​Årets svenske julemarkeder

Pressemelding   •   okt 21, 2019 07:30 CEST

Sveriges største julemarked på Liseberg. Foto Liseberg AB

Snart er det klart for den tiden på året som så mange gleder seg litt ekstra til, nemlig førjulstiden. Og med den hører også juleshopping, nisser og brente mandler til. Her tipser vi om de flotteste julemarkedene i Sverige, som passer perfekt for en helgetur med hygge i fokus.

Du trenger ikke reise så langt for å finne julestemningen. Like over grensa arrangeres det julemarkeder i alle mulige varianter, som bugner av nisser, pepperkaker, kranser og julegodter. I Sverige kan du fylle kofferten med unike julegaver og fine vinterminner. Vi guider til Sveriges mest stemningsfulle julemarkeder, fra de indre skoger til kyst og øyer.

Julmarkeder Västsverige

Jul på Nääs Fabriker. Foto: Åsa Dalgren

Over hele Västsverige, den grensenære regionen som strekker seg fra Svinesund til Göteborg, finnes det drøssevis med hyggelige julemarkeder. Kombiner et besøk til den pulserende storbyen, med en tur til et av regionens julemarked. På Nääs Fabriker, kun 15 minutter fra Göteborg, finner du et gammelt industrimiljø fylt med julehygge. Første adventshelgen kan du handle julegaver og pynt på det storstilte julemarkedet.

Et vinterpyntet Baldersnäs Herregård. Foto: Roger Borgerlid

Rundt omkring på regionens mange herregårder arrangeres det også koselige julemarkeder i historiske omgivelser. På Forsviks Bruk får du være med tilbake til en tradisjonell julefeiring anno 1906. Spaser blant rekkene av forskjellige utstillere på et tidsriktig marked og smak på julegodter. Forsvik er et levende museum der du kan få et innblikk i verftet, smia og kvernen. Baldersnäs Herregård er et annet sted som samler noen av Sveriges dyktigste snekkere og håndverkere som selger sine produkter på julemessen.

Hvis du vil oppleve julen ved havet er Smögens julemarked stedet å besøke. Her pyntes havnen med lys og julepynt, og lokale utstillere selger varer laget med kjærlighet og omhu. Julemarkedet avsluttes med et vakkert fakkeltog, som ender med en julekonsert i Smögens kirke.

Julemarked på Baldersnäs Herregård:  6.–8. desember

Julemarked på Nääs Fabrikker: 30. november – 1. desember

Julemarked på Forsviks Bruk: 14. desember

Vinter-Smögens julemarked: 20. november

Julebyen Göteborg

Juleshopping på julemarkedet i Haga. Foto: Ingeborg Lindseth

Göteborg kaller seg selv julebyen, og det av god grunn. Her er det jul i alle mulige varianter gjennom hele november og desember. På Liseberg pyntes fornøyelsesparken til et glitrende vinterlandskap med tusenvis av julelys og Nordens største julemarked med forskjellig tema, som design, middelalder og tradisjon. På Gunnebo Slott, like utenfor byen stelles det i stand til et stemningsfullt julemarked i et sjarmerende 1700-talls miljø. Mens i de gamle Kronhusbodarna i sentrum får du gammeldags julestemning med hjemmelaget håndverk og smakfulle delikatesser til salgs.

Er du derimot ute etter mer unike gaver ville jeg lagt turen innom julemarkedene À la London, og på Röda Sten konsthall. De tilbyr moderne design og kunsthåndverk til salgs i inspirerende miljøer. I den koselige bydelen Haga kan du oppleve bydelssjarm med nisjebutikker og kaféer i kombinasjon med et hyggelig julemarked. Og har du lyst til å få med deg den vakre vinterkledde skjærgården i Göteborg, må du ta turen innom øya Hönö Klåva en av helgene i desember, når det arrangeres julemarked blant de adventspyntede fiskebåtene.

Øverst til venstre: Kronhusbodarna julemarked, foto: Ingeborg Lindseth. Øverst til høyre: Gunnebo Slott, foto Turistrådet Västsvenska.  Nederst til venstre: julemarked på Liseberg, Foto: Ingeborg Lindseth. Nederst til høyre: Röda Sten Konsthall, Foto Hanne Marit Tobiassen

Info:

Julemarked på Liseberg: 15.–17., 22.–24. og 28.–30. november, samt 1., 4.–8., 10.–23. og 26.–30. desember

Gunnebo Julemarked: 15.–17., 22.–24. og 30. november og 1. desember

Kronhusjul: 30. november 21. desember

À la London: 22.–24. november

Jul i Haga: Hver lørdag og søndag fra 30. november til 22. desember

Skärdården i Advent: 30. november og 7., 14. og 21. desember

Röda Sten Konsthall: 29. november–1. desember

Kulturelle og tradisjonelle julemarkeder i Dalarna

Tradisjonelt julemarked ved Falu Gruva. Foto: Per Erikson

I den tradisjonsrike regionen Dalarna blir det gjennom hele førjulstiden arrangert koselige julemarkeder, som garantert sikrer julestemning. Verket i Avesta forvandles til en stemningsfull nisseborg med alle julens tilhørende dufter, lyder og lys. Selvfølgelig også med nissen på plass.

