Skalldyr fra grillen

Pressemelding   •   jan 11, 2018 08:00 CET

Mange nordmenn forbinder skalldyr med lange sommerkvelder, men mye skalldyr er egentlig best om vinteren. Etter en høst og jul med mye tung mat, er januar en ypperlig måned å servere skalldyr. Ikke bare er skalldyr lett mat, det er også altfor godt til å kun spises sommerstid. Så ta frem grillen og lys opp mørketiden med noen av havets delikatesser i sesong.

GRILLET HUMMER OG KONGEREKER I LIMESIRUP

Olje

1 lime til pynt

PÅ KJØKKENET

• Legg en hummer på en skjærefjøl og hold den med en kjøkkenklut. Plasser en skarp kniv på krysset og trykk den raskt ned gjennom hodet på hummeren. Skjær den i to på langs. Rengjør hulrommet. Klipp av klørne, og slå dem med knivhåndtaket slik at de sprekker. Gjenta denne prosessen med de andre hummerne.
  • Skyll persillen og bland den med olje og pinjekjerner, inntil den har en pestoaktig konsistens. Smak til med salt og pepper. Hell sjenerøst med urteolje over hummerne – spar noen til servering.
  • Klipp langs ryggen av hver reke med en kniv. Kuttet bør ikke skjære reken i to. Klargjør rekene ved å fjerne de svarte innvollene.
  • Skyll limen og skjær av åtte lange skallstykker. Krydre rekene lett med salt og pepper, og plasser en strimmel med limeskall i hver hale.
  • Press saften fra limene. Kok opp saften, vannet og sukkeret i en kasserolle. Ta kasserollen av varmen og la sirupen avkjøles.
  • Skyll aspargesen og fjern bunnen. Skyll fennikel, salat, og dill. Skrell løken. Dra av salat- og dillblader, skjær fennikelknollene i to og skjær løken i tynne skiver.
  • Krydre rømmen med salt og pepper. Skjær brødpinnene i tynne skiver, pensle hver side med olje og krydre med salt og pepper. Skjær limen i båter.

VED GRILLEN

• Klargjør grillen for direkte varme, omtrent 180-190° C.
  • Plasser de halverte hummerne og klørne midt på grillristen, og stek over direkte varme i 4-5 minutter på hver side. Ta dem av grillen.
  • Grill aspargesen. Legg aspargesen midt på grillristen, og stek over indirekte varme i 4 minutter – bare på den ene siden. Ta aspargesen av grillen og la den avkjøles, og skjær den deretter i tynne skiver og bland med salatblader, dill, løk, og fennikel.
  • Grill brødpinnene til de har grillmerker.
  • Klargjør grillen for indirekte varme, omtrent 180-190° C. Legg rekene og hummerklørne på grillen, og stek over indirekte varme i cirka 8 minutter. Legg de halverte hummerne på grillen igjen, og gi sjømaten noen minutter til slik at den blir ferdig. Fjern alt fra grillen.
  • Vend raskt rekene i limesirupen. Server med hummer, grillet aspargessalat, rømme, brød og limebåter.

KOKTE KREPS I DILLAKE

Lake:

20 dillkvister + 5 dillkvister til pynt

2,5 fl mørkt øl

1 dl salt

3 ss sukker

4 l vann

Kreps:

2 kg levende kreps

Vann til koking av kreps

Finhakk dillen.

Lake:

• Klargjør grillen til direkte, høy varme.
  • Sett gryten i GBS-risten eller direkte på risten, og la den varmes opp.
  • Tilsett dill, mørkt øl, salt, sukker og vann i gryten. La dette koke inn i et par minutter. Hell laken over i en skål

Kreps:

• Fyll gryten halvt opp med vann, og kok opp vannet.
  • Tilsett den levende krepsen med hodet først (omtrent 5 om gangen). Start med den største. Gi dem omtrent et halvt minutt, eller til de er røde.
  • Legg deretter krepsene over i laken.
  • Hell laken og krepsene i gryten, når alle krepsene er kokt. La dem surre i 5 minutter med lokket på. Eventuelt skum kan fjernes med en øse.
  • Ta gryten av grillen, og la krepsene avkjøles i laken (sørg for at alle krepsene er dekket av laken). Legg lokket på gryten når laken er avkjølt, og sett gryten i kjøleskapet over natten.
  • Hell laken fra umiddelbart før servering.

TIPS

Server krepsene i gryten, pyntet med dill.

PERI PERI REKER

Ingredienser:

1½ kg rå kongereker med hode og skall, men med hårene fjernet.

Marinade

3 hvitløksfedd

2-3 grønne chilli

100 ml olje

75 ml olivenolje

6 ss smeltet smør

Saltflak

Svart pepper

4 ts paprika

Saften av 1 sitron

3 laurbærblader

4 ts malt spisskummen

100 ml hvitvin

Peri peri-olje etter smak

PÅ KJØKKENET

• Legg rekene i en panne med lave kanter.
  • Skrell hvitløken og knus den. Vask og skjær chilliene i små biter.
  • Kombiner alle ingrediensene i en blender, og bland godt.
  • Hell halvparten av marinaden over rekene, og mariner i to timer. Snu på rekene fra tid til annen.
  • Ta rekene ut av marinaden og la overskytende marinade dryppe av – ta vare på den til senere.

VED GRILLEN

• Forbered grillen for indirekte varme, cirka 175 °C.
  • Legg rekene på risten. Legg på lokket og grill i cirka åtte minutter, avhengig av størrelse. Snu rekene én gang i løpet av steketiden.
  • Når rekene er nesten ferdig, drar du dem over direkte varme i et par sekunder slik at kantene blir brune.
  • Kok opp den gjenværende marinaden og la den koke i cirka 30 sekunder.
  • Hell over rekene.