Et år i hagens tegn i Göteborg

Pressemelding   •   apr 11, 2016 11:38 CEST

Sveriges nest største by satser stort på å bli Nordens fremste hagedestinasjon, og kan friste med både hageutstillinger og et spennende program ut året. Gothenburg Green World skal sørge for at besøkende får påfyll av grønn glede i byens parker.

Prosjektleder for Gothenburg Green World, Cecilia Liljedal, sier at byens parker nå går sammen for å nå målet om et ”hagehovedstads-år” i 2016.

– Vi ønsker å skape et engasjement i byen, der de fremste parkene går foran som forbilder og inspirasjon. De er viktige kunnskapsbærere og formidlere av Gøteborgs hagetradisjon, sier hun.

Unikt og nyskapende
Gøteborg har en stor variasjon parker og hager, alt fra slottsparken fra 1700-tallet med Gunnebo som den fremste hagen i Sverige, den historiske byparken Trädgårdsforeningen med sitt unike Palmhus, Gøteborgs botaniske hage som regnes som en av Europas fremste, Jonsereds trädgårdar med en tydelig sosial profil og Liseberg som satser på et helt nytt hageområde i år.

Økologisk fokus og idéhager
Også økologisk dyrking og mat står på programmet under Gothenburg Green World. Temaet ”Den gröna staden” skal løfte alle de grønne initiativene som blomstrer rundt om i byen, inspirert av parkene og deres hagemestere. Blant annet blir det idéhager midt på Avenyn hele sommeren. Da skal også Götaplatsen bli grønn.

– Det grønne året har et fullspekket program med blant annet flere botaniske utstillinger, orangeriplanter på Gunnebo slott, Land Art, besøk av landskapsdesignere fra engelske og tyske parker, hagefotografering og ikke minst en spektakulær, japansk bambus-installasjon midt i sentrum, sier Cecilia Liljedal.

Noen høydepunkter i programmet:

• 23. april:
Sesongåpning hos Liseberg med deres hagesatsning på berget. Den viktoriansk hagen Emilys trädgård og Den förbjudna trädgården. På det nye området finner man også Blomsterkarusellen og Barnens Paradis, som ligger i hjertet av Emilys trädgård.

• 28. mai:Innvielse av International Garden Photographer of the Year (IGPOTY) på Trädgårdsföreningen. Vinnerne av Spirit of Swedish Garden deltar. Varer frem til 7.august.

• 4. juni:Innvielse av sommerens grønne overtakelse av Götaplatsen. På Avenyn lages det 20 ulike pop-up-hager skapt av lokale, nasjonale og internasjonale deltagere. Varer frem til 7. august.

• 2. juli:Åpning av ”Vandra i det vilda” på Botaniska Trädgården, samt innvielse av Stilparken på Gunnebo Slott och Trädgårdar. Dessuten blir det åpning av Land Art-utstillinger på både Botaniska og Gunnebo, og av bambuskunstverk av den japanske innstallasjonskunstneren Tetsunori Kawana på Milleniumplatsen, Stora Teatern.

• 3. september:Jordens mat, Gunnebos store høstfest, starter høstsesongen.

Ønsker du å besøke det grønne Gøteborg, vil det bli arrangert pressereise den
30.juni til 1.juli. Ta kontakt med Louise Winberg, presseansvarlig i Visit Sweden på
louise.winberg@visitsweden.com om dette er aktuelt for deg.

FOR BILDER KLIKK HER

VisitSweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2012 var antallet overnattinger nesten 3,3 millioner. Det er svenske staten som eier VisitSweden, sammen med Svensk Turism AB.