Sveriges beste vinkjeller: PM & Vänner får Grand Award

Pressemelding   •   jul 03, 2017 07:30 CEST

Rubén Sanz Ramiro, Foto: Åke Lindstedt

PM & Vänner i Växjö er nå den første og eneste restauranten i Sverige som mottar Grand Award av Wine Spectator.

Wine Spectator er verdens ledende vinpublikasjon, og har siden 1981 belønnet verdens restauranter for deres vinprogram, gastronomiske høydepunkter, service og atmosfære som sentrale elementer for å skape den ultimate matopplevelse. Så langt har bare 85 restauranter i verden mottatt Wine Spectators Grand Award.

PM &Vänner i Växjö får nå denne prestisjetunge prisen, og er dermed en del av verdens absolutte restaurantelite sammen med restauranter som French Laundry i Napa Valley, Eleven Madison Park i New York og Alain Ducasse Louis XV i Monte Carlo.

Grand Award vurderes med “Tre Glass”, tilsvarende Michelinguidens tre stjerner, og betyr at restauranten anses å være “verdt en egen reise”.

− Jeg er begeistret, rørt og veldig stolt. Vår ambisjon har vært å skape en av verdens beste vinrestauranter. Dette er en anerkjennelse av at vi har kommet dit, sier Per Bengtsson, kreativ leder og gastronomisk ansvarlig.

− Dette er et resultat av et godt teamarbeid, men jeg vil fremheve vår sjefssommelier Rubén Sanz Ramiro, verdensmester i sommelier Andreas Larsson og vår administrerende direktør Anders Lauring, som er spesielt viktige for denne suksessen. Vi på PM & Vänner gleder oss til å fortsette å tilby både gamle og nye gjester fra hele verden en unik mat- og vinopplevelse, sier Per Bengtsson.

Prisen deles ut på "The Grand Award Gala” i New York 21.oktober, som sammenfaller med avslutningen på Wine Experience, der verdens ledende vinprodusenter og restauratører samles.

For høyoppløselige bilder klikk her

For mer informasjon:

Per Bengtsson, +46(0)708-14 46 65, per@pmrestauranger.se

Rubén Sanz Ramiro, +46(0)708-70 04 50,

ruben@pmrestauranger.se

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.