Vet hva som virker – og hvordan

Pressemelding  •  19-09-2011 07:00 CEST

Kjemi, biologi og kundeservice. Farmasøyten har en jobb med mange fasetter, men først og fremst har vi å gjøre med en ekspert på legemidler, og hvordan de fungerer i kroppen din.

- Medisiner er gode å ha når vi trenger dem, og vi er opptatt av at du bruker dine medisiner riktig. Vår viktigste oppgave er å hjelpe alle våre kunder slik at de får best mulig nytte av medisinen de tar, enten det er et lett smertestillende produkt eller et reseptbelagt legemiddel, sier apoteker Bent Koksvik på Vitusapotek Sandvika.

Mange bruker medisinene sine feil

Det er mange hensyn å ta når du skal bruke medisiner, og vi vet at en del medisiner brukes feil. Det kan medføre at virkningen ikke blir optimal.

Vanlige spørsmål er:

Skal den tas med eller uten mat? Kan jeg kjøre bil når jeg tar disse medisinene? Og hva med et glass vin?Hvilket produkt hjelper best mot mine smerter, og passer de sammen med de andre medisinene jeg bruker? Alt dette og mye mer kan apotekfarmasøyten svare på, og det uten at du må bestille time eller betale for tjenesten.

Gode jobbmuligheter

De fleste farmasøyter jobber i apotek. For å bli apoteker, altså ansvarlig for driften i apoteket må du være provisorfarmasøyt. Det utdannes i dag flere kvinnelige enn mannelige farmasøyter i Norge, og det er mange relativt unge farmasøyter som blir apoteker og tidlig får ansvar for en mellomstor bedrift. De har ansvar for personalet, økonomien og det faglige ansvaret for kundebehandling og resepthåndtering i apoteket gjennom sin konsesjon.

-Med vår tilgjengelighet opplever vi å være både første- og sisteleddet ihelsetjenesten. Det er motiverende å vite at vår kunnskap og hjelp kan gjøre en viktig forskjell for mange mennesker, avslutter Bent Koksvik fra Vitusapotek Sandvika.

Farmasøyt

Tittelen reseptarfarmasøyt får du når du har avsluttet en bachelor i farmasi. Utdannelsen tar tre år på høyskolen i Oslo eller Namsos.

Provisorfarmasøyt blir du når du har master i farmasi. Dette er et 5 års studie på universitetet i Oslo, Bergen eller Tromsø.

Les mer om utdanningen og yrket her: www.farmasifag.no

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom