Den perfekte byferien

Blogginnlegg   •   mai 19, 2015 14:07 CEST

Lysten på en urban ferie i sommer? Du trenger ikke reise utenlands for å finne de beste opplevelsene. Vær turist i eget land og utforsk alt hva norske byer har å by på.

OSLO

I hovedstaden kan du oppleve et pulserende liv i urbane omgivelser, samtidig som du enkelt kommer deg til naturskjønne fjell og fjorder.

Område: Det tidligere arbeiderboligstrøket Grünerløkka er i dag blant byens hippeste bydeler, og et populært møtested for Osloborgerne. Her finner du en rekke trivelig kafeer, spennende butikker og et pulserende uteliv.

Severdighet: Ta Bygdøyfergen fra Rådhusbrygga ut til Bygdøy, hvor flere av Oslos beste museer, somKon Tiki-museet, Fram-museet og Norsk Folkemuseum, ligger på rekke og rad. Dette er også et flott sted å tilbringe en solfylt sommerdag, med frodige parker og gode bademuligheter.

Mat og drikke: Helt nede ved vannkanten finner du trivelige Aker Brygge, full av restauranter og utesteder. Ikke det billigste alternativet, men definitivt stedet for en utepils og et godt måltid en varm sommerdag i Oslo.

Verdt å få med seg: Oslofjorden og dens tilhørende øyer er vel verdt et besøk når du gjester hovedstaden. Det finnes et stort utvalg selskaper som tilbyr alt fra øyhopping og sightseeing til taxibåt, cruise og matservering om bord i flotte seilskuter.

BERGEN

Byen mellom de syv fjell har mye mer å by på enn vakre tinder og krystallklare fjorder. Her går historie og moderne byliv hånd i hånd.

Område: Etter en tur opp på velkjente Fløyen – ta en spasertur nedover Vetrildsallmenningen og Lille Øvregaten, et sjarmerende, brosteinsbelagt område med flere hyggelige kafeer.

Severdighet: Du kan ikke besøke Bergen uten å ta turen til Bryggen, full av trehusbebyggelse, museer og restauranter som på hver sin måte gir deg en smakebit av byens spennende historie. Du vil raskt forstå hvorfor Bryggen står på UNESCOs verdensarvliste.

Mat og drikke: Enten du er på jakt etter frokost, lunsj, middag eller bare en liten godbit anbefaler vi en tur til Fisketorget, ikke langt unna Bryggen. For hva er vel bedre enn å nyte fersk sjømat like ved vannkanten? Hos torghandlerne får du også kjøpt fersk frukt og grønt.

Verdt å få med seg: Leter du etter en bedre middagsopplevelse, sørg for å reservere et bord hosCornelius. Restauranten ligger nede ved vannkanten og spesialiserer seg på herlig sjømat og benytter kun lokale råvarer.

TRONDHEIM

Norges tredje største by og historiske hovedstad har en herlig, intim atmosfære og framstår samtidig som ung og urban, takket være den store andelen studenter og et yrende kulturliv.

Område: Bakklandet er uten tvil Trondheim koseligste nabolag, med små trehus, brosteinsbelagte smågater og ikke minst Bybrua, også kjent som Lykkens portal. Her, langs elvebredden finner du et godt utvalgt trivelig kafeer, deriblant Bakklandet Skydsstasjon som i 2012 ble kåret til Årets kafé av National Geography. Ikke dårlig for et serveringssted midt i lille Norge.

Severdighet: Ikoniske Nidarosdomen, som ble oppført helt tilbake på 1100-tallet, er et selvfølgelig stoppested for enhver besøkende i byen. Katedralen spiller en sentral rolle i Norges historie og utsmykkingene på vestveggen kan ta pusten fra de fleste. Ta en guidet tur og nyt fantastisk utsikt fra toppen av det høyeste tårnet.

Mat og drikke: Ingen steder finner du flere glade mennesker en solfylt dag enn på Solsiden. I likhet med Oslos Aker Brygge er dette stedet å være så snart sola titter fram, med restauranter og barer på rekke og rad. For en litt mer avslappet og opplevelse anbefales et besøk på Cafè Løkka i Dokkgata 8.

Verdt å få med seg: Den beste måten å utforske Trondheim på er ved å ta en spasertur langs Nidelva, gjennom det flotte grøntarealet på Marinen, forbi Nidarosdomen via Bybrua til Bakklandet. Her kan du gå, eller prøve verdens eneste sykkelheis, opp Brubakken opp til Kristiansten Festning med fantastisk utsikt over byen og Trondheimsfjorden.

TROMSØ

Den arktiske hovedstaden, Tromsø, har i likhet med Trondheim en intim atmosfære. Den omkringliggende nordiske naturen gjør sitt til at denne byen virkelig er noe for seg selv.

Område: Det beste område å utforske er helt klart bykjerner som er full av trehusbebyggelse i herlig kombinasjon med mer moderne arkitektur. Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at byen byr på gode shoppingmuligheter, da den er kjent som Nordens Paris. Sørg også for å spasere langs havna hvor du har god utsikt til den flotte Ishavskatedralen.

Severdighet: Ta turen til Polaria hvor du får et godt innblikk i livet i nord. Dette arktiske akvariet huser også en panoramakino med fantastiske filmer, fra Svarlbard og det velkjente Nordlyset, som er verdt inngangsprisen alene.

Mat og drikke: Ølhallen er byens eldste vannhull, datert helt tilbake til 1928, og ligger i kjelleren til Mack-bryggeriet og har et stort utvalg øl. Et annet sted verdt å besøke for en stemningsfull aften er Rorbua, kjent for mange fra NRK-programmet "Du skal høre mye".

Verdt å få med seg: Hopp om bord i Fjellheisen som tar deg 421 meter over havet, og gir deg panorama utsikt over hele Tromsø by og de omkringliggende øyene.

Vanskelig å bestemme seg for hvilken by du skal satse på i sommer? Bestill Norge Rundt-billetten fra Widerøe og du trenger ikke å velge. Kultur, historie, severdigheter, mat og drikke - norske byer har alt en urban reisende måtte ønske.