Midtsommer 2016: Den store, svenske sommerfesten

Pressemelding   •   jun 20, 2016 10:56 CEST

Blomster i håret, flagrende kjoler og dekkede langbord – gjør deg klar for sommerens deiligste hagefest når svenskenes ”egentlige” nasjonaldag skal feires. Her er tipsene som gir deg en ekte, svensk midsommarafton.

Det er i grunnen oppskriften på den perfekte sommerfesten. Du samler familie og gode venner, dekker et langbord med god sommermat og pynter både bordet og deg selv med vakre blomster. Svenskene har virkelig skjønt dette med fest! For der vi nordmenn sitter med skjegget i postkassen de årene St. Hans-feiringen faller på en helt vanlig ukedag og vi må på jobben dagen etter, har svenskene en mer festvennlig tilnærming og feirer konsekvent på en fredag. I år er det klart for fest fredag 24.juni, så det er bare å hente frem sommerkjolen og ta en tur ut i blomsterengen for å lage en krans.

Lyse kjoler og blomster i håret
Det er ingen streng kleskode for midtsommer-festen, men de aller fleste pynter seg når de skal feire lyset, kjærligheten og sommeren på årets lengste dag. I noen områder av Sverige er det vanlig å pynte seg med folkedrakt på midsommarafton, som for eksempel i Dalarna, men man trenger ikke finne frem bunaden her i Norge. Louise Winberg i Visit Sweden får ofte spørsmål om hva man skal ha på seg for å feire midtsommer på svensk vis. Hun mener at lyse, fine sommerklær gjør susen.

– En pen sommerkjole eller et skjørt som svinger når du danser, er helt topp. Gutta trenger ikke å ha på seg en stiv dress, men en avslappet blazer til en pen bukse er jo alltid en vinner. Og skal du danse hele natten, kan det være en god idé å velge sko som tåler å tråkke rundt på plenen uten å ødelegge verken anklene eller gressplenen, sier hun.

Håret skal pyntes med blomster, for her skal sommeren virkelig feires. Finner du ikke nok ville blomster til å få bundet deg en krans, kan du isteden kjøpe blomster. Mange kleskjeder selger også ferdige ”juksekranser”, sjekk for eksempel svenske H&M eller Gina Tricot. Har du blomster, men trenger hjelp til å binde kransen? På YouTube finner du mange videoer som viser deg hvordan, trinn for trinn.

Sommer og sild
Skal du gjøre sommerfesten helt svensk, skal du by gjestene dine på et ekte sildebord. Silden serveres sammen med nypoteter, gressløk og rømme og er for mange svensker ett av høydepunktene ved feiringen. Jordbær og bløtkake er også selvskrevne på menyen. Skal du fornorske sommermenyen, kan du fyre opp grillen, så lenge du fortsatt byr gjestene dine på øl og snaps. Snaps er nemlig nærmest påbudt på midsommarafton, og hver av de 18 ”offisielle” skålene har sitt navn. Det sies at hvis du fortsatt holder koken etter de atten snapseglassene, er du en virkelig dreven midsommar-gjest...

Lyden av sommerfest
Svenskene kan musikk. Hvem har ikke ligget i gresset en varm solskinnsdag med Evert Taube på øret, eller sunget seg hes til Gyllene Tider en sen sommernatt? For ikke å snakke om Veronica Maggios kattemyke vokal som setter tonen for enhver vellykket fest. Skal du arrangere en ekte, svensk midsommarafton må alle disse med på spillelisten, gjerne sammen med gamle godbiter fra LillBabs, ABBA, Carola og The Cardigans. Lag en spilleliste med bare svensk musikk og la lyden av söta bror sette tonen for sommerfesten.

Dette heter de 18 snaps-skålene:

1. Helan
  2. Halvan
  3. Tersen
  4. Kvarten
  5. Kvinten
  6. Sexten
  7. Septen      ("Finsk-sexan")
  8. Rivan
  9. Räfflan
  10. Rännan      ("Repetitionen")
  11. Smuttan
  12. Smuttans      unge
  13. Lilla Manasse
  14. Lilla      Manasses broder
  15. Femton      droppar
  16. Kreaturens      (åter)uppståndelse
  17. Absolut      sista supen
  18. Ett evigt liv (Den bleka dödens dryck)

Visste du at ...?

• Hvis man plukker syv ulike blomster og legger under puten på midtsommeraften, vil man etter sigende drømme om den man kommer til å gifte seg med. Denne tradisjonen finner vi også her i Norge.

• Frem til 1952 feiret også svenskene midtsommer den 23.juni, uavhengig av hvilken ukedag dette var. Men for å minske antallet fri- og helligdager, valgte man gjennom en reform i 1953 å legge midtsommeraften til den fredagen mellom 19. og 25.juni som ligger nærmest den 24.juni.

• Sild og poteter var for hverdagskost å regne, og det var først på 1900-tallet dette ble vanlig å servere til midtsommer. Dog ble det betraktet som sløseri å servere nypotet, eller «färskpotatis», for den skulle nemlig få ligge så lenge som mulig i jorden for å vokse seg stor. Derfor var det langt vanligere å servere fjorårs-poteter.

FOR BILDER KLIKK HER

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.