Deilige toner i Dalarna

Pressemelding   •   jun 26, 2017 07:35 CEST

Dalhalla

Med Europas mest spektakulære utendørsscene for musikk, og solid forankring i blant annet spillemann- og folkemusikktradisjonen, er Rättvik og Siljan-området i Dalarna et naturlig samlingspunkt for musikkentusiaster. En meteor som traff området for 360 millioner år siden, må ta noe av «skylden».

Meteortreffet i Dalarna påvirket berggrunnen i hele området, og kalk ble lettere tilgjengelig. Et av de gamle kalkbruddene i Rättvik ble etter mange år med graving og sprenging til en akustisk utformet arena, som har fått navnet Dalhalla, hvor scenen har mål som vi ellers ser på kjente scener i Hellas og Italia – det ideelle gylne snitt i tre dimensjoner. Og alt ved et lykketreff fra verdensrommet!

Det spilles opp til sang og dans flere steder i Rättvik og Siljan. Nedenfor viser vi deg 6 musikalske steder å besøke i sommer!

Musik vid Siljan
Den populære musikkuken arrangeres alltid i uke 27, så det er bare å hive seg rundt for å få med seg en av Sommer-Sveriges største musikkopplevelser! Siden starten i 1969 har arrangementet utviklet seg til å bli en tradisjonsrik og populær festival, som tross tradisjonene også er i konstant utvikling og fornyelse. Her får du konserter i vakre og unike omgivelser, med klassisk musikk og folkemusikk for hele familien. Rundt om i byen er dansekvelder åpne for alle, og det arrangeres også kurs for musikanter på alle nivåer.

Dalhalla
Det gamle kalkbruddet som vi nevnte overfor, er i dag en internasjonalt anerkjent konsertarena, og blir beskrevet som et av de mektigste og vakreste utendørsscenene i Europa. I perioden juni til september byr Dalhalla på mellom 15-20 ulike konserter med både svenske og internasjonale artister innenfor ulike musikkstiler. Veronica Maggio, Per Gessle, Laleh, Jerry Williams, Pet Shop Boys og Emmylou Harris er blant artistene som spiller på Dalhalla i sommer.

Bingsjöstämman
5. juli går dette populære arrangementet av stabelen i Bingsjö, til minne om spillemannen Hjort Anders fødsel for 150 år siden. Han feires med konserter med toppartister, smågrupper og solister, og man kan få med seg både tradisjonell folkemusikk og mer moderne varianter som grenser til pop. Bingsjö ligger 4 mil fra Rättvik, og det er tilrettelagt for camping i telt eller campingvogn på campingplassene i byen.

Folkmusikens Hus
Folkmusikens Hus er sentrum for folkemusikk i Dalarna, og skal sikre kunnskap og interesse for folkemusikk og -dans, blant annet gjennom en populær, internasjonal ungdomsleir – Ethno – som hvert år arrangerer «verdens konsert». Der kan man oppleve musikere fra alle verdenshjørner, en konsert som blir beskrevet som et lykkekick som får deg til å danse hele veien hjem!

Ovanmyra Kulturhus
I et gammelt misjonshus fra 1878, med fantastisk akustikk og plass til 200 personer, arrangeres en rekke klassiske konserter gjennom sommerhalvåret.

Musik på Lindan
Musik på Lindan er en musikkfest hjemme hos Niklas & Claes i Vikarbyn, Rättvik. Niklas spiller selv trekkspill, og har spilt med Powel Ramel og Rikard Wolf i flere år. Gjennom dette har han fått mange musikervenner, som han for et par år siden inviterte hjem til gården. Det ble så vellykket at de bestemte seg for å invitere publikum inn året etter – og nå arrangeres festen for fjerde gang. I år står blant annet Jack Vreeswijk, sønnen til selveste Cornelis, på scenen.

Visste du at ...
.... stjerneskuddet Pauline Skött – med artistnavnet Skott – kommer fra Vikarbyn i Dalarna? Oppveksten i et område med sterk folkemusikktradisjonen la grunnlaget for popmusikken hun skriver i dag, og hun begynte faktisk å spille fiolin allerede da hun var fem, i Vikarbyns Lilla Spelemannslag. Nå – bare fire singler inn i karrieren – har Skott har allerede imponert store internasjonale artister som Lorde og Katy Perry. Sistnevnte Twitret «HOLY SHIT! This song by Skott is vibes for days» om låten Wolf. Den 6. juli står Skott på scenen på musikkfestivalen Peace&Love i Borlänge i Dalarna

For bilder, klikk her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.