Ny miljøvennlig ferge: Bærekraftig ferie på Gotland

Pressemelding   •   mar 28, 2019 07:30 CET

M/S Visborg. Foto: Skippax

I dag 28. mars sjøsettes en ny ferge mellom Nynäshamn og Visby som drives kun på flytende naturgass. Nå blir det enda enklere å reise miljøvennlig til Gotland, den flotte ferieperlen på den svenske østkysten. Gotland er blant annet kjent for de mange trendy stedene som jobber både økologisk og bærekraftig.

Fartøyet er døpt M/S Visborg og innebærer en kapasitet- og miljøforbedring for trafikken mellom Gotland og det svenske fastlandet. Fergen skal trafikkere to ganger daglig mellom Nynäshamn, 5 mil sør for Stockholm, og Visby på Gotland.

– Dette er en veldig positiv nyhet for Gotland. Denne nye fergen øker tilgjengeligheten til øya, og det er et veldig positivt tilskudd med et toppmoderne og bærekraftig alternativ, sier Thomas Johansson, landssjef for Visit Sweden i Norge.

Gotland er også et godt utgangspunkt for de som ønsker en bærekraftig reise. Flere hoteller er miljøsertifiserte, deriblant Hotel St. Clemens, Best Western Strand Hotel og Scandic Visby som er sertifisert med det offisielle miljømerkeordningen Svanen. Hvis du ønsker å teste en mer alternativ form for bærekraftig overnatting finnes det flere muligheter på øya, som glamping på Surflogiet, som består av luksuriøse telt beliggende på Toftastranden, like sør for Visby. Her har de en gjennomgående bærekraftig filosofi, med blant annet en bar og uteservering bygget av drivved og en plastfri profil. Her kan du i tillegg til unik overnatting teste blant annet SUP, surfing, beachvolleyball, og mye mer. Kneippbyn utenfor Visby tilbyr barnevennlig overnatting utover det vanlige i svevende tretopphytter.

Til venstre: Sykling på Gotland. Foto: Gotland Sports Academy Til høyre: Surflogiet med beliggenhet midt på stranden.  Foto: Hanne Marit Tobiassen

For miljøvennlig transport rundt på øya anbefales det å bruke sykkel. Gotland er godt tilrettelagt for sykling med flatt terreng og fine stier og sykkelveier. Ønsker du litt mer action kan du teste mountainbike i Slite-traktene, hvor det finnes et stort ubebygd naturområde perfekt for friluftsliv.

Lokale råvarer og kortreist mat

Etter en dag med aktiviteter må man belønne seg med en god middag. Spredt rundt på øya finnes det flere økologiske restauranter som serverer retter med lokale og kortreiste råvarer som lam, trøffel og primører. Ta for eksempel turen innom Lilla Bjers like utenfor Visby, hvor de dyrker egne grønnsaker som de anvender i menyen i restauranten og selger i gårdsbutikken. Dette er blitt en av Gotlands mest populære spisesteder og de har fått utmerkelsen Mästerclass i restaurantbibelen White guide.

Ferske og kortreiste grønnsaksretter på Gotland. Foto: Hanne Marit Tobiassen

Hvis du tar turen til den sørlige delen av øya må du avlegge et stopp på det karismatiske stedet Gula Hönan. I det gamle gule huset serveres det dagsferske grønnsaker fra kjøkkenhagen i tillegg til at gjestene får en omvisning i hagen som en del av matopplevelsen. Tuppens krog lokalisert i Visby er Gula Hönans søsterrestaurant hvor du serveres enkel mat komponert med svenske og gotlandske råvarer.

Mer om M/S Visborg

Fergen er Destination Gotlands nye og topp moderne skip som drives på LNG. LNG, flytende naturgass, er et drivstoff som reduserer karbondioksidutslippet med opp til 20 % og M/S Visborg er et av verdens største fartøy som kjøres på denne type drivstoff. Bruken av LNG minsker miljøpåvirkningene, og fra før har eksisterende ferger i Gotlandstrafikken katalysatorer som også bidrar til en redusering av nitrogenoksider. Den er også tilpasset fremtidig miljøvennlig drift med muligheten til å kjøre på biogass. Fergen har plass til 1650 passasjerer og 650 biler, og ombord selges blant annet lokale produkter fra Gotland.

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. I Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2018 var antallet overnattinger over 3.5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.