Førjulsopplevelser i Göteborg

Pressemelding   •   okt 24, 2016 08:30 CEST

I adventstiden kan Sveriges nest største by skilte med lysdesign, spektakulær utsmykking og rikelig med julestemning, når Göteborg tar på seg finstasen og byr opp til en rekke førjulsopplevelser for store og små.

Svenskene sparer ikke på kruttet når det nærmer seg jul, og en av byene som virkelig slår på stortromma i advent er Göteborg. Storbyen på den svenske vestkysten lyses opp av millioner av julelys, pyntes til randen og har syngende juletrær i gatene når Göteborg forvandles til en skinnende og klingende juleby den 1. desember. I tillegg arrangeres det en rekke julemarked her, og mange av byens restauranter duker opp til julebord.

De aller første julelysene i Göteborg tennes allerede den 11. november, og den 18. november åpner det store og berømte julemarkedet i fornøyelsesparken Liseberg. Deretter pyntes den tre kilometer lange strekningen fra havnen, via Götaplatsen og bort til Lisberg (også kalt ljusstråket) med en imponerende lysinstallasjon den 1. desember. Det blir med andre ord stemningsfylt i storbyen på den svenske vestkysten i advent!

Temaet for årets lysinstallasjon: Kultur

Den tre kilometer lange lysinstallasjonen går fra havnen og bort til julemarkedet på Liseberg, og byr på lys i ulike farger og konstruksjoner på fasader, trær og i gatene som er inspirert av årets tema, kultur.
Lysene langs ljusstråket tennes torsdag 1. desember og lyser helt frem til 8. januar.

Julekor: Det syngende juletreet

I desember opptrer forskjellige julekor på Kopparmärra i sentrum av byen i form av et juletre. Et lite syngende juletre med yngre korsangere skal også turnere rundt i byen til glede for folk i gatene.
Julekorene opptrer fra 1.-23. desember.

Jul på Liseberg

Julemarkedet på Liseberg er Sverige største julemarked med rundt 80 butikker og boder, skøytebane, vinteråpne attraksjoner, og restauranter som serverer juledelikatesser. For de minste finnes det også flere aktiviteter. Man kan blant annet besøke nisseverkstedet, legge igjen en ønskeliste hos nissefar, gå på skattejakt, oppleve kaninteater og besøke reinsdyrene. Fornøyelsesparken er vakkert opplyst av nesten fem millioner julelys og på skøytebanen vises det hvert år isshow.
Julemarkedet på Liseberg er oppe fra 18.-20. og 25.-27. november, samt 1.-4., 6.-11., 13.-23. og 26.-30. desember.
Les mer om Jul på Liseberg her.

Julegaveshopping

Den som er på jakt etter julegaver, kan kombinere shopping med å betrakte de blinkede installasjonene langs ljusstråket, for her er nemlig butikkene åpne syv dager i uka. Göteborg byr for øvrig på mange shoppingmuligheter. På kjøpesentrene Arkaden i Fredsgatan, Nordiska Kompaniet på Drottninggatan og Nordstan i Götgatan, finner du et flust av kjedebutikker under samme tak, imens bydelen Haga og kvarterene rundt Magasingatan byr på genuine butikker med både klær, design, vintage, ting og tang.
Det skorter heller ikke på julemarked i Göteborg. I tillegg til Sveriges største julemarked på Lisberg, finnes det tradisjonelle markeder blant annet i bydelen Haga og i byens eldste bygning Kronohuset, og moderne marked som à la London og designmarkedet på Röda Sten konsthall.
Les mer om shopping i Göteborg her, og om årets julemarkeder her.

Julens smaker

Göteborg er matelskerenes by, og i desember serveres det julemat på mange spisesteder – på så vel Michelin-restauranter og små bistroer. Michelin-restauranten Thörnströms byr inn til et klassisk svensk julebord i et hjemmekoselig miljø i et lokale ved Kronohusbodarna, The Green Room på Liseberg disker opp vegetarisk julebuffé, imens Sjömagasinet frister med et julebord fylt med havets delikatesser.
Les mer om hvor du kan spise julemat i Göteborg her.

Les mer om alt som skjer i julebyen Göteborg her.

Last ned bilder her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.

Den i Luleå är riktigt fin :)

- Douglas Molly - 03-01-2017 14:49 CET