#Hack4no: Klart for nyttig lek med offentlige data 27. og 28. oktober

Nyhet   •   aug 24, 2017 17:26 CEST

Kartverket arrangerer hack4no for fjerde gang. Webstep heier hele veien - som stolt samarbeidspartner. (illustrasjon: Arrangøren)

Webstep er stolt samarbeidspartner for #hack4no 27. og 28. oktober, på Hønefoss. Kartverkets årlige datafest for kodeinteresserte og kreative nærmer seg. - De inviterer til bruk av fritt tilgjengelige data og åpner døren for flinke folk. Da settes kreativitet i system. Det liker vi! sier rådgiver Yngve Christiansen hos ekspertene i Webstep Consulting.

Ideer, design, koding og lek står i sentrum når 14 statlige etater og Høgskolen i Sørøst-Norge inviterer til idekonkurranse, hackathon og kodesamling i oktober. 500 utviklere, gründere, designere, studenter, kodeinteresserte barn og andre kreative mennesker er ventet til årets #hack4no.

Her melder du deg på!

NRK-programleder Selda Ekiz, kjent fra Newton og Anno, kommer. Kahoot-gründer Johan Brand kommer. Og investor og teknologikjendis Silvija Seres. Til og med Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner er på plass når det smeller. Initiativtaker Kartverket har fått med seg 13 andre etater som alle stiller med gratis datasett og skarpskodde eksperter klare til å hjelpe deltakerne.

DISSE ER MED:
Artsdatabanken, Brønnøysundregistrene, Kulturrådet, Meteorologisk institutt, Riksantikvaren, Riksarkivet, Statistisk sentralbyrå, Norsk Romsenter, Oljedirektoratet, Difi, Statens Vegvesen, NVE, NAV og Kartverket.

Ønsker verdiskaping velkommen
- Håpet er at konkurransen skal bringe fram nye ideer og nye måter å bruke åpne offentlige datasett på som kan gi mer verdiskaping, nye apper, tjenester eller andre digitale løsninger, forklarer prosjektleder og kommunikasjonsrådgiver i Kartverket, Sveinung Engeland, og får heiarop med seg på veien fra Webstep.

- Digitale løsninger er vårt felt fra A til Å. Vi lever av å skape sammen med kundene våre og vet at solide, sikre og nyskapende løsninger krever kunnskap og kunnskapsdeling. Dette initiativet er det bare å bøye seg i støvet for. Vi gleder oss og ønsker lykke til med arrangementet, avslutter Yngve Kristiansen i Webstep.

Les mer om arrangementet og meld deg på her