Hva er en prestasjonskultur verdt for en nasjon?

Pressemelding   •   feb 20, 2011 22:21 CET

Før jul gjennomførte Olympiatoppen en annonsekampanje der de blant annet satte søkelyset på hva en prestasjonskultur er verdt for en nasjon. En analyse gjennomført av Mediapilot viser at gode norske idrettsprestasjoner gir en svimlende høy PR-verdi.

Analysen baserer seg nettbaserte medier i Europa, og slår fast at ti av de mest profilerte norske vinteridrettsutøvere til sammen genererte en estimert PR- verdi på 168 470 000 kroner i januar måned, ekskludert Norge. Dette bekrefter at norsk vinteridrett også er mye skrevet om utenfor Skandinavia, og at populariteten til norske idrettspersonligheter også er høy utenfor landets grenser. Flere norske selskaper som operer på internasjonale markeder har innsett dette, og bruker derfor store ressurser på å få merkenavnet synlig på norske idrettsprofiler som presterer på et internasjonalt toppnivå, som Petter Northug og Aksel Lund Svindal.

Gir god reklame

- Noe av den beste reklamen for Norge som nasjon, får vi gjennom gode idrettsprestasjoner i internasjonale arrangementer. Høy mediedekning og stort publikum, kombinert med gode resultater er god reklame både for sponsorer og Norge. Bedre resultater resulterer alltid i bredere mediedekning, som igjen gir mer reklame for Norge, og nordmenn er jo flinke, sier analytiker i Mediapilot Ingunn Vålandsmyr.

Både Aksel Lund Svindal og Petter Northug er begge mye omtalt i Europa, men i Norge er Petter Northug omtalt dobbelt så mye i januar som Aksel Lund Svindal. Northug har i perioden oppnådd en estimert PR-verdi på nesten 40 millioner kroner, bare i Norge.

-Assosiasjonene mellom norske idrettsprofiler og Norge som nasjon er sterke, og det er absolutt god reklame for både norsk handel og turistnæring når norske utøvere presterer i internasjonale arrangementer, slår Vålandsmyr fast.

Analysen er basert på 5779 redaksjonelle artikler fra følgende land:

Tyskland

Polen

Russland

Storbritannia

Slovenia

Frankrike

Mediapilot er Nordens eneste frittstående medieanalyseselskap. Gjennom å analysere kundens mediebilde på redaksjonelle og sosiale medier kan virksomheten påvirkes, og lønnsomheten forbedres. Selskapet har sitt hovedkontor i Stockholm, men har og kontor i Oslo. Totalt teller MediaPilot over 30 ansatte, hvorav fem i Norge - et antall som stadig øker.

Kommentarer (2)

Dette må vel ansees som en av de største analysebløffene noen har utført. Har sjøl jobbet med reiselivsforskning i snart 40 år og aldri sett noen som faglig innstår for slike "analyser".
    Markedsverdi beregnes av amarkedsinnsasen vurdert opp mot nålt nettpo verdiskaping - inne ut fra annonsekostnader i hytt og pine.

- Thor Flognfeldt - 10-03-2011 14:35 CET

Hej Thor,

Ber om ursäkt för sent svar. Som du nämner finns det ingen direkt koppling mellan annonsvärde och marknadsvärdet av detta. Syftet med analysen var enbart att visa på vilken genomslagskraft norska idrottsmän och kvinnor har utomlands. Norska idrottare är bland de bästa ambassadörerna utomlands och det är ingen tvekan om att de väcker intresse för Norge som både land och resemål. PR värde eller annonsvärde är en faktor baserad på kostnaden för att annonsera, placering av artikel och läskrets. Vi kanske var otydliga i pressreleasen men syftet med analysen var enbart att visa på att mediegenomslaget och därmed annonsvärdet var högt. Vad detta ger för marknadsvärde går enbart att spekulera i.

Hör gärna av dig direkt till mig för att prata vidare om detta. Intressant ämne!
    martin@mediapilot.se

- Martin Wettergren - 17-03-2011 09:28 CET