20 julemarkeder du ikke vil gå glipp av

Pressemelding   •   okt 12, 2016 10:13 CEST

Interessert i en førjulstur? Da bør du vende snuta mot Sverige og de mange julemarkeder som byr på unike gaver, inspirasjon, og dufter og smaker som setter deg i julestemning på null komma niks!

Tiden flyr, og snart er det jul igjen! En av de hyggeligste måtene å lade opp og forberede seg til høytiden på, er ved å ta en helgetur for å sanke julegaver, stemning og inspirasjon. Og heldigvis trenger du ikke å reise langt for å gjøre nettopp det! Rundt om i Sverige, i så vel storbyer som på små tettsteder, arrangeres det julemarked som kan skilte med alt sammen. Her kan man tusle rundt blant granbar og lys med en kopp gløgg i hånden, shoppe, få inspirasjon til juledekoreringen – og bare nyte den koselige atmosfæren.

For familier er Sveriges største julemarked i fornøyelsesparken Liseberg, det koselige markedet på Skansen i Stockholm, og det tradisjonelle julemarkedet på Astrid Lindgrens Näs i Småland tre favoritter, imens den som vil vandre i vakre og historiske omgivelser, bør ta turen til de stemningsfylte julemarkedene som finner sted på slott, gods, museer og gårder i Skåne, Halland, Sörmland, Örebro og Dalarna.

I Sverige er det med andre ord noe for enhver! Nedenfor tipser Visit Sweden om 20 av årets stemningsfulle julemarked.

En oversikt over enda flere julemarked på den andre siden av grensa, får du her.

Jul på Liseberg

Når: Fredag-søndag fra 18.-28. november, og nesten hver dag i desember.

Hvor: Liseberg, Göteborg, Vest-Sverige.

Hva: Jul på Liseberg er Sveriges største julemarked, med over åtti boder og butikker, skøytebane, vinteråpne karuseller og restauranter som serverer julens godsaker. Her kan barna dessuten besøke nisseverkstedet og levere ønskeliste til selveste julenissen, gå på skattejakt, se kaninteater og isshow, og hilse på reinsdyrene. Fornøyelsesparken er vakkert opplyst av nesten fem millioner julelys i trær og på bygninger. I tillegg til det tradisjonelle julemarkedet i parken, arrangeres det også et moderne julemarked oppe i tårnet, med varer fra både kjente varemerker og unike utstillere.

Les mer her, og se åpningstidene her

Tradisjonelt julemarked på Astrid Lindgrens Näs

Når: 9.-10. desember.

Hvor: Astrid Lindgrens Näs, Vimmerby, Småland.

Hva: Tradisjonelt julemarked ved barnebokforfatteren Astrid Lindgrens barndomshjem. Her finner du en herlig blanding av genuin kunst, mat fra lokale produsenter, treprodukter, opptredener og musikk. Dere kan også ta en forbooket julevisning i det nyrestaurerte barndomshjemmet for å se hvordan det var der da Astrid Lindgren var liten. Under omvisningen kan dere kjenne duften av kryddernellik og kanel og høre Astrids far lese juleevangeliet i en privat og unik innspilling fra hennes barndom.

Julemarked på Tjolöholms slott

Når: 11.-13. og 16.-20. november.

Hvor: Tjolöholms Slott, Fjärås, Kungsbacka, Halland.

Hva: Et av regionens største julemarked, med over 100 utstillere og 25.000 besøkende hvert år. På det julepyntede godset kan dere kjøpe håndverk og lokalproduserte delikatesser, og i Slottshallen siter julenissen for å ta imot barnas ønskelister. En rekke aktiviteter arrangeres hver dag, som blant annet flammeshow, juleverksted, godteriregn og julemusikk. Det finnes også flere ulike matserveringer her, blant annet i slottets matsal.

à la London designmarked

Når: 19.-20. november.

Hvor: Auktionsverket Kulturarena, Göteborg, Vest-Sverige.

Hva: Julemarked med fokus på ny design, inspirert av markedene i London. Her samles 80 utstillere under samme tak og byr på håndlagde og spesialdesignede julegaver i form av klær, tilbehør, kunst, dekor og innredningsartikler. Designmarkedet er dessuten et tiltak for å støtte små, kreative selskaper.