Nusnäs, stedet der den berømte dalahesten lages, kan du oppleve julemarked med lykter, fakler, dufter og stemningsfull musikk. Når du først er i innlandsregionen må du ikke glemme å få med deg julemarkedet i verdensarven Falu Gruva. Gruvenissene tar i mot barnas ønskelister og det blir guidede turer i gruva, i tillegg til et tradisjonelt julemarked fylt med lokalprodusert mat, kranser, brente mandler og masse annet julegodt.

Verket i Avesta. Foto: Verket i Avesta

Tomtemarknad i Verket: 14.–15. desember

Julemarked i Nusnäs: 24. november

Gammeldags julemarked i Falu Gruva: 8. desember

Julemarkeder i Halland

Julestemning på Tjolöholm Slott i Halland. Foto: Will Rose

Kystregionen sør for Göteborg holder ingenting tilbake i førjulstiden. På det herskapelige slottet Tjolöholm holdes det tre store julemarkeder i november, med alt som hører julen til. Opplev ekte svensk slottsjul, som vi ikke finner i Norge.

Litt lenger øst i Halland, på det kulturhistoriske miljøet Äskhults by, blir det gammeldags julemarked, akkurat sånn det var før i tiden. Det lille bakeriet i Idala disker opp med skinkesmørbrød, julegrøt og lussekatter, og gårdsnissen lytter til barnas ønskelister.

Til venstre: Halmstad Slott, foto: Destination Halmstad. Til høyre: Varberg Festning, foto: Charlotta Sandelin

I Halland finnes det mange historiske bygg hvor det i førjulstiden blir arrangert stemningsfulle  julemarkeder. En av disse er markedet på Varbergs festning, som er et tradisjonelt julemarked fylt med julens delikatesser, som pølser, ost, marsipan, godteri og vakre blomster. Samtidig som julemarkedet går av stabelen kaster også modige badenymfer seg ut i havet på det årlige “Juldoppet”. Også slottet i Halmstad fylles med julestemning og lokalprodusert mat og håndverk i desember.

Helt sør i regionen, på Wapnö gård, spres julegleden med over 150 utstillere. Her oser det julestemning av hele gården med levende lys, julesanger, fakler og juletrær. Ta med familien på julemarkedet for å handle julegaver, men også for å besøke dyrene i fjøset, prøvesitte traktoren eller synge julesanger med nissekoret.

Delikatesser til slags på Tjolöholm julemarked. Foto: Will Rose

Julemarked på Tjolöholm Slott: 15.–27., 22.–24. og 28. november–1. desember

Gammeldags julemarked på Halmstad Slott: 15. desember

Julemarked på Varbergs festning: 1. desember

Wapnö julmässa: 21.–24. og 29. november–1. desember

Julemarked i Äskhults by: 7.–8. desember

Middelalderjul på Gotland

Middelalderjul i Visby. Foto: Anna Sundström

På Sveriges største øy finner du er av nabolandets mest unike julemarkeder når “Medeltida Jul” inntar verdensarvbyen Visby første helgen i desember. Opplev riddere, julebord, teater og ildshow – alt i middelalderens ånd. Gå heller ikke glipp av en autentisk middelalder-opplevelse på kroene Bistra Haren og Kapitelhusgården i byen.

Øya har flere koselige julemarkeder å by på, og fra 23.–24. november kan du kjøpe med deg gotlandske kvalitetsprodukter, som håndverk, hjemmestrikka ullsokker og velsmakende bakverk på Gotlands julemarked på Wisby Strand.

Julemarked på Wisbystrand: 23.–24. november

Medeltida Jul: 07.–08. desember

Julemarkeder i Örebro

Örebro Slott. Foto: Örebrokompaniet

Mellom Stockholm og Oslo finner du regionen Örebrö. Hver søndag i advent arrangeres det julemarked i den historiske gamlebyen i Örebro, kalt Wadköping. Blant de skjeve trehusene kan du handle julepynt, håndverk, mat og alt annet som hører julen til.

