Den store svenske vinterferieguiden

Pressemelding   •   jan 17, 2017 07:30 CET

Har dere enda ikke lagt planer for vinterferien, er det ingen grunn til å fortvile. På den andre siden av svenskegrensa finnes det en rekke gøyale familieaktiviteter for store og små!

Vinterferien er rett rundt hjørnet, og enten du har hele uka til rådighet eller bare vil ta en avstikker med familien en dag eller helg, trenger du ikke å reise langt. I Sverige finner du nemlig en rekke ulike aktiviteter som morer ungene – både ute i snøen, i storbyene, i vannet og på landet!

Nedenfor deler Visit Sweden sine beste tips!

Utendørsaktiviteter: På tur med ski, hunder, hester og alpakkaer

Alpakkatrekking

Når: Hele vinteren, våren og sommeren.

Hvor: Alpakka & Älg Ekofarm i Hässleholm, Skåne.

Hva: Fottur med alpakkaer for hele familien. Alpakkaenes sindige lynne hjelper dere med å glemme den stressende hverdagen slik at dere bare kan nyte naturen. Dessuten sørger alpakkaene for at turen går i et rolig tempo som passer fint for barn. Takket være alpakkaenes reserverte vesen, blir barna sjelden redde, og selv unger som ikke liker å gå på tur glemmer fort tiden når de kan spasere side om side med de morsomme dyrene. Turen går på smale, koselige skogsveier, og tar rundt to timer. Les mer her

Barnas Vasalopp

Når: 25.2.

Hvor: Åkulla Skidspår i Varberg, Halland.

Hva: Vasaloppet – som er verdens største turrenn på ski, går mellom Sälen og Mora i Dalarna, men den 25. februar har barna mulighet til å gå en egen versjon av rennet i Halland. Da er det nemlig familiedag med barnas Vasalopp i Åkulla skispor ved Åkulla Friluftsgård. Skiutstyr er tilgjengelig for lån, akebakken er åpen, og det serveres pølser fra grillen.

Ride- og sledetur

Når: Året rundt.

Hvor: Fingalstorp i Gränna og Skärsjöhäst i Aneby, Småland.

Hva: Med Fingalstorp Istandshästar kan små grupper bli med ut på rideturer i Östra Vätterbranterna. Alle får ri – uansett alder og ferdighetsnivå, og turene tilpasses gruppen. Foretrekker dere isteden å holde dere på bakkenivå, kan dere bli med Skärsjöhäst på sledetur rundt i Aneby.

Les mer her og her

Ski for store og små i Sälen

Hvor: Sälen, Dalarna.

Hva: Familievennlige Sälen er Sveriges største alpine reisemål, og byr på variert skikjøring i over 100 nedfarter. Her ligger det største tallerkenheisområdet i Nord-Europa, med utallige barnebakker og rullebånd, Sveriges bratteste preparerte løyper, flere parkområder og flotte offpistområder for dem som søker utfordringer. På alle Sälens skiområder finner dere dessuten Valles värld. Valle er barnas beste venn, og gjør alt for at de minste skal ha det gøy i bakken. I år lanseres også Valles skiskole for alle barn mellom 3 og 9 år. Her er det ingen prestasjonskrav, men et fokus på lek, sikkerhet i bakken og nye skikompiser.

Besøk ville dyr på Öster Malma

Når: 22.2, 23.2, 1.3 og 2.3.

Hvor: Öster Malma Wildlife Park i Nyköping, Sörmland.

Hva: I Öster Malmas Wildlife Park snirkler stier seg forbi store innhengninger hvor elg, muflon, hjort og dådyr streifer fritt. I parken bor også villsvin, griser og grisunger, samt fasaner, ender og gjess. I vinterferien kan dere være med dyrepasseren på en guidet tur på ca. 1 time. På turen kan barna blant annet «gjette bæsjen» og teste sin egen styrke med et elghorn. Etter turen kan familien nyte dagens lunsj, som i disse ukene er ekstra barnevennlig.

Hundespann på fjellet

Når: Tirs-lør i uke 8 og 9 i Sälen, og tors-lør i uke 8 og ons-fre i uke 9 på Idre Fjäll.

Hvor: I Sälen og på Idre Fjäll, Dalarna.

Hva: Ute etter et friskt, morsomt og minneverdig vintereventyr? Bli med selskapet Fjälläventyr ut på hundespannstur på halvannen time over Sälens hvite vidder, eller legg ut på en 20-minutters husky-tur som er spesielt tilpasset familier med små barn på Idre Fjäll.

Familieskitur i villmarksomgivelser

Når: 15.2, 22.2 og 1.3.

Hvor: Orsa, Dalarna.

Hva: Guidet langrennstur utenfor sporsystemet, 1 mil fra Orsa sentrum. Turen «Rakt ut i snön» er en tre timers tur i spennende og vakre villmarksomgivelser som går i rolig takt og tillater barna å stoppe og leke. Her går dere gjennom vakre skoger og ut på vidstrakte enger, og dere kommer til å se både gamle krokete trær og dyrespor.

Gå på skøyter i Halland

Når: Hele vinteren.

