Sveriges første skybar på en fjelltopp

Pressemelding   •   jan 25, 2016 08:00 CET

Den svenske whiskyprodusenten Mackmyra har åpnet en kombinert bar og whiskylager på toppen av et fjell. En fjelltopp 1125 meter over havet, 360 graders utsikt og store naturopplevelser setter rammene for det unike anlegget.

– Lofsdalen har den perfekte fjelltoppen, Hovärken, og da de presenterte ideen for oss, var den for god til å ikke gjennomføre det, sier grunnlegger og daglig leder for Mackmyra, Magnus Dandanell.

– Det er vanskelig å forklare hvor mektig det er å stå oppe på toppen og oppleve naturens krefter. Sammen med Skybarens unike design er dette trolig verdens kuleste whisky-lager, sier han.

Whiskylageret er Europas høyest liggende, og naturen rundt innbyr til skisport på vinterstid og downhill-sykling på sommeren. Et event- og konferansesenter ligger i tilknytning til anlegget, og bør kunne by på et annerledes og spennende arrangement.

Bygget er designet av arkitekt Per Davidson hos Rits Arkitekter. Det runde baren ligner en ufo, og gir inntrykk av å sveve på skyene.

Setter Sverige på whisky-kartet

Mackmyras whisky er internasjonalt anerkjent, og lages på lokale råvarer og helt uten tilsetninger. Med det nye whiskylageret på toppen av Hovärken ønsker både destinasjonen Lofsdalen og Mackmyra å tilby tilreisende noe helt spesielt.

- Dette spektakulære anlegget er et fantastisk tilskudd til Lofsdalens opplevelser. Mackmyra er et sterkt varemerke, og med Skybaren kan vi tilby våre besøkende en kombinasjon av fjellets natur og whisky, sier Ola Andersson, daglig leder for Lofsdalens Fjällanleggningar AB.

Vil du teste en av Skybarens favorittoppskrifter hjemme?

MACKIRINHA
4 cl Mackmyra Brukswhisky

1/2 lime, pluss en båt til garnering

1 cl sukkerlake

Knust is

Mos lime og sukkerlake sammen. Tilsett knust is og hell over whiskyen. Topp med knust is og pynt med en limebåt.

FOR BILDER, KLIKK HER

For mer informasjon om Mackmyra og Lofsdalen, kontakt:Susanne Tedsjö, Sales and Marketing Manager at Mackmyra
Tel. +46 (0) 70 - 841 92 24,susanne@mackmyra.se

Ola Andersson, Managing Director at Lofsdalens Fjällanleggningar
Tel. +46 (0) 680-553 01,ola.andersson@lofsdalen.com

VisitSweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2012 var antallet overnattinger nesten 3,3 millioner. Det er svenske staten som eier VisitSweden, sammen med Svensk Turism AB.