​Visma og IKT-Norge arrangerer digitaliseringsdebatt torsdag 8. november

Torsdag 8. november kl. 08.00-09.00 inviterer Visma og IKT-Norge til debatt om hvordan vi kan øke digitaliseringsgraden i norsk næringsliv, og hvordan bedrifter, myndigheter og teknologiselskaper kan bidra til økt konkurransekraft og vekst.

Visma vil også lansere sin rykende ferske rapport: Digital Index 2018 – en undersøkelse om digital modenhet i norske bedrifter.

Hvor: Cafe Christiania, Nedre Vollgate 19, 0158 Oslo, kl. 08.00

Påmelding: Presse bes melde sin deltagelse og øvrige spørsmål til kaja.falck-ytter@visma.com, tlf: 91787740, for å settes på deltakerlisten.

Forhåndspåmeldt presse vil få mulighet til å møte og intervjue paneldeltakere i etterkant av debatten (fra kl. 09.00).

Bakgrunn:

Norsk næringsliv seiler akterut på digitalisering

Norge har siden i fjor falt fra andre til femteplass på EUs digitaliseringsindeks (DESI). Manglende kompetanse og kapasitet er fartsdumper som hindrer de virkelige løftene, viser rapporten IT i Praksis 2018, en undersøkelse om trender og erfaringer innen digitalisering i privat og offentlig sektor.

For andre år på rad gjennomfører Visma undersøkelsen Digital Index, som undersøker digital modenhet i norske bedrifter. Svarene fra våre 1500 respondenter viser, i likhet med andre undersøkelser, at norske bedrifter er dårlige på digitalisering. Av bedriftenes vanligste økonomiske og administrative prosesser, er kun 47 prosent digitalisert.

Utviklingen går for sakte, i en tid der endringer må skje raskt.

Følgende personer vil delta i debatten:

Magnus Thue (H), Statssekretær, Nærings- og fiskeridepartementet

Olaf Thommessen, adm.dir i Bedriftsforbundet

Sandra Riise, Leder i Regelrådet

Øystein Moan, konserndirektør i Visma

Geir Pollestad (SP), Leder for næringskomiteen på Stortinget

Siri Nilssen, adm.dir i Amesto Accounthouse

Debatten ledes av sjefsøkonom i IKT-Norge, Roger Schjerva.

Temaer for debatten:

Utnytter norsk næringsliv potensialet i digitaliseringen? Er det mange som fortsatt ikke har tatt i bruk enkle, lønnsomme digitaliseringstiltak?

Hva er de viktigste/største hindringene for digitalisering? Kompetansesvikt, kostnadsforhold eller annet?

Virkemiddelbruk – gulrot eller pisk? Bør myndighetene engasjere seg?

Kan tett samarbeid mellom myndigheter, bedrifter og teknologiselskaper styrke vår digitale konkurranseevne? Hvordan?

Mer informasjon om debatten finnes her.

Om Visma Digital Index 2018

Vismas Digital Index 2018 tar temperaturen på hvor langt norske bedrifter har kommet på sin digitaliseringsreise. Dataene i Digital Index er basert på en spørreundersøkelse som er besvart av bedriftsledere og andre sentrale ansatte i bedriften. I undersøkelsen ba vi respondentene vurdere hvor digitale bedriften er på 13 vanlige administrative og økonomiske prosesser, slik som fakturering, føring av reiseregninger og timeføring.

Undersøkelsen Visma Digital Index 2018 vil være tilgjengelig her (visma.no/digital-index) f.o.m. 8. november.

• Politikk

• digitalisering

Om Visma

Visma leverer software og tjenester som forenkler og digitaliserer prosesser i privat og offentlig sektor. Visma-konsernet opererer i hele Norden og i Benelux, Sentral- og Øst-Europa. Med over 8 000 ansatte, 800 000 kunder og omsetning på NOK 8 537 millioner i 2017, er Visma et av Europas ledende softwareselskap. Se visma.no og visma.com.

Lage Bøhren

Pressekontakt Head of Communication Norway +47 921 57 801