Med skolestart kommer lusene

Pressemelding  •  09-08-2011 07:00 CEST

Hodelus er et økende problem, som ofte dukker opp ved barnehage- og skolestart. Hos Vitusapotek ser vi at salget av lusemidler øker år for år, med en salgstopp omkring skolestart. Forskere rapporter om resistens blant lus, så vi ønsker å tilby alternative metoder for å bli kvitt plagen.

Hodelus lever av å suge blod i hodebunnen til barn og voksne, og smitter via direkte kontakt. Barn rammes oftest på grunn av lek med mye nærkontakt. Det viktigste forebyggende tiltaket er å sjekke barna for hodelus jevnlig. Hodelus kan behandles med lusemidler og hyppig kjemming.

Det finnes i dag to typer lusemidler. Den ene gruppen er de tradisjonelle lusemidlene som er basert på insektgift og som er klassifisert som legemidler. Den andre gruppen har andre virkestoffer og er klassifisert som medisintekniske produkter. Behandling skal ikke igangsettes før lus er påvist, og kun den som har lus skal behandles.

Malation liniment er det norske helsemyndigheter anbefaler til behandling av lus hos voksne og barn over 2 år. Spedbarn og gravide anbefales sjampo med permetrin. Barn under 6 måneder skal behandles i samråd med lege. Folkehelsinstituttet har imidlertid nylig gitt positiv omtale av visse virkestoffer i gruppen medisintekniske produkter som dimetikon.

Nytt middel fjerner lus på minutter

- De fleste av dagens lusemidler har behandlingstid på mellom 8 og 12 timer. Flere ting tyder på at Linicin kan være løsningen mange har ventet på. Det er raskt og enkelt å bruke, effektivt, inneholder ikke insektgifter og bidrar derfor ikke til resistens. - Vi har klokketro på at våre midler, med henholdsvis 10 og 15 minutters behandlingstid, vil bli tatt i mot med åpne armer av barnefamilier. Det er klart det er en utfordring for barn å gå med lusemiddel i håret over lang tid. Med de nye produktene øker sannsynligheten for at flere gjennomfører riktige behandlinger og blir kvitt lusa, sier Merethe Haugen Baklid i Meda, som står bak Linicin-produktene.

Fører ikke til resistens

- Rapporter fra USA, Storbritannia, Frankrike, Danmark og Sverige viser at lus har blitt stadig mer ufølsomme (resistente) for den kjemiske nervegiften som har vært brukt i de tradisjonelle lusemidlene. Siden 2008 har man derfor i de fleste land anbefalt moderne, mekanisk fungerende virkestoffer i stedet for kjemiske nervegifter.  De nye midlene, som er forsket fram de siste årene, har en raskere effekt, er mindre giftige, er milde mot huden og fører ikke til at lus utvikler resistens, forteller Holger von Fircks, farmasøyt og nordisk medisinsk direktør i Meda.

Populært og familievennlig

Linicin har vært i salg på apotek siden februar i år og har allerede rukket å bli populært. Mange familier har hatt gode erfaringer med produktene. En av de er Anh Ellingsen og hennes familie: -Vi har brukt både sjampoen og den forebyggende sprayen til Linicin og blitt kvitt lusene. Det som er fint med disse produktene er at de ikke innholder skadelige stoffer, kun naturlige ingredienser. Du kan trygt bruke de på små barn. Det er også en stor fordel at behandlingstiden er på kun 10 minutter, i motsetning til 12 timer med andre produkter vi tidligere har brukt! Den forebyggende sprayen har også vært uunnværlig for oss. Vi har sprayet håret på vår datter hver dag så lenge det har vært smittefare i barnehagen, forteller Ellingsen, fornøyd mor med lusefri familie.

Komplett serie, med forebyggende spray

Linicin-serien består av en sjampo med 10 minutters behandlingstid og en oljebasert oppløsning med 15 minutters behandlingstid. Disse inneholder to ulike virkestoffer. Serien kompletteres av en spray som forebygger mot lusesmitte. Til sammen utgjør de en komplett serie som dekker forskjellige behov hos forskjellige barnefamilier, hvor luseproblemet er størst. Kombinasjonen av den raske behandlingstiden og fraværet av insektgifter gjør de unike på det norske markedet.

For mer informasjon om Linicin kontakt:

Merethe Haugen Baklid, produktsjef Linicin, Meda AS: +47 975 63 428

Holger von Fircks, nordisk medisinsk direktør, Meda AB: +46 (0) 767 67 48 54

Om Vitusapotek

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har 140 års erfaring med distribusjon av legemidler.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom