Over dammen

Blogginnlegg   •   sep 27, 2019 10:57 CEST

Foto: Peter Cripps/Alamy stock photo Tekst: Mads Mørch

Do it your way, melder Visit Liverpool, og bedyrer at til Englands sjette største by kan du komme akkurat som du er; om det er museer og gallerier, fotball, The Beatles eller elleville Bongo’s Bingo som lokker.

Foto: Littleny/Alamy stock photo

For mange nordmenn er Liverpool ensbetydende med fotball eller The Beatles. Årlig reiser et ikke ubetydelig antall The Reds-supportere over dammen fra Norge. Den nye søndagsavgangen, som starter opp 10. november når Widerøe øker frekvensen mellom Bergen og Liverpool, er spesielt tilrettelagt for denne heiagjengen.

THE FAB 4

De fleste har også fått med seg at Liverpool er hjembyen til The Fab 4, noe byen ved elven Mersey vet å utnytte til det fulle. Her kan du oppleve popkultur uansett om du er en ”Day Tripper" eller bestemmer deg for å bruke Eight Days a Week på å bli kjent med The Beatles sin historie. I Museum of Liverpool kan du se scenen som John Lennon and The Quarrymen spilte på 6. juli 1957, og på Pier Head i det vakre UNESCO verdensarvstedet Albert Dock kan du ta selfies sammen med John, Paul, George og Ringo utenfor The Beatles Story, verdens største permanente utstilling dedikert til bandet. Her finner du blant annet en replika av Abbey Road studio og den berømte Yellow Submarine. Du bør sette av minst tre, fire timer for å få med deg alt. Frister det med enda mer pop-historie etter dette, varer suksessutstillingen Double Fantasy, som utforsker den personlige og kreative kjemien mellom det ikoniske paret John Lennon og Yoko Ono, frem til 3. november på Museum of Liverpool.

Foto: Istock

NORSK KALLENAVN

November blir i det hele tatt en busy måned for kunst- og festivalglade Liverpudlians. (Månedens fun fact: Liverpudlians er det formelle navnet på folk som bor i eller kommer fra Liverpool, men du vil som oftest høre dem omtalt som Scousers. Det refererer til ”scouse”, som er forkortelse for ”lobscouse”, som igjen kommer fra norske ”lapskaus”. ”Scouse” brukes også som betegnelse på Liverpool-dialekten. Gryteretten ble kjent i havnebyen gjennom norske sjøfolk. Så vet du det!)

Foto: Fine art agency/Alamy stock photo

Gjennom hele november kan du oppleve Homotopia, Storbritannias ledende LGBT kunst- og kulturfestival. Her blir det verdenspremierer og nyoppsetninger av teaterstykker, film, kunstutstillinger, danse- og kabaretforestillinger. Frem til 10. november kan besøkende også glede seg over utstillingen til den amerikanske kunstneren og aktivisten Keith Haring på Tate Liverpool. Med sine graffiti-lignende bilder ble han en banebrytende aktør i New Yorks gatekunstmiljø på 1980-tallet.

LYSFEST

Søndag 4. november er det duket for en annen spektakulær begivenhet på begge sider av elven Mersey, når festivalen The River of Light kliner til med et fyrverkeri som er designet for hakeslipp og hjertebank. Fyrverkeriet sendes opp fra store flåter i elven, og vil bli akkompagnert av musikk spesielt komponert for evenementet. Fjorårets festival var en megasuksess, så her lønner det seg å sikre seg ”front row” ved elvebredden i god tid før kl. 18.30.

Foto: Craig Holmes Premium/Alamy stock photo

Andre grunner til å planlegge en visitt til Liverpool denne høsten og vinteren, kan være Liverpool International Horse Show, som går av stabelen fra 28. til 31. desember, og det flotte vintersesongprogrammet til Liverpool Philharmonic Orchestra. Ta gjerne en utflukt til Crosby Beach nord for byen og se kunstneren Antony Gormleys mektige Iron Men. Og selvsagt kan du prøve vinnerlykken på det surrealistiske partystedet Bongo’s Bingo.

SPISE OG BO

Historisk

Foto: Kevin Britland/Alamy photos

The Historic Philharmonic Pub, populært kalt ”The Phil”, ble bygget mellom 1898 og 1900. Puben er kjent som den mest dekorerte i hele England. Her finner du et imponerende utvalg av /it/real ales/it/ og god, tradisjonell pubmat. Det kan lønne seg å bestille bord. nicholsonspubs.co.uk

Ikonisk

Foto: Smugglers Cove

På The Smugglers Cove kan du velge mellom 141 sorter rom, 80 ølsorter, en omfattende vinliste og unike cocktails samt mye godt på spisekartet. thesmugglerscove.uk.com

For fans

Ekte Beatles-fans tar selvsagt inn på Hard Day’s Night Hotel. Hotellet har mer enn 100 kunstverk relatert til bandet, blant annet Beatles-bilder på alle rom. Det ligger også kort vei fra The Cavern Club. harddaysnighthotel.com

Foto: Hard days night hotel

Pop-up marked

Med ujevne mellomrom dropper The Makers Market anker i Liverpools Albert Dock. Det er en salig fest av lokal mat og drikke, kunst, håndverk, musikk og opptredener. Følg med på themakersmarket.co.uk

Foto: The markets market

Stilig

Hope Street Hotel ligger midt i hjertet av Liverpools pittoreske georgianske nabolag. Gaten har tidligere mottatt prisen ”Best Street in the UK”. Rommene i dette 4-stjerners hotellet er smakfullt innredet og mange har utsikt over byen. hopestreethotel.co.uk

Foto: Hope street hotel

Kult på Airbnb

Våkn opp i en kul loftsleilighet eller et øko-vennlig ”uglehus”, en luksusleilighet med Liverpools Waterfront utenfor vinduet, eller renovert husly i en verneverdig bygning. Eller hva med en penthousesuite i et ombygget vanntårn eller et Beatles-inspirert rom? airbnb.no

Foto: Istock

Widerøe flyr deg til Liverpool. Fra 10. november økes frekvensen til tre ukentlige avganger. Med en kort mellomlanding eller tre er det gode forbindelser fra hele landet.

wideroe.no kan du enkelt bestille flybilletter til alle reiser i Norge og videre ut i verden. Trenger du hotell eller leiebil, finner du alltid gode tilbud på våre hjemmesider.