Nyhet: Kattegattleden er Årets sykkelvei 2018

Pressemelding   •   mar 06, 2018 08:00 CET

Foto: Hannah Larsson

Sveriges første nasjonale sykkelvei ble nettopp kåret til «Årets sykkelvei 2018» på sykkel- og vandringsmessen «Fiets en Wandelbeurs» i Utrecht, Nederland. Det er en prestisjefylt utmerkelse, som tar sikte på å fremme arbeidet med sykkelveier av høy kvalitet, som er attraktive for besøkende.

I år er første gangen en svensk kandidat er med i juryens bedømming. Kriteriene som bedømmes er blant annet at veien skal ha et attraktivt utvalg av opplevelser, mat og overnatting, være tilgjengelig, trygg og tilby vakkert landskap. Langs den 37 mil lange strekningen kan man oppleve både flott natur, gode spisesteder og overnatting i alle prisklasser - som blant annet luksuriøse sparesorts, boutiquehotell, sjarmerende vandrerhjem og camping langs havet. Kattegattleden gir deg muligheten til å oppleve Sveriges vakre kystlinje fra sykkelsetet.

– Det er en ære for Sverige å motta prisen som Årets sykkelsti. Det er mange aktører som sammen har jobbet hardt for å lage en opplevelse av høy kvalitet, sier Thomas Johansson, landsjef på Visit Sweden i Norge.

Halland, også kjent som Sveriges riviera, er blitt mer og mer populært hos nordmenn. Stadig flere får øynene opp for kyststrekningen sør for Göteborg, som kan skilte med lange sandstrender og avslappet atmosfære. Siden 2008 har antallet overnattinger fra Norge økt med 53 prosent og i fjor viste statistikken en stigning på fem prosent.

Fredag var representanter fra regionene Halland og Skåne på plass for å ta i mot prisen i Utrecht.

– Den havsnære Kattegattleden er en suksess og interessen øker stadig, ikke minst internasjonalt sier Dag Hultefors, fra Region Halland.

• Kattegattleden er Sveriges første nasjonale sykkelvei og åpnet 06. Juni 2015.
  • Sykkelveien er 370 km lang og strekker seg langs kysten mellom Helsingborg og Göteborg.
  • Les mer om Kattegattleden her. https://kattegattleden.se/

Bilder finner du her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.