Tema-år i Göteborg 2019: Setter fokus på kunnskap og opplysning

Pressemelding   •   apr 04, 2019 07:30 CEST

Foto The hub Universeum

I forkant av Göteborgs 400-års jubileum i 2021 varmer byen hvert år opp med et eget tema-år. I 2019 setter den svenske storbyen ekstra fokus på utdanning, forskning og kunnskapssatsning. Den Internasjonale Vitenskapsfestivalen i april og Verdensrom-uken i september er to av de største hendelsene i tema-året.

Allerede nå i begynnelsen av april er det klart for den Internasjonale Vitenskapsfestivalen i Göteborg. Den årlige tverrvitenskapelige festivalen er en naturlig del av tema-året, og i år er overskriften “Den svimlende tanken”. Hvert år besøker 60 000 mennesker den populærvitenskapelige festivalen som presenterer vitenskap på kreative og uventede måter. I år innvies festivalen den 2. april med blant annet populære Cedric Villani, kjent som matematikkens Lady Gaga. På åpningsdagen vil også den britiske mediekanalen BBC være på plass for å arrangere en paneldebatt. Bandet d`Arc vil stå forden musikalske underholdningen. I løpet av de påfølgende ukene festivalen går av stabelen vil det bli holdt spennende workshops, kurs, foredrag og mye mer. Programmet er åpent og gratis for alle.

Verdensrom-uken

I 2019 er det 50 år siden månelandingen, og mellom 14.– 22. september blir dette feiret litt ekstra under Rymdveckan (Verdensrom-uken) i Göteborg. Her vendes blikket både bakover og framover, fra historien til framtiden, ut i rommet og tilbake mot jorden. Det vil bli et bredt program om rommets betydning for innovasjon, inspirasjon, vitenskap, industri, forskning, kultur, miljø og kunst.

Bokmessen. Foto: Niklas Maupoix                                       Copyright Steampipe Production Studio Göteborg & Co

Andre store arrangementer i Göteborg i 2019:

• The Hub: Universeums nye utstilling åpnet i februar 2019, og er deres første store kunnskapssatsning innen digital teknikk og innovasjonskraft. Her finnes det et moderne og interaktivt miljø fylt med opplevelser innenfor sensorteknikk, IoT, VR og Al.
  • European Choir Games: Den 03.–10. august fylles Göteborg av tusentalls av korsangere når en av Europas største korfestivaler kommer til Göteborg. Korene vil konkurrere mot hverandre, og synge og underholde over hele byen.
  • Bokmessen: Messen er nordens største møteplass for bok- og biblioteksbransjen, og går av stabelen 26.–29. september. I løpet av de fire dagene festivalen arrangeres har bokmessen rundt 100.000 besøkende. I år er tema-landet Sør-Korea.
  • Nobel Week Dialogue: En gratis heldag i Nobels fotspor. Nobelprisvinnere og verdensledende forskere og eksperter samles i Göteborg på arrangementet som er en del av Nobelukens program.

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. I Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2018 var antallet overnattinger over 3.5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.