Berlinske vibber på Into the Valley: Ellevill elektronika-festival i hjertet av de svenske skoger

Pressemelding   •   jul 15, 2016 08:00 CEST

Into the Valley finner sted på Dalhalla - en konsertscene helt utover det vanlige i et kalksteinsbrudd midt i skogen.

Sommerens kuleste elektronika-festival  finner sted på en plass som er noe helt utover det vanlige. Into the valley ligger midt i den dype trolske skogen i kalksteinsbruddet Dalhalla.

Enkelte har sammenlignet festivalen med den legendariske og myteomspunne nattklubben Berghain i Berlin, noe de fleste klubbentusiaster vil kalle brukbare skussmål. Into the Valley er en vibrerende installasjon som inviterer noen av de mest talentfulle artistene innen den elektroniske scenen til fest i skogen.

Festivalen ligger utenfor tettstedet Rättvik. Her er det bygget en konsertscene på en minst sagt spektakulær plass, i et kalksteinsbrudd, omgitt av Dalarnas dype skoger.

Dans deg selv i seng

Få ting er mer kjedelig enn å måtte dra hjem midt i festen – fordi man må rekke en eller annen nattbuss. Og det slipper man på Into the Valley. Festivalens campingområde ligger såpass nærme selve festivalen at du kan danse deg selv i seng. Det finnes også hoteller i nærområdet i både Rättvik og idylliske Tällberg.

Revolusjonerende og miljøvennlige papptelt

De fleste av oss som har vært på festival før vet hvor lite motiverende det kan være å slå ned teltet etter en gøy helg med musikk og fest. Dette har Into the Valley har gjort noe med. For i tillegg til et mer tradisjonelt campingområde tilbyr festivalen også Plus Camping med KarTent – som er noe så revolusjonerende som resirkulerbare telt av papp. Her kan man altså feste som om det ikke finnes morgendager, i tillegg til å være miljøvennlig. Ikke verst!

Urbane foodtrucks og hotte mattrender

Festivalen har et stort fokus på helhetsfølelsen av å være på festival; nesten like viktig som musikken er derfor matopplevelsene. Menyene tar utgangspunkt i hotte mattrender fra hele verden og blir levert av populære foodtrucks, som er mest vanlig å finne i storbyene. Miljøaspektet er viktig også her, og alle foodtrucksene kommer til å ha minst ett vegetaralternativ.

Samtidskunst og pulserende rytmer

Kunstprosjektet Art Into the Valley by Burn forsterker festivalens helhetsinntrykk ytterligere. Hensikten med prosjektet er å markere både kjente og ukjente samtidskunstnere, i tillegg til å gi oppmerksomhet til betydningen av kunst i folks nærvær. De utvalgte kunstnere og verkene i prosjektet er nøye plukket ut gjennom en søkeprosess alle kan delta i. Her er meningen at kunsten skal forsterke følelsen av musikken og miljøet.

Into the Valley er for deg som vil ha en miljøvennlig, annerledes og ikke minst spektakulær festivalopplevelse – midt i hjertet av de svenske skoger.

Se årets og program og les mer om festivalen her

For bilder klikk her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.