Opplev en svensk kräftskiva

Pressemelding   •   jul 20, 2016 07:30 CEST

September er høysesong for fisking av kreps, og hos våre naboer i øst er dette forbundet med en tradisjonsrik fest, med sang og gode venner. Vi gir deg tipsene til hvordan du arrangerer en kräftskiva selv – og til hvor i Sverige du kan dra for å delta på en!

En Kräftskiva er det vi på norsk kaller et krepselag. I Sverige er dette en stor, tradisjonell fest som finner sted under sensommeren og høsten. Krepsen kokes da gjerne i saltet vann, og tilberedes med øl, dill og andre krydder, før den serveres med klassisk tilbehør som ostepai, kantarelltoast, brød, ost og snaps. Og ingredienser som sanger, hatter og servietter og annen pynt med krepsemotiv hører selvsagt med!

Ønsker du å arrangere en kräftskiva selv? Her er Visit Swedens beste tips:

Oppskrift på koking av kreps - 3 kg
Du trenger:
* 5 liter vann
* 2,25 dl grovt salt
* 3 ss brunt sukker
 * 0,5L mørkt øl og masse dill

Slik gjør du:
1. Har du levende kreps, skal den først skylles i kaldt vann i ca. en time i vasken.2. Kok opp vannet og tilfør salt, sukker og masse dill. La det småkoke i 15 minutter før du tar opp dillen med en hullsleiv. Legg så i ti og ti kreps av gangen og fyll på med mer dill. Sett på lokk og la det fosskoke i mellom 4 og 7 minutter. Legg i mer dill for hver gang du legger i ti nye kreps, og se også til å ha nok salt. – Laken skal nemlig være saltere enn du kanskje tror!3. Når all krepsen er kokt, legges alle i kokelaken igjen og avkjøles. Krepsen kan godt ligge i laken i flere timer – eventuelt til neste dag.
4. Server med aioli, majones, sitron, ostepai og ferske bagetter.

Øvrige ingredienser for en vellykket kräftskiva:
- Jo mer pynt, jo bedre. Det er obligatorisk å bruke krepsehatt og -smekke under middagen.- Legg papirhåndklær og kluter på bordet. Krepsvann på hendene lukter ikke spesielt godt utover kvelden.- Se til å ha nok drikkesanger, og kjør gjerne på med en dans eller to også.- Glem fint porselen og bestikk! Her er det papptallerkener og plastbestikk som gjelder.
- Ikke glem å kjøpe kloknekker. Det kan være vanskelig å få ut kjøttet uten.- Leker er en viktig del av krepselaget. Stafett, rebusløp og selskapsleker fungerer utmerket!

Opplev kräftskiva i Sverige

Dersom du ønsker å reise til Sverige for å oppleve kräftskiva, finnes det flere valgmuligheter i Vest-Sverige:

Krepsesafari med Smögens fiske- og skjærgårdsturer
Bli med de to lokale fiskerne Tommy og Martin ut på havet for å fange kreps i Smögen-området. Krepsen lever på havbunnen, ca. 50 meter ned, og fanges med bur. Etter at fangsten er unnagjort, går dere i land på en øy hvor krepsen kokes og nytes lunkne – når de smaker som best! Husk å kle deg i varme klær. – Støvler og verneklær er tilgjengelig for utlån ombord.

Les mer om krepsesafari i Smögen her.

Krepsefiske og kräftskiva på Norrqvarn Hotell og Konferansesenter ved Göta Kanal
Når kalenderen viser september og kveldene blir mørke, arrangeres det kräftskiva på bryggen ved Norrqvarn Hotell. Her dukes det opp med nykokt kreps, ostepai, nybakt brød, smaksrike oster – og selvsagt sanghefter og hatter. Kombiner gjerne kräftskivan med krepsefiske for hele familien. Da får dere tidligere på dagen bli med å fiske opp kreps fra Göta kanal. Burene settes ned fra kanalbredden, så her trenger man ikke båt, men bare trillebår og lommelykt. – Dermed er dette perfekt for de minste!

Les mer om krepsefiske og kräftskiva på Norrqvarn her.

Kreps på Väderöarna
Väderöerna er en øygruppe langt ute i havet utenfor Fjällbacka i Bohuslän. Dette er Sveriges vestligste øyer, så her får du vakker utsikt over den uendelige horisonten og følelsen av å være på en øde øy! Her kan du være med på både krepsefiske og kräftskiva, og man kan booke en pakke som inkluderer båttur tur/retur, lunsj, krepsefiske, badstue og bading i saltvannsbadetønner, ekte svensk kreäftskiva, en natt i dobbeltrom og en stor, herlig frokost.

Les mer om krepsefiske og kräftskiva på Väderöerna her.

FOR BILDER, KLIKK HER

For mer informasjon, kontakt:

Presseansvarlig Visit Sweden:
Louise Winberg
E-post: louise.winberg@visitsweden.com

Visit Sweden Pressetjeneste
Elisabeth NedresæterTelefon: 996 22 100

E-post: elisabeth@slaeger.com

Siri Skaustein
E-post: siri@slaeger.com

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.