Hvor: Falkenbergs Ishall, Halmstad Arena, Strömvallen og Stora torg i Halmstad, Halland.

Hva: Spenn på dere skøytene og ta en tur på isen! I Falkenbergs Ishall, på Halmstad Arena og på Strömvallen kan dere både spille hockey og strene rundt uten kølle og puck. Banen på Stora Torg er laget av plast, og fikser derfor all slags vær. Her er hele familien velkommen til å låne utstyr for en runde på isen midt i byen.

Orsa Rovdjurspark

Når: Alle dager vinteren 2017.

Hvor: Orsa, Dalarna.

Hva: Med sine 325.000 kvm er Orsa Rovdjurspark Europas største bjørnepark. Her lever Sveriges fire største rovdyr bjørn, ulv, gaupe og jerv side om side med utrydningstruede arter som sibiriske tigere, leopard og isbjørn. Alle ferdes de i store innhengninger i naturlige skogsmiljøer, og takket være parkens mange stier og utsiktsramper, kommer man tett på dem. Dere kan også bli med på en guidet tur der dere får høre om de vinter-våkne dyrene og om bjørnene som sover. Noe av det beste er at parken ligger like ved siden av skibakker og langrennsspor i vakre Grönklitt, slik at dere kan kombinere ski med rovdyr.

Gå på ski ved havet

Når: Hele vinteren.

Hvor: Skidarenan, Strandlid i Halmstad, Halland.

Hva: Om vinteren blir Halmstad Golfarena forvandlet til et langrennsparadis, hvor dere kan gå på ski med havet som nabo. Det tre kilometer lange skisporet egner seg like godt for proffer som nybegynnere, og det finnes mulighet til å leie utstyr på plass.

Les mer her

Urbane opplevelser i storbyer: Sirkusshow, skøyter og safari

Cirkus Skansen

Når: 19.2, 26.2 og 5.3.

Hvor: Bragehallen på Skansen, Djurgården, Stockholm.

Hva: Cirkus Skansen er en magisk forestilling som tar det yngre publikummet med inn i sirkusets verden. Her blir det trapesdanser, balansering på line, «verdens sterkeste mann», pirater fra Karibien, klovn og tryllekunstner – og alle karakterene spilles av unge sirkusstudenter. Forestillingen passer for barn mellom 7-15 år. I Bragehallen arrangeres det også en gratis sirkusskole den 25.2 og hele uke 9, der barna kan lære seg å balansere på ball og line, sjonglere med baller, rocke med rockering og klatre i stoff.

Regnskogssafari

Når: Hver dag mellom 10.00-18.00.

Hvor: Universeum, Göteborg.

Hva: Universum i Göteborg er Nordens største science-senter, der barna kan prøve seg på massevis av eksperimenter og treffe på alle mulige dyr. Her finnes også en ny regnskog, og to ganger daglig kan dere bli med på en guidet regnskogssafari. Da vandrer dere blant massevis av vekster og et 25 meter høyt tropisk kapoktre – med ganger, trapper og hengebroer.

Leken utstilling: Tillsammans

Når: Tirs-søn hele året.

Hvor: Världskulturmuseet, Göteborg.

Hva: Tillsammans er en leken utstilling som passer hele familien. Den handler om det å være sammen med andre, og tar med utgangspunkt i museets saker og ting opp relevante spørsmål for målgruppen 0-12 år som omhandler følelser som oppstår i hverdagen. For eksempel: «Hvordan føles det å savne noen?» «Er det dumt å krangle, eller trengs det iblant?» Her utforsker barn og voksne sammen, og leker og lærer gjennom både kropp, hjerte og hjerne.

Frydefullt i Folkets Park

Når: Uke 8 og 9.

Hvor: Folkets Park i Malmö.

Hva: Folkets Park i Malmö er en møteplass for både barn og voksne, og her skjer det alltid masse morsomt. I vinterferieukene kan barna blant annet være med på sirkusskole, stå på skøyter på skøytebanen – hvor det visse dager arrangeres både skøyteskole og skøytedisco, se teater og musikkforestillinger og være med på musikkverksted.

Hjemme hos Albert Åberg

Når: Hver dag mellom 10-16.

Hvor: Alfons Åbergs Kulturhus, Göteborg.

Hva: Alfons Åbergs Kulturhus er bygget rundt barnebokfiguren Albert Åberg, og her kan barna leke, klatre, løpe og kjøre sklie. Hos Albert er det dessuten to teaterforestillinger hver dag, og ofte også andre programpunkter som eventyrstund og trylletriks.

Skøyter i sentrum

Når: Hele vinteren.

Hvor: Kungsträdgården og Vasaparken i Stockholm.

Hva: Urbane skøytebaner som har åpnet helt til klokken 21.00 hver dag. Her kan dere ta en stemningsfull piruett på isen innimellom de øvrige storbyaktivitetene.

Badeland: Gøy i vannet

Lost City

Hvor: Gustavsvik, Örebro.