Julemarked på Skansen i Stockholm

Når: Helger fra 26. november til 18. desember.

Hvor: Friluftsmuseet Skansen på Djurgården, Stockholm.

Hva: Tradisjonelt julemarked med myldrende stemning, delikatesser, mat og søtsaker, håndverk, design, leker og masse annet. Her kan dere dessuten oppleve hvordan man feiret jul før i tiden, høre på flinke spellemenn og adventskonserter, være med på juleverksted og hilse på dyrene.

Julemarked i Drottning Victorias Hovstall & Orangeriet

Når: 3.-4. og 10.-11. desember.

Hvor: Tullgarns Värdshus på Tullgarns Slott, Vagnhärad, Sörmland.

Hva: Julemarked med tradisjonelt håndverk, julegodteri, pølser, marmelader, brente mandler, tekstiler og halmbukker i Drottning Victorias Hovstall og Orangeriet på Tullgarn. Her blir det også pølsegrilling og servering av suppe, brød, vafler, julekaker og gløgg, og dere har også mulighet til å booke en julemiddag på Tullgarns Värdshus. Hele område lyses opp av fakler og lykter, så her blir det garantert stemningsfylt!

Gammeldags julemarked ved Falu Gruva

Når: 4. desember.

Hvor: Verdensarvområdet ved Falu Gruva i Falun, Dalarna.

Hva: Julemarked med genuint håndverk, lokalprodusert mat, kranser, brente mandler og annet julegodt. Her finnes alt som hører et gammeldags julemarked til! Nissene tar i mot barnas ønskelister, og det arrangeres guidede julevisninger i gruven. Det vil bli servert julebuffé, hjemmebakt brød, varm gløgg og lettere mat på gruveområdet, og dere vil også ha tilgang til butikker, kafeer og en restaurant.

Julemarked på Gunnebo slott

Når: 26.-27. november og 3.-4. desember.

Hvor: Gunnebo Slott och Trädgårdar, Mölndal, Vest-Sverige.

Hva: Årlig julemarked i historiske og stemningsfulle lokaler med håndverk av høy kvalitet og godsaker fra vest-svenske matprodusenter. I slottsbutikken finner dere julepynt og de populære pepperkakene fra Gunnebos bageri – som bakes etter en oppskrift fra 1700-tallet.

Julemarked i Gamla stan i Stockholm

Når: 19. november-23. desember.

Hvor: Stortorget i Gamla stan, Stockholm.

Hva: Sjarmerende julemarked på det brosteinsbelagte Stortorget i Gamla stan med over 40 boder som selger alt fra karameller, sukkerspinn og julepølser, til smijernsprodukter, håndverk og keramikk. Markedet har sin opprinnelse i middelaldermarkedene i Stockholm, og dagens julemarked startet allerede i 1837.

Kosta julemarked

Når: 12.-20. og 24.-27. november, 1.-4., 8.-11., 15.-18. og 22.-23. desember.

Hvor: Glasriket i Kosta, Småland.

Hva: Julemarked med boder som tilbyr alt som hører julen til, nisseparader, konserter, tryllekunstner, spil og lek, mat, glass-show og mye mer! Her er det dessuten snøgaranti og en helt ny nisseverden som man kommer til ved å gå gjennom skogen. Vel framme ved nissens verksted, kan barna levere ønskelistene sine og slå seg ned foran bålet for en prat med nissefar.

Skånske juledager på Bosjökloster Slott

Når: 25.-27. november.

Hvor: Bosjökloster Slott, Höör, Skåne.

Hva: Familievennlig julemarked med skånsk håndverk, lokale matprodusenter, adventskonserter i kirken, julebutikk og aktiviteter for barn. Slottet pyntes og lyses opp, så her er det ekstra hyggelig å omgås og handle over en kopp med varm gløgg. Bosjökloster Café & Restaurang duker opp til julebuffé i restauranten, og serverer sin gode fiskesuppe og bakst i kafeen.

