En pause fra hverdagen - Livsnytelse i Västerbotten

Pressemelding   •   aug 27, 2013 11:15 CEST

Leter du etter et sted hvor du kan slippe unna hverdagens mas? I Västerbotten i Sverige, på grensen til Nordland fylke, finnes det en rekke destinasjoner for avslapning og livsnytelse. Her kan man nyte lokale og internasjonale gastronomiske opplevelser, skjønn natur, aktiviteter i høyden, samt velvære og kulturelle opplevelser – for nordmenn som ønsker et lite avbrekk fra hverdagen finnes det mange valgmuligheter. Nyt den friske luften, bo i tretoppene eller koble av innendørs med spa, god mat og drikke.

Socialize – økologisk, nytenkende og pulserende
Den økologiske restauranten Socialize ligger idyllisk til ved Umeälven og byr på en annerledes og unik opplevelse for sine gjester. Restauranten samarbeider med lokale økologiske produsenter, og har i tillegg sin egen lille hage hvor de dyrker økologiske grønnsaker og eksperimenterer med ulike smaker. På drikkemenyen finner du gode viner og originale cocktails, og på lørdagskvelden forvandles baren til en pulserende nattklubb.

Les mer her: www.clubsocialize.se

Kulturell input på Bildmuseet i Umeå
Ønsker man å øke sin kulturelle kapital bør man unne seg et besøk til bildmuseet i Umeå. Museet er tilknyttet Umeå Universitet, og kan skilte med samarbeidspartnere som Nationalmuseet i Praha, Whitechapel Gallery i London og Bronx Art Museum i New York. Utstillingene beveger seg innenfor internasjonal samtidskunst, visuell kultur og kunsthistoriske tilbakeblikk, og tilbyr fra tid til annen debatt og forelesninger som kompletterer utstillingene.

Les mer her: www.bildmuseet.umu.se

To i én på Bryggargatan
På Bryggargatan i Skellefteå får gjestene to i ett – lokal gourmetmat fra Norrland og ekte fransk bistro. Begge kjøkken serverer mat og drikke av høy kvalitet, og sørger for at gjestene får ta del i en kulinarisk opplevelse av de sjeldne. De to ulike delene av Bryggargatan skilles ved hjelp av musikk og interiør, slik at gjestene får en gjennomført opplevelse uansett hvilket alternativ de velger.

Les mer her: www.bryggargatan.se

Romantisk retreat på Granö Beckasin
På Granö Beckasin kan besøkende senke skuldrene og lade batteriene i naturens rette element. Under en romantisk retreat i trehytter mellom trærne oppfordres gjestene til å nyte stillhetens ro og la kjærligheten gro. Granö Beckasin har til og med et eget tilbud for bryllupsreiser, for de som ønsker å tilbringe sine første dager som nygifte i stillhet med masse tid til hverandre. Ned på bakkenivå tilbys en rekke aktiviteter tilpasset sesongen.
Les mer her: www.granobeckasin.com

Tur med verdens lengste taubane
Verdens lengste taubane finnes i Västerbotten. Her kan du nyte en deilig lunsj i en av taubanevognene mens du seiler over skog og sjøer. Byggingen av taubanen er en interessant historie. Vinteren 1942-43 sto den klar til å frakte malm mellom gruve og smelteverk, etter en byggeprosess som hadde tatt over 1 år og krevde 1 500 mann. Banen består av hele 515 stolper som er mellom 7 og 38 meter høye og strekker seg mellom Örtrask og Mänstrask. I dag fungerer taubanen som attraksjon og gir deg en hyggelig tur med flott utsikt. Taubaneturen kan også kombineres med overnatting, spa og andre aktiviteter på Källan Spa og Konferens. Hotellet har flott utsikt, gourmethusmannskost med lokale råvarer på menyen, og mange deilige spa-behandlinger å velge mellom. Overnatting på Källan vil komplettere opplevelsen og gi en avslappende opplevelse.

Les mer her: www.vasterbotten.net/linbana, www.kallan-hotell.se

Avslapning og naturopplevelser på Hotel Borgafjäll
På det arkitekturprisbelønte Hotel Borgafjäll kan gjestene få dekket flere behov; avslapning med spa, naturopplevelser med ski og andre uteaktiviteter eller ren nytelse av stillheten og arkitekturen hotellet har å by på. Utformingen av hotellet er inspirert av Borgafjällets dramatiske fjellandskap og sterke kontraster. Hotellets restaurant byr på en kvalitetsopplevelse, med gourmetmat tilberedt fra lokale matvarer, hjembakst og stor valgfrihet fra egen vinkjeller.

Les mer her: www.borgafjallen.se

50-talls fjellhotell på Laisaliden
For de som foretrekker eldre arkitektur og stemning kan Västerbotten friste med Laisaliden. Dette restaurerte fjellhotellet fra 50-tallet ligger i vakre naturomgivelser, med Vindelfjällets Naturreservat som nærmeste nabo. Naturen byr på store valgmuligheter både med tanke på aktiviteter og grad av fysisk utfordring. Hotellet er familiedrevet og serverer førsteklasses mat basert på lokale råvarer. Man kan booke rom eller leie hotellet i sin helhet. I tillegg til fasiliteter som badstue, stamp og bibliotek kan hotellet tilby konferanserom, spisesal og selskapsrom.
Les mer her: www.laisaliden.se

VisitSweden markedsfører varumerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes på i 12 land rundt om i verden. Her i Norge har vi kontor i Oslo. Norge er det land i verden som reiser mest til Sverige. I 2012 var antallet gjestenetter nesten 3,3 millioner. Det er svenske staten som eier VisitSweden sammen med Svensk Turism AB som representerer omrent 10 000 turistbolag.