Her er Sveriges nyeste hotell

Pressemelding   •   jan 23, 2017 07:30 CET

Planlegger du å besøke Sverige i år, har du mange muligheter til å sove ekstra flott og godt. Vi viser deg hvor du kan innlosjeres på splitter nye overnattingssteder, enten du er ute etter ren luksus, kreative vibber eller et lite, særegent tilholdssted hvor du kan ta en pause fra hverdagen.

Stockholm
Stockholm åpner dørene til tre nye overnattingssteder som setter et luksuriøst-, kreativt- eller urbant preg på reisen.

At Six
23. mars i år åpner Petter Stordalen to nye livsstilshotell på Brunkebergstorg i sentrale Stockholm, hvorav det mest luksuriøse er At Six – skapt i samarbeid med det prisvinnende London-baserte designbyåret Universal Design Studio. Her vil Stordalen gi gjestene en unik opplevelse blant eksklusive møbler, materialer og armaturer, og en kunstsamling med spesialbestilte verk signert noen av samtidens største navn. Ambisjonen er å tilby en opplevelse som byr på både kunst, arkitektur og service i verdensklasse! Hotellet rommer 343 praktiske og luksuriøse hotellrom – deriblant over 40 små og store suiter, samt to etasjer med fellesarealer med plass til 1000 gjester. De besøkende vil også få tilgang til flere restauranter og barer, samt en gym- og velværeavdeling. Hotellet har allerede merket stor pågang fra nysgjerrige gjester, etter at New York Times nylig listet At Six som et av 17 hotell det er verdt å sjekke inn på i 2017. Les mer om At Six her

Hobo
Ved siden av At Six åpner Stordalen enda et hotell: det kreative og lekne Hobo. Her har det Berlin-baserte designbyrået Studio Aisslinger skapt et moderne, urbant og helhetlig konsept, som både er funksjonelt og stilig. 70-tallsbygningen i funkisstil huser 201 hotellrom og to etasjer med fellesarealer. Stilen er ren og moderne, men krydret med en livlig hippie-touch.
– Å komme inn på et hotellrom og oppdage at sengen står midt i rommet – med gavlen mot døren, det er sånt som overrasker og skaper en kreativ og minneverdig atmosfære, sier Werner Aisslinger, som er grunnleggeren av Studio Aisslinger.
Videre vil hotellet bære preg av spennende lys- og lydteknikk. Blant annet kan gjestene produsere musikk med det Stockholm-baserte teknikkfirmaets Teenage Enineerings innovative Pocket Synth. Og på toppen av hotellet troner restauranten TAK, som skal friste med snacks, eksklusive retter og en herlig utsikt.
Les mer om Hobo her

Downtown Camper by Scandic
Høsten 2017 slår Scandic opp dørene til en inspirerende base camp for urbane oppdagere. Hotellet Downtown Camper blir også å finne på Brunkebergstorg midt i den svenske hovedstaden, bare et steinkast fra Sergels Torg, og tar sikte på å være en plass full av energi. Her skal urbane uttrykk og naturens preg smeltes sammen til et kreativt og sosialt miljø, hvor luksus ikke handler om kvadratmeter, men om generøsitet, samvær, inspirasjon og opplevelser. Hotellets personale har ermene fulle av tips til hvordan du best kan nyte byen, og gjesterommene spenner fra små, smarte krypinn, til rom som kan kobles sammen for større grupper og suiter med storslått utsikt over Stockholm. På plass finnes også restaurant, bar og gym, imens de tradisjonelle konferanserommene erstattes av personlige rom med plass til møter, arrangement, musikk, film, mat, samtaler og mingel.
Les mer om Downtown Camper her

Göteborg og Vest-Sverige
I Vest-Sverige kan du teste både et tradisjonelt hotell, hytter og særegne rom i et gammelt båtverft.

