Gjerdalen og Johansson-Norgren til topps i Visma Alp Trophy

3. februar gikk avslutningrennet Toblach-Cortina i Visma Alp Trophy, konkurransen som består av fire Visma Ski Classics-renn i alpene. Tord Asle Gjerdalen og Britta Johansson-Norgren vant rennet og stakk av med seieren i den prestisjetunge konkurransen.

Vinnerne av Visma Alp Trophy mottar EUR 5 000 hver, og kåres ved å legge sammen vinnerpoeng fra Visma Ski Classics-rennene Kaiser Maximilian Lauf, La Diagonela, Marcialonga og Toblach-Cortina.

Toblach-Cortina fant sted i tøffe værforhold med snødrev under åpningen av rennet. Johansson-Norgren og Gjerdalen vant begge sprinten og ble annonsert som vinnerne av Visma Alp Trophy etter å ha krysset målstreken.

Øystein Moan, CEO i Visma, er imponert over utøverne etter rennet, som startet tregt med kø for både dame- og herreklassen.

– Utøverne har konkurrert side om side i fire tøffe renn den siste måneden. Vinnerne av Visma Alp Trophy har gjort en enorm innsats gjennom hele konkurransen, og vi er stolte over å forbinde varemerket vårt med deres lagånd, styrke og karakter, sier Moan.

Etter å ha vunnet de to første rennene i Seefeld og St. Moritz, så det ut til at både Gjerdalen og Johansson-Norgren lå an til å vinne Visma Alp Trophy-konkurransen. Johansson-Norgren vant alle rennene i konkurransen, men for Gjerdalen, som kom på fjerdeplass i Marcialonga, var ikke seieren sikret i forkant. Toblach-Cortina ble dermed avgjørende for Gjerdalen å lande førsteplassen.

Visma Alp Trophy-prisene vil deles ut på avslutningsrennet i Visma Ski Classics i Ylläs-Levi, Finland 14. april.

Visma Nordic Trophy Competition starter med Vasaloppet i Sverige 4. mars.

Om Visma Ski Classics:
Visma Ski Classics er en langløpscup bestående av verdens elleve mest prestisjetunge og tradisjonelle skiløp. Dette inkluderer blant annet Marcialonga i Italia, Vasaloppet i Sverige og Birkebeinerrennet i Norge. 28 profesjonelle lag og 50 000 amatører konkurrerer side om side. Skirennene sendes på TV i over 70 land og har over 20 millioner seere. Visma Ski Classics drives av Ski Classics AB og eies av Vasaloppet, Birken og W Sportsmedia.

Visma Ski Classics VIII (2017/2018):

Event 1: 26th November, Prologue Pontresina, Switzerland 10km

Event 2: 2nd December, La Sgambeda, Livigno, Italy 35km

Event 3: 13th January, Kaiser Maximilian Lauf, Seefeld, Austria 60km

Event 4: 20th January, La Diagonela, St Moritz, Switzerland 65km

Event 5: 28th January, Marcialonga, Trentino, Italy 70km

Event 6: 3rd February, Toblach-Cortina, Italy 50km

Event 7: 18th February, Jizerska Padesatka, Czech Republic 50km

Event 8: 4th March, Vasaloppet Sweden, 90km

Event 9: 17th March, Birkebeinerrennet, Norway 54km

Event 10: 7th April, Reistadløpet, Bardufoss, Norway 50km

Event 11: 14th April, Ylläs-Levi, Finland 67km

• Data, telekom, IT

Om Visma

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 300 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har 6 600 ansatte og hadde i 2016 en omsetning på NOK 7 855 mill. Se visma.no og visma.com.

Lage Bøhren

Pressekontakt Head of Communication Norway +47 921 57 801