Katerina Johnsen - testleder med sans for kvalitet

Nyhet   •   nov 14, 2017 08:10 CET

Avdelingsdirektør for prosjekt- og testlederne i Webstep Partner, Hans Sigvart Hansen, gleder seg over å ha fått Katerina Johnsen med på laget.

Hun har entret prosjekt- og testledermiljøet i Webstep med en klar visjon: Å løfte testlederrollen til kvalitetsleder av hensyn til kunders prosjekter og bunnlinje. Nå har Katerina Johnsen trukket i “testleder-ledertrøyen” i Webstep, til beste for kundene og testfaget, og føler at hun er kommet hjem.

- Testing handler ikke bare om testing, det er så mye mer enn å samkjøre input mot output. Å ta test på alvor handler om verdien av å løfte blikket og sørge for å heve kvaliteten på prosjekter. Testledelse hører ikke med fra slutten, men begynnelsen. Vi snakker om Quality Management her - og det lønner seg! melder ny faglig leder for test i Webstep, Katerina Johnsen.

Løfter testfaget
Autoriteten hennes gir assosiasjoner til Churchills berømte saying: “This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.” Budskapet hennes er klart nok; test skal løftes opp til et nivå som står i stil med fagets praktiske og forretningsmessige verdi, og det kommer fra en faglig leder med mer enn middels oversikt og erfaring.

Imponerende erfaring
Katerina har nemlig bak seg monsterprosjekter innen bank, offentlig forvaltning, helsesektoren og reiseliv, blant annet. Jo mer komplekst og uoversiktlig prosjektet er, jo mer interessant er det. Hun rydder vei. Akkurat nå kombinerer hun rollen som testleder for et større program som dreier seg om innføring av MiFID II EU/ESMA Financial Directive hos en av våre mange gode bank-finanskunder, med rollen som fagansvarlig for Webstep sitt arbeid på testledelse og kvalitetsledelse. Dette er to roller hun trives helt utmerket i.

Unikt samarbeidsmiljø

- I Webstep har vi et tverrfaglig miljø av testledere og prosjektledere, unikt tilrettelagt for samarbeid. Vi får brynt ideer og erfaringer mot hverandre, og det bidrar til innblikk, ny innsikt og økt forståelse. I våre faglige møter øker vi dessuten evnen vår til å tenke enkelt og ukomplisert. “Simplicity is the ultimate sofistication”, slår hun fast, og treffer Webstep-spikeren på hodet, før hun dreier samtalen over på et tema hun brenner litt ekstra for - statiske tester.

Oppgraderer statiske tester
- Det er så lett å undervurdere betydningen av statiske tester, det å ta seg tid i starten til å involvere mange i arbeidet med å skrive og formulere gjennomtenkte og gode krav til systemet. Det handler om å få fram utfyllende krav, krav som fanger opp kompleksitet og brukerbehov, understreker hun, og avslutter med tre ting hun ser som viktige trekk ved testlederrollen i tiden som kommer, og da spesielt i de komplekse og store prosjektene.

God testledelse hever prosjektet
- For det første tror jeg at framtidens testleder vil gå i retning av Quality Management, og med et holistisk - helhetlig - syn på hva kvalitet er og må være. Det andre er at alle vil tjene på at testlederne går i tett samarbeid med funksjonelle og tekniske arkitekter for å komme riktig ut allerede fra starten av prosjektet. Det tredje viktige punktet er en funksjon av alt dette: God testledelse hever prosjektet og organisasjonens anseelse. Kredibiliteten øker, helt enkelt, avslutter Katerina Johnsen.

Er du nysgjerrig på hva du kan gjøre for websteps kunder som prosjekt- eller testleder - eller er du kunde med behov for vår kompetanse? Kontakt oss!