– E-handlerne må stå sammen!

– Vi ønsker å bidra til at norske e-handlere står samlet og taler med én sterk stemme, sier Einar Øgrey Brandsdal om bakgrunnen for at Norges største nettauksjon Netthandelen.no er blitt medlem av Distansehandel Norge. Brandsdal mener Finansdepartementet bommer grovt når det beregner momstap som følge av utenlandsk netthandel.

– Det er flere grunner til at jeg velger dette. Én av dem er jo at Distansehandel Norges daglige leder Gerhard Anthun har mast mye. Men helt alvorlig: Hovedgrunnen er at vi som en aktør innenfor e-handel bør være med på å bidra til fellesskapet når det gjelder å fronte nettbutikkenes syn.
For eksempel har det aldri før vært så stort behov for en felles forståelse av hvilke konsekvenser 200-kronersregelen kan få for norske e-handelsaktører og fysiske butikker. Distansehandel Norge er en sterk stemme som blir lyttet til. Dette ønsker vi å være med å støtte, sier Einar Øgrey Brandsdal.

– Hvilken nytte vil Netthandelen ha av et slikt medlemskap?

– Vi har jo ikke vært medlem i mer en noen dager, men på sikt tror jeg vi vil få nyttig informasjon om hva som beveger seg innenfor bransjen. Vi gleder oss til å se hva dette vil innebære for oss.

Naive politikere

– Hva er det politikere som vil heve 200-kronersgrensen ikke har skjønt?

– Flere av poltikerene forstår ikke hvordan en smart nettkunde kjøper varer i dag. 200 kroner høres veldig lite ut. Men problemet er at mange nettbutikker har gratis frakt «world wide». Dermed kjøper kundene produkter som koster under 200 kroner i hver eneste ordre. En kunde kan gjerne kjøpe for 3000 kroner, men likevel få alt toll- og momsfritt. Det eneste de må passe på er å splitte ordren i mange ordrer på under 200 kroner. Dette er et kjempestort problem allerede i dag. Unge kunder på 18–30 år er smarte mennesker, og det florerer med tips på nettet om hvordan man enkelt kan komme unna moms og toll. Politikere på 50–60 år ser ikke alltid dette smutthullet. Og mange er så naive at de tror at e-handelskunder kun kjøper for 200 kroner en sjelden gang.

Store mørketall

Einar Øgrey Brandsdal mener også at det er store mørketall.

– E-handelsrapporter fra Dbis og Norsk Gallup viser at det handles for mange mange milliarder årlig i utenlanske nettbutikker. Når jeg ser tallene vil jeg anslå at selv med 200-kronersregelen taper staten tett opp til 10 milliarder årlig i momsinntekter grunnet handelslekkasje. I dag sitter Finansdepartementet i sin egen boble og tror at ved å øke fra 200 til 500 kroner kun vil medføre et tap i inntekter på 180 millioner kroner. Hvor i all verden er det de får disse tallene fra? Jeg tror dette vil øke tapet på minst 10 milliarder til og kanskje mer.

Foruten Netthandelen.no, driver Einar Øgrey Brandsdal drlykke.no, blivakker.no, cocopanda.dk og cocopanda.se.

Viktig nytt medlem

– Det er all grunn til å hilse Netthandelen.no velkommen som medlem av Distansehandel Norge, sier daglig leder Gerhard Anthun. – Ikke alene fordi netthandelen.no er så stor, men også fordi Einar Øgrey Brandsdal har markert seg som en informert og særdeles aktiv debattant i spørsmålet om 200-kronersgrensen. Med netthandelen.no på laget vil Distansehandel Norge som nettbutikkenes bransjeorganisasjon tale med en enda tydeligere stemme.