​Sommerens kulturhøydepunkter i Sverige: Verdenskjent graffitikunstner stiller ut i Göteborg

Pressemelding   •   jun 11, 2019 07:30 CEST

Art of Banksy - Foto Nordic Exhibitions & Events AB

Fyll opp kulturkvoten i Sverige i sommer, når verdens største Banksy-utstilling gjester Göteborg. I tillegg til Banksy-utstillingen myldrer nabolandets kunstneriske scene av ulike tilbud. Her tipser vi om 14 kulturarrangementer du ikke vil gå glipp av.

Den myteomspunnede kunstneren og politiske aktivisten Banksys verker gjester Sveriges nest største by denne sommeren. Hans graffitiinspirerte stensilteknikker kombinert med anti-etablissement slagord har gjort at Banksy har fått en betydningsfull stemme i samfunnet. Den kontroversielle kunstneren går ikke ubemerket hen, og for første gang kan du se kunsten hans på museumsvegger i utstillingen The Art of Banksy. I tillegg lokker Sverige med en rekke andre spennende navn, utstillinger og arrangementer, deriblant den anerkjente norske kunstneren Tori Wrånes som stiller ut sin absurde og drømmelignende samtidskunst i Göteborg, mens i Dalarna møter Sveriges største kunstnere hverandre i en kombinasjonsutstilling med Anders Zorn og Carl Larsson. I Västsverige kan du oppleve samspill mellom kunst og padling, og i Örebro stilles det ut papirkunst på det gamle slottet i byen.

Gatekunst på museum

Utstillingen “ The art of Banksy” viser 80 originalverk av den kjente gatekunstneren, kuratert av Banksys eks-agent Steve Lazarides. Banksy er en av de mest omdiskuterte og kjente grafittikunstnere i moderne tid og hans verker har vekket engasjement verden over. Med politiske motiver har gatekunstneren engasjert og provosert i en årrekke, og utstillingen som nå vises i Göteborg er verdens største Banksy-utstilling. Tidligere har den gjestet byer som Amsterdam, Tel Aviv, Miami og Toronto. Både skulpturer, malerier og trykk vil finnes i utstillingen, og enkelte av verkene er på utlån fra internasjonale kunstsamlere. Verkene strekker seg fra tidsperioden 1997-2008, og her finner du klassikere som “Girl with the red balloon”, “Flower thrower” og “Rude Copper”, i tillegg til at utstillingen gir et unikt innblikk i prosessen bak produksjonen av kunsten. Utstillingen kan ses i Göteborg frem til den 25. august.

Art of Banksy. Foto Nordic Exhibitions & Events AB

Bymote på Stadsmuseet

Hva kan et klesplagg fortelle? Hva kan moten avsløre om sin tid? Og hvordan påvirker museets motesamling oss i dag? På Göteborgs bymuseum åpner de dørene og tar deg med til en annen tid. Bli med tilbake til historiske drømmeklær og fortidens design. Utstillingen Göteborgs Garderob fokuserer på tiden fra 1880-1930, da klesfabrikkene var sentralt i et voksende Göteborg og forandret hvordan menneskene så på mote, konsumering og hverandre.

Tori Wrånes på Göteborgs Kunstmuseum

Den anerkjente norske kunstneren Tori Wrånes gjester Göteborg med sin intensive videokunst og installasjoner, der lyd og bevegelse står i sentrum. Hun har beskrevet sitt kunstnerskap som et forsøk på å skape virkeligheter utenfor normen og standarden. Ofte jobber hun med en koreografisk tilnærming der lyd, stemme og musikk har stor betydning.

Utstillingen på Göteborg Kunstmuseum er hennes første separatutstilling på et museum i Sverige. Det vil bli vist en storskala videoinstallasjon, en serie skulpturer, samt et nytt maleri laget spesielt for utstillingen. Sammen skaper verkene en drømmelignenede, absurd og egenartet bilde- og lydverden med spor fra nordisk mytologi og HBTQ-aktivisme.

Tori Wråne - Foto: Jacob Soffussen

Gothenburg Culture Festival

Göteborgs Kulturkalas har byttet navn og går nå under navnet Gothenburg Culture Festival. Tema for festivalen i år er stemme, og arrangementet tilbyr et bredt utvalg av kunst- og kulturtilbud helt gratis for alle.

Gjenåpning av Värmlands Museum

01. juni er det endelig på tide å åpne dørene til Värmlands Museum igjen etter en omfattende ombygging. Museet har utvidet med en splitter ny restaurant, hvor du kan nyte god mat laget på sesongens beste råvarer og utsikten fra glasspaviljongen over Klarälven og museumsparken.

