Design og kunsthåndverk i nytt format: Gjenåpning av Röhsska museet i Göteborg

Pressemelding   •   feb 25, 2019 10:12 CET

Nytt i Samlingen Detalj podie Foto Hendrik Zeitler

I helgen åpnet Röhsska museet i Göteborg i ny og fresh drakt. Ta et dypdykk i designhistorie og inspirerende kunsthåndverk på Sveriges ledende designmuseum.

Röhsska museet i Göteborg er Sveriges eneste spesialmuseum for design og kunsthåndverk og etter to år med renovering og omorganisering slår museet igjen opp dørene for besøkende. Første helgen i mars vil det bli arrangert en rekke forelesninger, der museets personal og samarbeidspartnere forteller om design fra ulike perspektiv og det arbeidet som er gjort på museet i løpet av renoveringsperioden.

Museet har gjennomgått en omfattende oppusing av bygningens rom og haller, og tilgjengeligheten og utformingen har blitt fornyet og forbedret. Tre midlertidige utstillinger og en permanent står på programmet denne våren. Utstillingene du kan se i vår er blant annet formgiveren Fredrik Paulsens tolkning av begrepet demokratisk design. Det gjør han gjennom å bruke stolen som virkemiddel og her tilbys publikum å snekre sin egen stol og dele sine refleksjoner rundt demokratisk design. Brynjar Sigurðarson vil vise fram objekter i form av glass, porselen, bronse og tre, samt fotografi og filmer, og kunsten gjenspeiler kunstnerens sterke tilknytning til Islands natur og tradisjoner. Den permanente utstillingen «Inspiration Östasien» vil ta for seg møtet mellom Norden og Østasia, her vises storslagent østasiatisk kunsthåndverk som har inspirert flere av nåtidens formgivere.

Ambisjonen med utstillingene er å gi besøkende en innsikt i begrepet design og den påvirkningskraft design har på fellesskapet. Vårens kunstprogram inviterer til en dialog omkring designerens rolle i samfunnet og hverdagslivet. Utstillingenes budskap tar opp design som noe som omgir oss på alle kanter og angår oss alle.

Fakta om Röhsska:

Röhsska museet ble etablert i 1916..Her finnes alt fra samtidsdesign til flere tusen år gammel kinesisk keramikk. Den omfattende samlingen til Röhsska består av kunsthåndverk, industridesign og mote.

Andre fine kunstmuseum i Göteborg:

• Göteborgs Konstmuseum, et av Nord-Europas fremste museum innen billedkunst fra 1400-tallet og frem til nåtid.
  • Göteborgs konsthall er et museum for samtidskunst som viser kunst av både svenske og internasjonale kunstnere og løfter fram mangfoldet innenfor samtidskunst.
  • Röda sten konsthall er en kunsthall hvor du kan oppleve utstillinger og forestillinger av svenske og internasjonale samtidskunstnere. Her finner du alt fra maleri og fotografi til performance og videokunst.
  • Världskulturmuseet er et museum som tilbyr besøkende opplevelser og nye innsikter og perspektiver på verden.

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. I Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2018 var antallet overnattinger over 3.5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.