KONGELIG HAGEFEST NÅR SOFIERO FYLLER 150 ÅR

Pressemelding   •   apr 04, 2016 07:30 CEST

Jubileet på Sofiero slott åpnes av selveste Kong Carl XVI Gustaf og Dronning Silvia den 6. juni, og hele året vil den fantastiske slottshagen stå i sentrum for feiringen.

I anledning jubileet åpnes dørene til de tidligere private salongene i Sofiero slott i Skåne i Sør-Sverige på Sveriges nasjonaldag. Der skal en unik utstilling vises frem for publikum. Utstillingen tar de besøkende med på en reise gjennom seks generasjoner av kongelig kunst. Et stort antall kunstverk vises frem, fra poesi og maleri til sølv- og tekstildesign, signert kongeligheter som Oscar II, Sigvard Bernadotte og drottning Margrethe II av Danmark.

– Det er utrolig morsomt, og en stor ære, å få låne så mange verk av de ulike kongelige som er representert i utstillingen. Meg bekjent har ikke en lignende samleutstilling blitt gjennomført tidligere, sier sjef for Sofiero, Anniken Malmgren.

Herlig hage åpen for publikum
Under åpningen av 150-årsjubileet innvier det svenske kongeparet samtidig en helt ny attraksjon på Sofiero, nemlig en 2000 kvadratmeter stor jubileumshage designet av hagearkitekten Mona Wembling. Åpningen sammenfaller med et av årets høydepunkt, rododendron-blomstringen, noe som virkelig vil sette vakre rammer rundt arrangementet. Malmgren er stolt over det hun skal presentere for de besøkende.

– I forbindelse med feiringen har vi kunnet satse stort, noe som gir Sofiero og parken den oppmerksomheten den fortjener, sier hun.

Den siste helgen i august er det også duket for det som er et av de mest populære utendørs-arrangementene i sør-Sverige, nemlig Den stora Trädgårdsfesten.

FOR BILDER KLIKK HER

VisitSweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2012 var antallet overnattinger nesten 3,3 millioner. Det er svenske staten som eier VisitSweden, sammen med Svensk Turism AB.