I regi av Svenska Slottsmässor arrangeres det også julemarked på Dylta Bruk, 1,5 mil utenfor Örebro by. Dylta bruk er en ærverdig herregård med aner fra 1740-tallet. Her kan du prøvesmake juledelikatesser og kjøpe håndverk direkte fra lokale produsenter.

Julemarked i Wadköping: 24. november, 1., 8. og 15. desember

Tradisjonell julemesse på Dylta Bruk: 8.–10. november

Julemarkeder i Värmland

En av Norges nærmeste regioner, Värmland, tilbyr julemarkeder kun en kort kjøretur unna. Allerede i slutten av oktober kan du oppleve jul på Selma Lagerlöfs hjemsted, Mårbacka. Besøk matboden som er fylt med alle sorters julemat og prøv å lage dine egne polkagriser.

Det er ikke bare på Mårbacka det arrangeres julemarked i Värmland. I regionens største by, Karlstad, blir det aktiviteter for hele familien og et koselig julemarked i Mariebergskogen. På Alsters Herregård kan du blant annet finne koselig førjulsstemning og värmlandsk håndverk.

Øverst til venstre: julemarked i Mariebergsskogen, foto: Erik Mürtensson. Øverst til høyre: julemarked i Mariebergsskogen, foto: Per Eriksson.

Jul på Mårbacka: 31. oktober –3. november

Julemarked i Mariebergsskogen: 7.–8. desember

Julemarked på Alsters Herregård: 31. november –1. desember

Julemarked i Småland

Julemarked på Kalmar Slott. Foto: Destination Kalmar

Småland er den folkekjære forfatteren Astrid Lindgrens hjemsted og på Astrid Lindgrens Näs blir det nostalgisk jul med marked, musikalsk underholdning, opptredener og tradisjonelt håndverk. Opplev svensk jul som i de berømte bøkene om Emil og Vi i Bakkebygrenda.

Det berømte Glasriket i Småland forvandles hvert år til et koselig vinterlandskap med snø, lys og boder når det årlige julemarkedet åpner for besøkende. Fem millioner julelys, flere tusen graner, karuseller og sirkusopptredener er noe av det som vil foregår på Kosta i november.

Til venstre: julemarked på Astrid Lindgrens Näs, foto: Vimmerby Turistbyrå. Til høyre: julemarked i gamlebyen i Eksjö, foto: Eksjö Julmarknad

Gå heller ikke glipp av en eventyrlig julestemning på Kalmar slott i byen med samme navn. Julemessen går for å være en av Sveriges vakreste og her finner du noen av landets beste smeder, lysstøpere, snekkere og tekstilmakere. Gamlebyen i Eksjö vet også hvordan de stiller i stand til et stemningsfullt julemarked, og her blir du tatt med 100 år tilbake i tid. Hestehovene klinger mot brosteinen og duften av gløgg og støpte lys fyller gatene rundt den gamle tre-bebyggelsen.

Kosta Julemarked: 9. november – 30. desember. Torsdag –søndager

Julemarked på Astrid Lindgrens Näs: 13.–15. desember

Julemarked på Kalmar Slott: 28. november – 1. desember

Eksjö julemarked: 7.–8. desember

Julemarkeder i Stockholm

Julemarked i Gamla Stan. Foto: Ola Ericson/imagebank.sweden.se

Julemarkedet på Stortorget i Gamla Stan er det julemarkedet i Sverige som har holdt koken lengst. Markedet har sin opprinnelse i middelaldermarkedene i Stockholm og startet allerede i 1837. Bodene er åpne hver dag fra 23. november til 23. desember.

Skansen i Stockholm kan du oppleve tradisjonell svensk julefeiring alle adventshelgene. Ta deg en dans rundt granen, titt inn i stuer for å se hvordan julefeiringen foregikk før i tiden og lag noen fine julekort i verkstedet.

Julemarked i Gamla Stan: hver dag fra 23. november til 23. desember

Skansen julemarked: Hver adventshelg i desember

Julemarkeder i Jämtland Härjedalen

Jamtli julemarked i Jämtland. Foto: Erik Westberg

I vinterbyen Åre, kun et par timer fra Trøndelag, kan du møte nissen i hans koselige julestue og handle i markedsbodene på torget. Kombiner en shoppingtur på julemarkedet med en aktiv helgetur i ski-eldorado.

Hvert år lokkes årlig 20 000 besøkende til Jamtli julemarkedet i Östersund. Jamtli kan by på alt som er koselig med julen og morsomme aktiviteter for barna, som juleverksted, hundespann og hest og slede.

Julemarked på Åre Torg: 22.-24.. desember

Jamtli julemarked: 6.-8. desember.

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. I Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2018 var antallet overnattinger over 3.5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.