Nye funn fra krigsskipet Kronan

Utstillingen om krigsskipet Kronan fornyes med nye lyd- og lysinstallasjoner på Kalmar läns museum. Kronan, som var stormaktstidens mektigste skip, sank utenfor Ölands kyst i 1676, og ble ikke funnet før i 1980. Hvert år gjøres det nye dykk ved vraket og utstillingen suppleres dermed med nye funn.

Kunst langs Kattegattleden

Mellom 10. juni og 6. oktober kan du oppleve kunst langs Kattegattleden, Sveriges prisbelønnede og første nasjonale sykkelvei som strekker seg fra Göteborg til Helsingborg. På strekningen som går forbi Kungsbacka, i regionen Halland, finnes to ulike kunstverk av kunstneren Hanna Romin fra Sverige og Stuart Frost fra Storbritannia.

Artscape Saga uralder møter samtiden

Kungsbacka kommune blir i år utsmykket med to enorme veggmalerier skapt av kunstnerne Beau Stanton fra USA og Dulk fra Spania. Kunstverkene kommer til å bli en kombinasjon av et klassisk folkeeventyr og samtidskunst. Artscape Saga blir et av verdens mest omfattende urbane kunstprosjekt noensinne, og ledes av gatekunstorganisasjonen Artscape.

Slottsvisning med greve Claes Bonde

Greve Claes Bonde gjentar suksessen fra fjoråret og inviterer også i år til slottsvisninger på Tjolöholms slott med selvopplevde skildringer og unike barndomsminner. 78-åringen viser fram slottets historie i et nytt og personlig perspektiv. Claes bestemor var Blanche Bonde, som igjen var datter til Blanche Dickson, som etablerte Tjolöholm på begynnelsen av århundreskiftet.

Kunst og padling

På Tjörn elsker de kunst, kultur og natur. På øya i Västsverige kan du kombinere en kunstrunde på Nordiska Akvarellmuseet med padling på havet. Sammen med en guide padler du mellom øyene fra Bleket til Skärhamn. Her passeres små viker og øyer som det bare er mulig å nå med kajakk. Etter en og en halv times padling ankommer du Skärhamn hvor det Nordiska Akvarellmuseet holder til.

Västsverige Skärhamn. Foto: Amplifyphoto

Van Gogh Alive, The experience

I sommer vises den digitale verdensutstillingen Van Gogh Alive på Kalmar slott. Dette er første gang utstillingen vises i Sverige, og den er en opplevelse for alle sanser. Gjennom store projeksjoner og stemningsfull musikk får Vincent Van Goghs fargerike malerier liv. Dette blir et interessant møte mellom den nyeste utstillingsteknologien og et 800 år gammelt slott.

Paper Magic på Örebro slott

Den belgiske kunstneren Isabelle de Borchgrave har gjort seg kjent for sine kunstverk der hun gjenskaper historiske klesdrakter i papir. Draktene er realistisk utformet og det er først når betrakteren kommer nært innpå at man ser de er laget av papir. Sommeren 2019 kommer 40 av de Borchgraves verk til å vises fram i slottets vakre saler. Utstillingen Paper Magic vil bestå av et utvalg av kostymer fra flere tidsperioder som strekker seg fra renessansen til nåtid. De Borchgrave har høstet stor anerkjennelse og positiv omtale for sine kunstneriske kreasjoner, og verkene hennes har tidligere blitt vist i land som Brasil, Japan, Usa og Belgia. Utstillingen vises fra 19. juni til 1. september.

Paper Magic. Foto: Isabelle de Borchgrave Productions

Solar egg i Rättvik

I sommer kan du ta badstue i et gullegg på Långbryggan i Rättvik! Det er verdensattraksjonen “Solar egg”, utformet av kunstnerduoen Biger og Bergström, som har designet egget som ligger på tuppen av den 628 meter lange bryggen. 12. juni åpner det verdenskjente egget, som tidligere har gjestet steder som Paris, København, Gällivare og Minnesota.

Anders Zorn og Carl Larsson – kunst og vennskap

I år er det hundre år siden Carl Larssons død, og i den forbindelse har Zornmuseet og Carl Larsson gården satt i gang et samarbeid hvor de to svenske kunstikonene møtes. På utstillingen om Anders Zorn og Carl Larsson får besøkende følge kunstnernes vennskap gjennom brev, kunstverk og vennegaver. Carls Larssons idylliske scener fra Sundborn vil finne sted og kunstnerens egne skildringer av lokalfolk og dalamiljøer. De to kunstnerne hadde et nært vennskap som besøkende nå kan ta del i.

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. I Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2018 var antallet overnattinger over 3.5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.