Slipens Hotell & Pensionat
På det pittoreske sommerstedet Fiskebäckskil på Skaftö i Lysekils skjærgård, har et gammelt båtverft blitt til det særegne overnattingsstedet Slipens Hotell & Pensionat. Verftet huser nå 12 rom med balkong og havutsikt, og alle rommene er individuelt innredde etter karakterer som har bodd eller virket på Skaftö opp igjennom årene. På den måten har de ulike rommene sin egen personlighet og historie. I tilknytning til Slipens ligger dessuten badstue og jaccuzi på brygga, og den White Guide-hyllede skjærgårdsrestauranten Brygghuset.
Les mer om Slipens Hotell & Pensionat her

Comfort Hotel Göteborg
Den første delen av nye Comfort Hotel Göteborg åpnet i fjor, og den 1. mai i år skal hele hotellet stå ferdig. Her bor du sentralt for en rimelig penge, med tilgang til ny bar og restaurant med en asiatisk touch på menyen, konferansedel, koselig bakgård og en stor takterrasse med utsikt over Göta älv. Hotellets innredning er inspirert av Göteborg, med bilder av byen store sønn Håkan Hellström, trikker, Feskekörka, hamnen og mørke bymiljøer. Rommene finnes i tre kategorier: moderat, standard og deluxe, og frokost, wifi, økologisk kaffe og utsjekk klokken 18.00 på søndager er uansett inkludert i prisen.
Les mer om nye Comfort Hotel Göteborg her

Kostergården
Det idylliske øygruppen Koster utenfor Strömstad er en sommerfavoritt for mange nordmenn, og nå har dere mulighet til å bo bekvemt og moderne på nye Kostergården på Syd-Koster. Her innkvarteres dere i hytter (med plass til opp til 6 personer) eller på hotellrom (med plass til opp til 4 personer) i rolige omgivelser, i tilknytning til skjærgården, sandstranden Kilesand og Sveriges eneste marine nasjonalpark, Kosterhavet. Både hyttene og hotellrommene er moderne innredet og har terrasse som vender ned mot stranden.
Les mer om Kostergården her

Småland
I Småland kan du slå ly i en liten by som fører tankene til Pippi Langstrømpe, sove midt i en nasjonalpark, eller bo på sportshotell.

Den lilla staden i Astrid Lindgrens Värld
Astrid Lindgren vokste opp i Vimmerby i Småland, og byen var et forbilde for miljøene i mange av hennes historier. Den 19. mai i år åpner Den lilla staden – som er et Vimmerby i miniatyr. Her innkvarteres dere i nye hus som er bygd med inspirasjon fra det tidligere 1900-tallets Vimmerby. Husene har ulik størrelse og karakter, men er alle bekvemme og plassert blant smale gater og torg med plass for lek og samvær. Og bare 200 meter fra Den lilla staden finner dere entreen til fornøyelsesparken Astrid Lindgrens Värld.
Les mer om Den lilla staden her

Blå Jungfrun
Nå har du muligheten til å sove midt i en nasjonalpark! Det har nemlig blitt tillatt å overnatte i nasjonalparken på øya Blå Jungfrun, som ligger midt i Kalmarsund mellom Öland og Oskarshamn. Det har tidligere ikke vært tillatt å tilbringe nettene på den sagnomsuste øya, men nå kan besøkende slå ly under et vindfang på øyas nordvestre side. I tilknytning til overnattingsområdet kan dere også bruke medbrakt friluftskjøkken. – Bare husk at du må booke overnattingsplass på forhånd.
Les mer om Blå Jungfrun her

RC Hotel
Er du av den sporty typen, bør du sjekke ut nye RC Hotel i Jönköping. Dette hotellet består nemlig ikke bare av 59 freshe gjesterom, men også en sportsarena på 8000 kvadratmeter. Her kan du spille både tennis, curling, bowling og badminton, bryne deg på en klatrevegg, prøve squash og boltre deg i det moderne treningsstudioet. Bare en kort spasertur fra hotellet finner du også Kinnarps Arena med skøytebane, naturreservat, Jönköpings største badehus Rosenlundsbadet, og badelandet Sannabadet.
Les mer om RC Hotel her

Skåne
I Skåne kan du sove i en stall fra 1700-tallet – midt i en skulpturpark.

