10 i siste liten-tips for Valentines: Feir kjærlighetens dag i Sverige

Pressemelding   •   feb 12, 2019 11:07 CET

Katrinelund Gästgiveri og Sjökrog i Örebro, Foto: Katrinelund

Har du ikke sikret Valentines-planene enda? Fortvil ikke, her kommer 10 i siste liten-tips. Ta med deg din kjære og plei romantikken på andre siden av grensen. I Sverige finnes det mange opplevelser hvor kjærligheten står i fokus.

Den romantiske atmosfæren er ikke langt unna, i nabolandet finner du kortreiste opplevelser i kjærlighetens navn. Gjør stas på en du er glad i og unn dere det lille ekstra i forbindelse med Valentines Day. Hva med spa, drop in-vielse på et slott eller en storbyhelg med kultur og romantisk middag? Eller kanskje du vil overraske kjæresten med noe helt uventet? Her kommer 10 hete tips rett på andre siden av grensen.

1. En date med naturen

Simlångsdalen Danska Fall, Foto: Patrik Leonardsson

For alle naturelskere kan en herlig naturopplevelse bestående av et besøk til Danska fall i Simlångsdalen være den perfekte date. Tallhöjdens Värdshus i Simlångsdalen har tilbud på en hotellpakke som blant annet inkluderer villsvinsafari og kveldsmat over åpen ild. Her blir du tatt med ut i de trolske skogene på nattestid for å lytte, spore og spane etter dyr som villsvin, rådyr, elg, grevling, hare, ugle og rev. Ta med din utvalgte på en annerledes og spennende date!

2. Feir Alla Hjärtans dag i bonderomantiske Dalarna

På Faluns nyåpnede kreative senter kan du oppleve en helaften i kjærlighetens navn. På Arts of Mine arrangeres det forelesninger om kjærlighet med Bob Hansson, etterfulgt av kjærlighetsmiddag på Geschwornergården. Sjekk deretter inn på et romantisk opphold på Dalecarlia Hotel og Spa. De har en egen romantikk-pakke i anledning Valentines, som inneholder tilgang til spaet med behandling, en natt i deluxe-rom, treretters middag, badekåpe, musserende vin og blomsterbukett til å ta med hjem.

Alla hjärtans dag Dalaecarlia                                                                                Foto: Henrik Folkesson

Ønsker dere å slå på stortromma og gjøre noe av det mest romantiske som finnes mellom to personer, er det muligheter for en drop in-vielse i Falu gruva.Gift dere i historiske miljø i kirkesalen ved Falu Gruva. Alt som trengs er en prøvingsattest, ringer og svaret JA! Sogneprest Christina Eriksson, biskop Thomas Söderberg og musiker Anna Kjellin står klare til å ta imot fremtidige ektepar.

3. Spa og nytelse på Hotell Tylösand

Tylösand Hotel, Foto: Pamela.se

En avkoblende spaopplevelse kan være en romantisk ting å gjøre i fellesskap. Tylösand Hotel i Halland tilbyr en egen Valentines-pakke som inkluderer overnatting med roser, musserende vin og sjokolade på rommet, fri tilgang til spa, treretters middag, prøvesmaking av musserende drikke og live-musikk på Bar Tylöhus. På hotellet finnes også sveriges største galleri. Her kan du nyte kunst, spa, musikk og god mat sammen med en kjær person!

4. Romantisk middag, musikal og spa

Varberg Kusthotell i Halland, Foto: VarbergsKusthotell

I byen Varberg i Halland kan dere kose dere i hverandres selskap med musikal og romantisk middag. Få med deg forestillingen Flashdance med hitlåter som Maniax, I love rock`n roll og What a feeling. Lad opp til forestilling med et bedre måltid på en av Varbergs mange restauranter eller suppler med en romantisk hotellpakke fra Varberg Kusthotell, hvor dere kan nyte hverandres selskap i champagne-boblebadet i det prisbelønte spa-anlegget.

