Hundekjøring og gourmet

Blogginnlegg   •   nov 01, 2019 08:00 CET

Tekst og foto Kristin Folsland Olsen

Hos opplevelsesbedriften Trasti & Trine i Alta blir både eventyrlysten og smaksløkene stimulert. Bli med på tre dagers hundesledetur på Finnmarksvidda, etterfulgt av en fristende femretters gourmetmiddag.

Foto: Kristin Folsland Olsen

– Det her er helt topp! Det var litt stivt og nervøst i begynnelsen, men nå mestrer jeg sleden bedre. Harald Olsen har tatt turen fra Oslo til Alta sammen med kona Anne for å oppleve den iskalde og vakre Finnmarksvidda. Frostrøyken står og 22 kuldegrader river godt i nesen når ekvipasjen forflytter seg på ivrige poter over den gjenfryste Altaelva og opp på fjellet. Ekteparet fra Oslo og de fire andre gjestene er godt pakket inn i varmedresser, store støvler, balaklava og snøbriller. Det er om å gjøre å dekke til all hud så man unngår frostskader.

HUNDEDILLA

Guide på tredagersturen er Trine Lyrek. Sammen med ektemannen Johnny Trasti eier og driver hun firmaet Trasti & Trine. Hun har ansvaret for hundegården og turene, mens Johnny er kjøkkensjef og holder matkurs.

Foto: Kristin Folsland Olsen

Da Trine prøvde hundekjøring for første gang som elev på Øytun folkehøgskole i Alta i 1991, ble hun helt frelst.

– Det var som en åpenbaring. Det er dette her jeg skal gjøre!

Foto: Kristin Folsland Olsen

Dagens tur foregår i sledesporene til det som er Europas lengste hundekjøringsløp, Finnmarksløpet. På tur med turister er det heldigvis ikke travelt, og mat og hygge står i fokus. Gjestene overnatter i køyesenger på Jotka Fjellstue, mens de firbente får hver sin halmseng i snøen utenfor. Alle er med og hjelper til med stell og fôring av hundene. Det er mye kos.

Foto: Kristin Folsland Olsen

– Det løfter opplevelsen å få så god kontakt med disse flotte dyrene, mener Harald.

VINTERVAKKERT

Solen har akkurat kommet tilbake til Finnmark etter en to måneder lang vinterdvale, og selv om strålene blir blokkert av fjelltoppene omkring, er omgivelsene farget av et friskt, blått vinterlys. Landskapet er hvitt og vakkert, med myke fjellformasjoner og snøkledte furutrær. Villmarken er vill og heftig, uten forstyrrelser eller bråk. Bare lyden av ivrige hunder som løper, og sleden som sklir over knitrende kald snø, høres.

Foto: Kristin Folsland Olsen

Bortsett fra Harald, som har vært på dagstur med hundeslede én gang tidligere, er alle de andre førstereis. Det er mye som skal læres og holdes styr på, og mestringsfølelsen er stor.

Foto: Kristin Folsland Olsen

– Jeg var veldig nervøs om jeg skulle klare det. Å håndtere kulden og hundene og sleden. Alt er nytt for meg, sier Karen Formon fra Yorkshire i England. – Men man venner seg til det, og lærer underveis. Trine er en veldig dyktig instruktør.

MAT OG KJÆRLIGHET

Foto: Kristin Folsland Olsen

Etter tre dager på vidda er turfølget tilbake i hundegården. Mørket, som har pakket seg rundt gårdstunet, blir brutt opp av både lyslenker og glitrende stjerner. Det lyser varmt og innbydende fra vinduene i restauranten. Innenfor dørene er det kjøkkensjef Johnny Trasti som regjerer.

Foto: Kristin Folsland Olsen

Han legger sin ære i å servere kortreist, økologisk mat. Etter ti år som kjøkkensjef i Oslo, blant annet på Grand Hotel og i regjeringskvartalet, flyttet han tilbake til Alta. Og i 2010 møtte han Trine.

Foto: Kristin Folsland Olsen

– Det tok ikke lang tid før jeg tok med meg tannbørsten og flyttet inn, sier han og gliser.

Trasti & Trine ble en realitet.

VEMODIG FARVEL

– Dette er virkelig over all forventning, sier Iselin Moen begeistret etter å ha skålt med sine nye venner. Rundt middagsbordet går praten lett, om nye erfaringer og opplevelser fra det som har vært et eventyr.

Foto: Kristin Folsland Olsen

– Jeg er verken et friluftsmenneske eller vant til å leve primitivt. Og jeg hater kulde. Men jeg har ikke frosset i det hele tatt, og alt har vært en kjempepositiv opplevelse. Man opplever en ro og en frihetsfølelse som jeg ikke har vært borti før. Jeg er litt trist, jeg – for at det allerede er over.

Widerøe flyr deg til Alta

For mer informasjon se wideroe.no