Webstep Cloud Services: Møter økt etterspørsel med mer nettverksarbeid og bredere skykompetanse

Nyhet   •   okt 10, 2017 07:45 CEST

Vokser på AWS-området, i takt med økt etterspørsel: Webstep-utviklerne Marius Kristensen (t.v) og Andreas Nilsen foreløpig siste par ut med AWS utviklersertifisering.

Konseptet Webstep Cloud Services skyter fart etter lanseringen nå i høst. - Vi har etablert en ekspertrolle i markedet, vi opplever høyt trykk i konsulentsertifisering og etterspørselen etter sky-eksperter er økende. Dette er en bra sirkel å være i, sier Morten Rudlang, som skaffer Webstep-kundene eksperter på skyteknologi fra hjertet av Websteps kompetansemiljø.

Markedet for infrastrukturtjenester i skyen øker

De siste ukene har Morten Rudlang kunnet glede seg ekstra over at Webstep- konsulenter har dokumentert sin kunnskap og erfaring gjennom sertifiseringer på AWS plattformen. Dette passer godt til Gartner-rapporten nylig at markedet for infrastrukturtjenester i skyen økte med 31% i fjor.

- Vi merker at dette økende markedsbehovet treffer oss, selvsagt gjør vi det. Vårt svar er å konsentrere oss om å videreutvikle kompetanse, ta en aktiv rolle i meetup-miljøene og vise reell leveranseevne gjennom sertifisering og rekruttering, forklarer Morten, nettopp tilbake fra Mobile Era konferansen.

Sikter mot flere skyteknologier

Webstep Cloud Services har vokst ut fra kundeoppdragene Webstep har hatt på AWS og skyteknologier generelt, men også i mange kunnskapsutviklende interne prosjekter. På denne grunnmuren har forutsetningene blitt stadig sterkere til å etablere dette som en egen tjenestelinje.

- Vi skal bygge kompetanse på de største plattformene, men har valgt å starte med AWS på grunn av etterspørselen i markedet, sier Anders Bjørnestad, Webstep sin fagansvarlige på området. Han har flere eksempler på en bred miks av skykompetanse:

Kunnskapsdeling gjennom konkrete erfaringer

- I september kjørte vi åpen cloud-fagkveld i Kristiansand, med både Azure og Amazon på blokken, med meldingsbasert kommunikasjon, serverless og NoSQL. Denne uken kobler vi sammen hvordan AWS kan tas i bruk når dataanalytikere går løs på stordata. Kollega Miles Granger går løs på millioner av NYC taxi-turer, på AWS Meetup i Bergen nå i oktober. For et par uker siden holdt en av konsulentene våre foredrag om bruk av Amazon sin ECS - EC2 Container Service - på AWS Meetup. Vi har mange konkrete eksempler å komme med, forklarer Anders, som slår et slag for å åpne opp dette feltet for å gi det økt trykk til beste for kundene som trenger kompetansen.

Tar med kunder og konkurrenter
- Erfaringen nå er at utviklingen skjer så fort at vi er nødt for å engasjere oss i nettverk der vi samler kunder, konkurrenter og samarbeidspartnere. Deling begge veier er blitt en forutsetning for å lykkes, mener han, og trekker fram jobben Webstep-ansatte har gjort for å etablere meetups i sentrale byer. - Oslo var først ut, Bergen kom etter i vår, mens AWS Meetup for Trondheim ble etablert for noen uker siden. Skykompetanse opplever både økt etterspørsel i markedet og medvind rent faglig. Det føles både veldig bra og helt naturlig, avslutter han.

………..

Er du nysgjerrig på Websteps satsning Webstep Cloud Services?
Kontakt Anders Bjørnestad eller Morten Rudlang