8 favoritter i vinter

Blogginnlegg   •   okt 02, 2019 08:00 CEST

Foto: Fredrik Schenholm Tekst: Mads Mørch

To timer med leiebil sør for Bodø ligger Glomfjord. På denne ”hemmelige” skidestinasjonen kan du nyte jomfruelig skikjøring i verdensklasse med vakker utsikt i ensom majestet hele vinterhalvåret. Rett over Vestfjorden kan du prøve deg på rekordforsøk når fiskeglade mennesker fra hele verden setter stevne under VM i Skreifiske. Eller kanskje frister nordlyshimmelen over et øde fyr i havgapet? Hva med å se hesteekvipasjene gli inn på Malmplassen i Røros under den årlige og tradisjonsrike Martnan? Kanskje litt kjelkemoro for hele familien, med Loen Skylift som utgangspunkt? Eller en teaterweekend til Oslo eller spahelg i Trondheim? Opplevelsene står i kø.

1. Din guide i Glomfjord

Foto: Fredrik Schenholm

Meløy Adventure er et guide- og eventyrfirma med base i Glomfjord. Herfra skreddersyr Øyvind Gjersvik overnatting, mat og aktiviteter for vennegjenger og firmaer, som guidede skiturer i jomfruelige fjell, brevandring på Svartisen og RIB-turer i Glomfjorden.

meloyadventure.no

Widerøe flyr deg til Bodø

2. Martnan

Malmplassen fylles opp når hesteekvipasjene én etter én glir inn i Bergstaden.

Et hundretalls kulturaktiviteter samler feststemte folk fra fjær og nær. Bli med på folkefest på Røros!

rorosmartnan.no

Foto: Lillian Sandnes/roros.com

Widerøe flyr deg til Røros

3. VM i Skreifiske

Når Lofotcupen og VM i Skreifiske går av stabelen 22. og 23. mars neste år fylles Svolvær havn til trengsel. I dag kjemper pasjonerte havfiskere og glade amatører fra et titalls nasjoner om de 600 deltakerplassene. Påmelding starter i sept/okt. vmiskreifiske.no

Widerøe flyr deg til Svolvær

4. Spahelg

Foto: Studio Dreyer Hensley

Etter tre års fra topp til tå-oppussing fremstår Britannia Hotel i Trondheim som en 5-stjerners destinasjon i seg selv. I underetasjen frister svømmebasseng, jacuzzi, flere badstuer og behandlingsrom, i omgivelser som fører tankene hen på de mest luksuriøse retreats i det store utland.

britannia.no

Widerøe flyr deg til Trondheim

5. Hvalsafari

Ennå vet vi ikke med sikkerhet hvor hvalene vil dukke opp denne sesongen. Men plutselig skjer det, en flokk spekkhoggere stryker forbi utenfor Andøya, Senja eller Skjervøy. De tøffeste eventyrerne dykker med havdyrene. De mer tilbakeholdende foretrekker å skue fra ripa på en større båt. whalesafari.no  seasafariandenes.no