Julemarked i Kronhuset & Kronhusbodarna

Når: Helger fra 26. november til 18. desember.

Hvor: Kronhuset, Göteborg, Vest-Sverige.

Hva: Tradisjonelt julemarked i Göteborgs eldste bygning fra 1654. Her kan dere sanke julestemning i et historisk miljø og handle julegaver av utstillerne på markedet og fra håndverkerne som driver virksomheter på gården året rundt. På Café Kronhuset serveres både mat og søtsaker, og det blir også juleinspirerte aktiviteter for store og små.

Julemesse på Wapnö gård

Når: 17.-20. november.

Hvor: Wapnö Gård og Wapnö Slott, Halmstad, Halland.

Hva: Julemesse i flott gårdsmiljø med rundt 150 utstillere som gir deg en forsmak på julen. Her finnes håndverkere av alle slag, og matbodene er fylt med julens delikatesser. Inne på Wapnö Slott serveres juletallerken, julegrøt og julekaker. Under messen er dessuten gården åpen som vanlig, slik at barna kan kikke på kalvene og få prøvesitte en traktor.

Jul på Kungliga Hovstallet

Når: 25.-27. november.

Hvor: H.M. Konungens hovstall, Stockholm.

Hva: Julemesse på Kungliga Hovstallet midt i Stockholm. Her kan dere kjøpe julens delikatesser fra matboden og personlige julegaver fra over 70 av landets beste håndverkere, bli med på en guidet visning, og besøke stallen for å se på kongens hester.

Jul på Svaneholms Slott

Når: 12.-13. november.

Hvor: Svaneholms Slott i Skurup, Skåne.

Hva: Tradisjonelt julemarked i slottsmiljø med massevis av julestemning. Rundt 50 utstillere finnes på plass, og det blir mulighet til å handle håndverk, fiskedam for barn, kunstutstilling i Trädgårdsmästarhuset, kafé-telt som serverer varm gløgg, skånsk «äggakaka», sildesmørbrød og lussekatter, og kakebuffé i Grevinnans café.

Julemesse på Skäftekärr på Öland

Når: 4.-6. november.

Hvor: Skäftekärr Järnåldersby, Löttorp, Öland, Småland.

Hva: Sveriges eldste julemesse som arrangeres for 30. året. Her blir det et stort tilbud av håndverk og matprodukter av høyeste kvalitet, krydret med livemusikk, julenisse og ponniridning.

Wadköpings julemarked

Når: 27. november, 4., 11. og 18. desember.

Hvor: Wadköping, Örebro.

Hva: Stort julemarked i vakkert miljø – blant brosteinsbelagte gater og rødmalte gamle hus. Her kan dere smake julemat, finne de unike julegavene og møte nissen.

Julemarked på Zorngården

Når: 3. desember.

Hvor: Zorngården, Mora, Dalarna.

Hva: Tradisjonelt julemarked på Zorngården – et av Sveriges mest berømte kunstnerhjem som nå er museum. Her bys det på håndverk, treprodukter og hjemmebakt brød.

Julemesse på Kalmar Slott

Når: 24.-27. november.

Hvor: Kalmar Slott, Kalmar, Småland.

Hva: En av Sveriges største julemesser, med håndverk, mat og delikatesser i et stemningsfullt slottsmiljø. Her kan dere handle juleost, gløgg og julegaver fra over 110 utstillere, som blant annet omfatter Sveriges beste smeder, lysstøpere og halmkunstnere og tekstilarbeidere. I slottets matbod frister små, lokale matprodusenter med ost, brød, sennep, fisk, skinke og alle julens søte godsaker.

Julemesse på Julita gård¨

Når: 27.-30. oktober.

Hvor: Julita gård, Katrineholm, Sörmland.

Hva: Julemesse opplyst av hundretalls fakler. På plass finnes over 80 utstillere som tilbyr keramikk, tre- og smijernsprodukter. I matboden finnes julens delikatesser, som ost, fisk, pølser og vilt, og i kafeen kan dere nyte en kopp kaffe og en kakebit foran peisen.

Les mer her

Les om flere julemarkeder i Sverige her

Last ned bilder
her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.