På ferie med firebente

Pressemelding   •   feb 24, 2016 07:30 CET

Planlegger du å ta med hunden din ut på en lengre tur enn vanlig? Sverige har tilbudene som vil få bissevoven til å logre!

Ofte byr det på utfordringer å ta med kjæledyr på ferie. Enkelte overnattings- og spisesteder tillater ikke dyr overhodet, og de som gjør det er ikke nødvendigvis spesielt tilrettelagt for dem.

Til glede for alle dyreeiere har det i Sverige dukket opp flere hotell, spisesteder og turistaktiviteter som har lagt opp til at både hunder og eiere skal få en behagelig ferie. Nedenfor tipser VisitSweden om stedene som setter de firebente først!

Göteborg-hotell med Sveriges mest luksuriøse hunderom

Det forføreriske boutique-hotellet Pigalle midt i Göteborg åpnet nylig Sveriges mest luksuriøse hunderom. Rommet er utstyrt med alt hunden kan begjære – som en premium-seng fra luksusmerket Lord Lou. At Pigalle tenker luksus og design selv for den firebente, er ikke så rart. I november i fjor ble hotellet utsett til et av verdens fremste nye luksushotell under gallaen World Luxury Hotel Awards.

– Vi har alltid fokus på opplevelsen, og nå er det menneskets beste venn som står i fokus. Selvfølgelig skal vi ha høy haleføring også når det kommer til hundegjestene, sier hotellsjef Jimmy Olsson.

Les mer om Hotel Pigalle HER.

På sightseeing med hunden i Stockholm

Kombiner en luftetur med hunden med en guidet vandring i den svenske hovedstaden. Reisearrangøren Stockholm Our Way arrangerer halvannen times-turer året rundt, på fire ulike steder i Stockholm: Fra Slussen til Vitabergsparken, Munklägret – Svältholmen – Kungsholmen, Strandvägen – Diplomatstaden, og Kungliga Hagaparken. Turene ledes av en autorisert Stockholmsguide, og iblant har også guiden med hund.

Les mer om sightseeingene HER og om andre hundevennlige aktiviteter i Stockholm HER.

Bull-Dog Café i Mora

Tettstedet Mora i Dalarna, som kanskje er best kjent som endestasjon for skirennet Vasaloppet, har et stort tilbud av friluftsaktiviteter som gleder både to- og firebente. Og når dere kjenner at sulten begynner å gnage og vil inn i varmen, bør dere ta dere til Bull-Dog Café i sentrum. Dette er nemlig en tilbakelent oase, som serverer hjemmelagde fristelser og kan skilte med en helt egen hundemeny!

Les mer om Bull-Dog Café HER.

V.I.D-pakke på Hotel Villan i Göteborg

Hotel Villan er et personlig og eksklusivt hotell i sentrale Göteborg som anstrenger seg litt ekstra for at både to- og firebente skal få et behagelig opphold. Gjester som reiser med hund kan booke hunderommet, hvor det venter en Very Important Dog-pakke som inneholder velkomstpresang, matskåler, teppe og håndkle. Og like utenfor hotellet finnes det mange fine turmuligheter, både langs vannet og i parker.

Les mer om Hotel Villan HER.

BrewDog Bar på Södermalm

BrewDog Bar på Södermalm i Stockholm er perfekt for tørste hunder og hundeeiere. Her har de 18 ulike øltyper på tapp, og den firebente får servert vann så fort dere kommer innenfor døra. På menyen står også ulike matretter, med et bredt utvalg for vegetarianere og veganere. Innredningen er kul og industriell – og veldig hundevennlig.

Les mer om Brew Dog HER.

Hundevennlig ferie i Dalarna

I Siljansbygden – kommunene i Dalarna som er sentrert rundt innsjøen Siljan – er med sin vakre natur et ypperlig sted å feriere for både store, små og firebente familiemedlemmer. Her kan dere booke egne hundepakker som inkluderer innkvartering i hundevennlige hytter og en innholdsrik besøksguide for deg og hunden din, med tips til blant annet turløyper og hundebad.

Les mer HER.

Kafé med egen hundemeny

På kafeen Himmelska Hundar på Gärdet i Stockholm er både du og hunden din hjertelig velkommen. Her finnes det en egen meny for hunder og tilbud om hundeparkering hvis du må ut å gjøre noen ærender på egen hånd. Og hvis du vil gjøre ekstra stas på bisken, kan du arrangere hundefest. Da stiller kafeen med buffé for hundene med mat og godsaker.

Les mer HER.

FOR BILDER, KLIKK HER

VisitSweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2012 var antallet overnattinger nesten 3,3 millioner. Det er svenske staten som eier VisitSweden, sammen med Svensk Turism AB.