En slik pauseknapp i hverdagen er kanskje viktigere i dag enn noen gang tidligere. Barnefamilier har ofte et aktivitetsnivå som kan ta pusten fra de fleste og det er ikke annerledes for denne barnefamilien. - Vi bruker vårt spa mye på kveldstid, dagene er gjerne fulle av andre aktiviteter, sier Tine.

Enkelhet og tilgjengelighet
- Om man skal nyte noe i en travel hverdag så bør det være enkelt å bruke, tilgjengelig og ikke kreve for mye forberedelser, synes Tine. Enten man ønsker et morgenbad, kveldsbad eller nattbad på våren, sommeren, høsten eller vinteren.

Bildetekst: Det er viktig med god planlegging og før arbeidet startet ble det laget ulike skisser på hvordan uteområdet kunne opparbeides.

Planlegging og tilrettelegging
Spaet kan fjernstyres via WiFi og en app på telefonen. Det skyldes god planlegging og evnen til å visualisere et flott resultatet som kom godt med da Tine og familien skulle få deres eget SPA. For det var flere ting å ta hensyn til. Skulle det integreres og senkes i terrenget eller skulle det stå oppe på bakken? Hva med drenering og sluk? Hvordan få frem strøm? Utallige ting å ta stilling til. I slike situasjoner var det godt å ha profesjonelle partnere som kunne hjelpe dem frem til mål.

Allerede da Tine og mannen satt med skisseblokken og skulle tegne nytt hus, så var begge fast bestemt på at de, på et tidspunkt, ønsket et utendørs SPA. Mens huset var under bygging så ble deres utendørs SPA klargjort med fremføring av rør og strøm, og bl.a støping av platting med plass til inspeksjonsluker for å kunne inspisere anlegget når dette skulle komme på plass.

Drømmereisen startet med ferdigstilling av huset og ble komplettert med åpning av utendørs SPA litt senere - nøyaktig slik som de hadde lovet hverandre.

Jeg tror jeg allerede vet svaret når jeg stiller mitt siste spørsmål; - Lever det opp til forventningene? Tine trenger ikke å tenke seg om mange sekunder, hun svarer spontant og tydelig: - Ja, til de grader, dette er enda bedre enn vi forventet. Vår familie ser frem til mange koselige stunder hvor vi kan tilbringe verdifull tid med hverandre.