Hva: Badelandet Lost City er et av Sveriges største badeeventyr! Her kan barna more seg i en jungel av fosser, ruiner og ville vekster, med blant annet bølgemaskin, boblebad, klatrevegg og de heftige skliene Jungle Escape, Treasure Hunter og River Run. Jungelrestaurant som byr på buffé og snacks, sørger for at hele familien holder koken i mange timer.

Experium

Hvor: Sälen, Dalarna.

Hva: Heftig badeland med innendørs surfeanlegg, sklier, bølger, strømmer, boblebad og mye mer. Her finner du også pool-bar, basseng for de aller minste og en separat spa- og sauna-avdeling. Og med tilbud som 3D-kino, shopping og spisesteder i samme bygg, kan du enkelt kombinere en tur på badeland med andre aktiviteter.

Arena Skövde

Hvor: Skövde, Vest-Sverige.

Hva: Populært badeland med blant annet seks sklier, bølgebasseng, utendørsbasseng, varmt basseng, relax-avdeling og kafé.

Halmstad Arena Bad

Hvor: Halmstad, Halland.

Hva: Stort badeland, med sklier, strømkanaler, boble-zone, fosser og aktivitetsbasseng. I arenaen finnes også et gym, samt en badekafé.

Innendørsaktiviteter: Glassblåsing, gjøn og godteri

Glassblåsing

Når: Hver dag.

Hvor: Kosta Glascenter, Kosta i Småland.

Hva: På Kosta Glascenter kan hele familien prøve seg som glassblåsere! Kanskje vil dere prøve dere på å lage en skål eller et drikkeglass? Sammen med en glassblåser får dere forme den gyllne glassmassen og se mesterverket vokse frem, kjenne varmen fra glasset og lære dere hvordan man håndterer smeltet glass.

Shopping og lek på Ullared

Når: Hver dag.

Hvor: Gekås Ullared, Falkenberg i Halland.

Hva: Gekås Ullared er Skandiavias største varehus, og kjent for mange nordmenn gjennom tv-serien Ullared på TVNorge. Nærmere 5 millioner mennesker besøker shoppingparadiset hvert år, for å gjøre kupp på alt fra klær og kosmetikk til interiør og husholdningsartikler. Her finner du også en rekke spisesteder og et stort lekeland i 4. etasje. Lekelandet – som er utformet som en jungel, har gratis entré for barn mellom 0-10 år som vil klatre, balansere, sykle, hoppe og kjøre sklie.

Lag eget godteri

Når: Hver dag.

Hvor: Grenna Polkagriskokeri, Gränna i Småland.

Hva: På Grenna Polkagriskokeri kan barna få se hvordan polkagriser blir til, prøve å lage noen selv, og selvfølgelig få smake! Her møter dere også flinke guider som gledelig forteller om tilvirkningen og polkagrisens historie, og i butikken kan barna fråtse i godsaker som kan bli med hjem.

Fiskefryd i Vest-Sverige

Når: 11.2-5.3.

Hvor: Havets Hus i Lysekil, Vest-Sverige.

Hva: Havets Hus er et av Bohusläns mest populære besøksmål. Her kan barna oppleve livet i Västerhavet via 40 akvarier, og møte hundrevis av fascinerende arter – fra småflekkede rødhai til knurrende dvergulke. I vinterferien skjer det ekstra mye morsomt her: Barna kan få padle kajakk sammen med fisker og hummer, fiske, se at dykkere mater fiskene, klatre og rappellere.

Halmstad Aktivitetscenter

Når: Hver dag.

Hvor: Halmstad Aktivitetscenter, Halland.

Hva: Aktivitetssenter som kurerer kjedsomhet! Her kan dere spille laserspill, løse kreative utfordringer sammen i «Prison Island», konkurrere mot hverandre i ulike gladiatorkamper, og spille minigolf i mørket på selvlysende baner. Alt skjer innendørs, så dårlig vær er ingen hindring, og alle aktiviteter passer for alle aldre.

Kreative familieaktiviteter på Falsterbo Strandbad

Når: 20.2-26.2.

Hvor: Falsterbo Strandbad, Falsterbo i Skåne.

Hva: Falsterbo Strandbad er et opplevelseshus som rommer både naturum, kunsthall, turistsenter og restaurant under samme tak. Her arrangeres det flere aktiviteter i vinterferien, og den 22. februar kan dere for eksempel være med på en workshop og lage kreative kranser av materialer som skjell, garn, paljetter, tyll og perler. 23. februar er det duket for grafikkverksted for familier med barn fra 10 år, hvor dere får trykke bilder i kunsthallens lille grafikkpresse.

Test kjøretøy i Sörmland

Når: Ons-søn i uke 8, og ons-lør i uke 9.

Hvor: Arsenalen i Strängnäs, Sörmland.

Hva: Arsenalen er Skandinavias største militære kjøretøy-museum, og viser utviklingen av militære kjøretøy fra starten av 1900-tallet og frem til i dag. I vinterferien kan barna få være med på en kjøretur i beltevogn og bli med på en lærerik guidet tur. Eller hva med å lete etter rotter og gå på skattejakt? Her finnes det morsomme ting å gjøre for barn i alle aldre!

Last ned bilder her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.