5. Slottsvielse og herskapelig overnatting

Bjertorp Slott i Västsverige, Foto:Robert Dahlberg

Feir romantikken på et jugend-slott! Bjertorp slott tilbyr 30 prosent på overnatting, treretters meny (2 for 1) og drop in-vielse, for de som har lyst på et spontant giftemål. Det vakre slottet, tegnet av den kjente arkitekten Ferdinand Boberg i 1914, er Sveriges yngste jugend-slott og hotellet er smakfullt innredet med både klassiske og moderne detaljer. Slottsrestauranten byr på et rikt utvalg av delikate retter fra vestsvenske produsenter og har White Guides høyeste poengsum blant vestsvenske restauranter.

6. Skjærgårdsatmosfære og havsnær avslapping

Gullmarsstrand i Västsverige, Foto: Jonas Ingman

Opplev den svenske kysten med spa og mat i et avslappende miljø. La batteriene med et besøk til Sinnenas Havsbad på Gullmarsstrand Hotell, kun 1,5 time fra grensen. Hotellet ligger så nærme vannet som du kan komme, med fantastisk utsikt over Gullmarsfjordens øyer og viker. Rett bortenfor hotellet finner du sjarmerende og velbevarte Fiskebäckskil, et fiskesamfunn grunnlagt på 1500-tallet. Opplev svensk skjærgårdsidyll med en koselig gåtur blant gamle trehus og smak på dagsferske delikatesser fra havet.

7. Romantiske toner i grønne omgivelser

Dra på storbyhelg til Göteborg og ta turen til Göteborgs Botaniske hage. Her vil det bli stemningsfull musikk og romantisk atmosfære på Valentines day. Trioen Lilting Tunes spiller sanger fra Monica Zetterlunds repertoar, med fokus på kjærlighet. De frodige og grønne omgivelsene lager en perfekt ramme rundt musikken og på kvelden gjester også Anikka Blennerhed med sitt album Light of love, hvor hun tonesetter dikt av den amerikanske poeten Dorothy Parker.

8. Kjærlighet i storbyen

Göteborg, Foto: Anna Hult                                                        Göteborg Upper house Spa, Foto: Gothia towers

Konserthuset i Göteborg disker opp med overraskelser i kjærlighetens tegn. Før den klassiske konserten Sibelius Sjungande Svanar, blir det arrangert speed dating. Kom som du er, treff en ny kjærlighet eller ta med deg en av dine kjære, arrangementet er ment like mye for å stifte nye bekjentskap som for å finne kjærligheten. For overnatting i storbyen tilbyr Gothia Towers en Valentines-pakke som inneholder en natt i dobbeltrom, dele-meny på den italienske restauranten Ristoria og frokostbuffet for under tusenlappen.

9. Kultur og herskapelig stemning i Värmland

Värmland, den grensenære regionen kun et par timer med bil eller tog fra Oslo, er et fint sted å tilbringe stemningsfulle dager i fellesskap. Ta turen til byen Karlstad for kulturelle opplevelser i ulike varianter. Stikk for eksempel innom kunstmuseet Sandgrund Lars Lerin, hvor det finnes akvareller fra en av nordens fremste akvarellister, eller gjør en vandring i värmlandsk kulturhistorie på Värmlands Museum. Overnatting finner dere på Dömle herregård hvor du kan nyte en romantisk middag med blant annet skalldyrsuppe og champagne-ostekake, spa og et sjarmerende miljø.

10. Sanserike natur- og kulturopplevelser i Örebro

Like utenfor byen Örebro ligger Katrinelunds Gjestgiveri med en fantastisk bGöteborg Upper house Spa foto Gothia towerseliggenhet rett ved innsjøen Hjälmaren. Ta med deg kjærligheten til et deilig opphold ved sjøen. Senk skuldrene i relax-avdelingen og ta en romantisk skål i boblebadet. I restauranten blir det servert en femretters av høy kvalitet, laget på lokale råvarer. På menyen finnes det råvarer fra kjøkkenhagen, skogen og jorda rundt Katrinelund.

Örebro Stora Hotellet, Foto: Elite Hotels

Inviter på kjærlighetstur til Örebro med kulturelle opplevelser og luksuriøs overnatting. Både hotell Clarion Borgen og Stora Hotellet i Örebro har gode tilbud på overnatting i forbindelse med Valentines. I Örebro kan dere gå på inspirerende kunstutstillinger, oppleve det historiske miljøet i Wadköping, utforske det gamle slottet eller nyte utsikten over byen fra det populære vanntårnet Svampen.

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. I Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2018 var antallet overnattinger over 3.5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Personvernerklæring</a>.