Mote på deling: Sverige lanserer ShareWear – klær du ikke kan kjøpe for penger

Pressemelding   •   jan 20, 2016 17:05 CET

3,39 millioner tonn tekstiler kastes hvert år. Derfor ønsker Sverige nå å inspirere folk til å være fasjonable på en mer bærekraftig måte, og lanserer ShareWear – en kolleksjon med unike svenske moteplagg som deles gratis. Det eneste du trenger å gjøre er å dele videre.

ShareWear er en kolleksjon av Sveriges fremste motedesignere, som vil gjøre gjenbruk til det nye bruk. Kolleksjonen blir tilgjengelig globalt den 20. januar og de første klærne er laget av celebre motehus som Filippa K, Hope, House of Dagmar, NIKOLAJ d’ETOILES, Uniforms of the Dedicated, Weekday og Whyred. Plaggene er unike og kan ikke kjøpes i butikk.

«Hvert år kastes millioner tonn tekstiler i Norge og andre land rundt om i verden, selv om nesten alt kan resirkuleres, doneres eller brukes igjen. ShareWear-kolleksjonen har som mål å skape oppmerksomhet rundt problemet og samtidig tilby en alternativ løsning» sier Sofia Kinberg, Global Markedsdirektør i VisitSweden.

Sharewear-kolleksjonen lastes opp på Instagram og en av de første brukerne som kommenterer bildet av et klesplagg, får låne dette plagget i én uke. Når uken er over deler brukeren plagget videre igjen, ved å laste opp et bilde av plagget på sin Instagram-konto. Sverige vil også oppmuntre folk generelt til å delta i konseptet ved å dele plagg de selv har gått lei ved å bruke hashtagen #sharewear.

ShareWear-bevegelsen har allerede fått flere kjente ambassadører fra hele verden. Broen-skuespiller Sofia Helin og supermodell Carolina Winberg støtter kampanjen, og det samme gjør skjønnhetsdronningen Gilan Sharafani og moteredaktør i Side3 Daniel Bratterud her hjemme.

«Målet med ShareWear er å inspirere folk til å være fasjonable på en mer bærekraftig måte. Å dele klær istedenfor å kaste dem er et godt tiltak for å spare både penger og miljø. Om du vil være moteriktig; del også klærne riktig» sier Henrik Selin, avdelingssjef for interkulturell dialog ved Svenska institutet.

Etter lanseringen på Instagram vil kolleksjonen være tilgjengelig i et digitalt showroom som man får tilgang til på Sharewear.se. I det digitale showrommet kan den moteinteresserte lære mer om mote og miljø, samt søke etter forskjellige plagg i kolleksjonen. Her kan brukerne også til enhver tid se hvor et spesifikt plagg befinner seg, noe som gjør det enklere å vite når yndlingsplagget kan lånes igjen.

Les mer om ShareWear her.

Mer informasjon om forbruk av klær finner du her.

For pressebilder Sharewear klikk her.

ShareWear – en del av Democreativity-initiativet fra Sverige

Sverige har en sterk tradisjon for samarbeid som har banet vei for deres kreative bransjer. Democreativity er et initiativ som tar sikte på å dele Sveriges opplevelser innen kreativitet for å inspirere og tiltrekke aktører over hele verden. Democreativity ble lansert i 2014 og er en plattform designet for å promotere og skape ideer. I fjor fokuserte Sverige på spillindustrien og belyste funksjoner og uttrykk i spill som er underrepresentert. I år vil Sverige bruke Democreativity for å rette fokus mot kreativitet og bærekraftighet innen motebransjen.

VisitSweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2012 var antallet overnattinger nesten 3,3 millioner. Det er svenske staten som eier VisitSweden, sammen med Svensk Turism AB.

Det er VisitSweden og Svenska institutet som er initiativtakerne bak ShareWear. Svenska institutet er en offentlig etat som promoterer Sverige gjennom strategisk kommunikasjon, kapasitetsbygging, kulturelle samarbeid og stipendiater.