Wanås Restaurant Hotel
I Östra Göinge i Skåne ligger Wanås – en plass der kunst, natur og historie møtes. Stedet rommer både en anerkjent skulpturpark, et slott fra middelalderen og en økologisk gård, og fra våren 2017 også restaurant og hotell. Hotellet ligger midt i skulpturparken, og består av 11 vakre og moderne rom i en stall fra 1700-tallet. Her bor du midt i Skånes grønne hjerte og har de beste forutsetningene for å nyte internasjonal samtidskunst, økologiske råvarer og et staselig slottsbesøk, samtidig som du bare befinner deg en halvannen times kjøretur fra den pulserende storbyen Malmö.
Les mer om Wanås Restaurant Hotel her

Halland
Bo stemningsfullt på Sveriges riviera!

Hamngatan 27
Nå kan du bo ekstra koselig neste gang du besøker strandstedet Falkenberg i Halland. Ved kaia i gamlebyen har nemlig det gamle sjömagasinet fra 1906 blitt totalrenovert om omgjort til hotell. Her innlosjeres du på et av 28 rom – som alle er unikt innredd i gammeldags stil, og har tilgang til en frokostbuffé med lokale råvarer av høy kvalitet. De fleste rommene har utsikt over elven Ätran som flyter forbi helt inntil hotellet. På hotellets baksiden finnes en stille hage til disposisjon, og like utenfor passerer Sveriges første nasjonale sykkelrute, Kattegattleden.
Les mer om Hamngatan 27 her

Örebro
Behagelig bo – midt i Örebro!

Clarion Collection Hotel Borgen
Nytt hotell i en av Örebros mest kjente og imponerende bygg: den slottslignende gamle sparebanksbygningen fra 1891. Her bor du på et av 125 rom – midt i Örebro sentrum, med gangavstand til både restauranter, butikker, sentralstasjonen, Örebro slott og øvrige kulturtilbud. I tillegg er det en deilig bonus at Afternoon Sweets og et varm kveldsmat serveres daglig og er inkludert i romprisen.
Les mer om Clarion Collection Hotel Borgen her

Livin Hotel Station
Lite og koselig hotell rett ved Örebro Centralstation og en stor parkeringsplass. Beliggenheten gjør dermed Livin til det perfekte stedet å slå ly for natten hvis du kommer med buss, tog eller bil, og samtidig vil bo nære sentrum. Her sover du på enkelt-, dobbelt- eller familierom som er innredet i reise- og Örebro-tema, og har tilgang til både frokost, lunsj og gode drikker som fersk juice og et spennende vin- og ølsortiment på Livin Station Café og Bistro.
Les mer om Livin Hotel Station her

Sörmland
Sörmland slår opp luksustelt for dem som vil bo naturnært og behagelig.

Glamping på Nergårdens Gästhem & Bistro
Sommeren 2017 blir det mulig å «glampe» i landlige Sörmland, når Nergårdens Gästhem & Bistro slår opp glamping-telt. Her bor du midt i naturen – i et telt av 100 prosent impregnert bomull som er innredet med tepper, sittemøbler, dobbeltseng med deilige dyner og puter, kaffemaskin, minibar, lamper, strømuttak, vifte og varmeovn. – Alt for at oppholdet skal bli så behagelig som mulig. På den private terrassen utenfor teltet kan dere nyte kveldssola og utsikten over innsjøen Sillen, og dere vil også ha tilgang på en utedusj. Nede på brygga kan dere dessuten bestille dere tid i boblebad eller badstue. Innendørs dusj, toalett og oppbevaringsskap finner dere i hovedbygningen ca. 50 meter fra teltet. Frokost inngår i prisen, og middag kan dere spise på bistroen.
Les mer om glamping på Nergården her

Dalarna
I Ludvika kan du bo fint til minipris.

Xhotel
Hotell og pensjonat Xhotel er et gunstig hotellalternativ for deg som besøker Ludvika i Dalarna. Her bor du på fine enkel- eller dobbeltrom, imens du finner øvrige tilbud som resepsjon, frokost, bar, restaurant og Dalarnas nyeste treningssenter på Grand Hotell Elektra, bare 300 meter bort i gata.
Les mer her

Last ned bilder her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.