Populære skalldyr på auksjon: Nå er det svensk hummerpremiere

Pressemelding   •   sep 22, 2014 07:00 CEST

På mandag starter det svenske hummerfisket, noe våre naboer markerer ved å auksjonere bort årets første hummer til høystbydende.

Både i Göteborg og i Smögen selges det rekorddyre hummereksemplarer for å markere starten på fisket. Premieredato er alltid første mandag etter den 20. september, klokken 07.00. Det er lagt opp til mengder av flotte kyst- og matopplevelser for tilreisende til den svenske vestkysten under hele hummerfiskesesongen, som pågår frem til 30. april.

Rekordhøye priser
Den svært populære hummerauksjonen bygger på lange tradisjoner, og inspirerer svenskene til å grave dypt i lommene. I Göteborg har det tidligere blitt solgt hummer for så mye som 102 000 svenske kroner kiloen på premieredagen. Det vestlige Sverige er kjent for sin fantastiske sjømat, og spesielt skalldyr får ben å gå på når høsten melder sin ankomst. Årets første fangst auksjoneres bort, og hummeren er kjent for å oppnå ekstra høye summer den første dagen.

Vestkystens hummerfest
Både hoteller, caféer, fiskebåter og sjøboder deltar i hummerfeiringen, og for de som ønsker å fiske sin egen middag er mulighetene mange. I Smögen arrangeres det en skalldyrsafari som avsluttes med et besøk på den kjente fiskeauksjonen. Her kan man enten velge å betale i dyre dommer for en av de første hummerne – eller bare kose seg med den litt tregere fangsten, som garantert er like velsmakende. Auksjonstradisjonene til Smögen strekker seg helt tilbake til 1919, hvor det først og fremst ble solgt sild og makrell. I dag står skalldyr for mesteparten av omsetningen, og de eksklusive råvarene har blitt en turistattraksjon i seg selv.

Hummersafari i Grebbestad
Hele 50 % av all svensk hummer fiskes i Grebbestad, bare en liten kjøretur fra norskegrensen. Her kan man bli med et par lokale brødre på hummersafari i en tradisjonell trebåt. Etter en 2,5 timers fisketur ankommer man brygga og brødrenes sjøbod til en avsluttende hummersupé.

Hummerfakta:
• Hummeren er et av våre største krepsdyr.
• Hummeren vokser bare 2-3 cm per år, og er først kjønnsmoden når den når 22-23 cm.
• Hummerhunnen bærer egg i et helt år.
• Eneste lovlige fangsredskap for hummer er teiner.
• Hummersesongen starter i slutten av september og avsluttes i april.

VisitSweden markedsfører varumerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes på i 12 land rundt om i verden. Her i Norge har vi kontor i Oslo. Norge er det land i verden som reiser mest til Sverige. I 2012 var antallet gjestenetter nesten 3,3 millioner. Det er svenske staten som eier VisitSweden sammen med Svensk Turism AB som representerer omrent 10 000 turistbolag.