Parterapi i Gøteborg

Blogginnlegg   •   apr 10, 2019 09:00 CEST

Foto: göteborg.com Tekst: Mads Mørch

Er du én av de mange som har humret godt – og kanskje lett gjenkjennende – til karakterene i TV-serien Parterapi av og med humor-kometen Kevin Vågenes? For ikke å havne i samlivs-terapeutens sofa, er det nødvendig med litt romantisk påfyll. Hva med å overraske din kjære med en mini-ferie til Gøteborg denne våren?

Foto: göteborg.com

Her kan dere traske gatelangs hånd i hånd i gamle bydelskvartaler breddfulle av sjarm eller oppleve internasjonale kulturbegivenheter på byens gallerier og scener. Dere kan nyte østers og annen afrodisiakum på spisesteder skrytt opp i skyene av restaurantanmelderne eller våge dere på en ur-svensk strömming med mos hos Luckans Fisk på Mariaplan i hjertet av bydelen Majorna. Eller hva med noen smakfulle retter på Lindholmen Street Food Market eller noen munnfuller fra bodene i Stora Saluhallen på Kungstorget?

Foto: göteborg.com

Dere kan tilbringe late ettermiddagstimer ruslende arm i arm rundt i Trädgårdsföreningen, der dere også besøker det vakre Palmhuset fra 1878 med sine eksotiske vekster, eller ta turen til Allmänna badet i Jubileumsparken i Frihamnen. Her venter et 20 x 8 meter stort basseng midt i Göta Älv, samt en sandstrand og et badstu-tårn som har fått mye omtale. Badeanlegget er bygget som en del av byens 400-årsjubileum i 2021.

Foto: göteborg.com

Er dere musikkinteresserte, kan en tur innom Bengans Skivor & Café bli feriens høydepunkt. Med sine 700 kvadratmeter er dette Nordens største og mest innholdsrike platebutikk. Den populære cafeen har solfylt uteservering i sommerhalvåret.

TØRST?
Visste du at Gøteborg nylig fikk sin første vinprodusent? På Wine Mechanics i Gamlestaden fremstilles hvit, rød og rosé. Druene kommer fra Pfalz i Tyskland og Rhônedalen i Frankrike, men vinen blir altså til i et lokale i Lilla Waterloogatan. Stikk innom for et glass og en matbit i vinhusets restaurant. De serverer herlig weekend-brunch med inspirasjon fra hipster-høyborgene Seattle og Portland.

Foto: göteborg.com

Byen på den svenske Västkusten har også en rekke mikrobryggerier, som Stigbergets, Poppels, All in Brewing og Dugges. Å brygge øl er ingen ny foreteelse i Gøteborg. Det har eksistert bryggerier her helt siden byen ble grunnlagt i 1621, og under Svenska Ostindiska Companiets dager var det stor eksport av øl fra Gøteborg og ut i verden. Byens øl-elskere var nærmest knust da Pripps i 2000 ble kjøpt opp av Carlsberg for siden å bli lagt ned, men med mikrobryggeri-trenden så det plutselig langt lysere ut.

SEXY HOTELLER

Foto: Pigalle

Men selvsagt skal dere ikke bare trave gatelangs. Dere skal også tilbringe riktig mange timer på hotellet. Dere er tross alt på tur for å dyrke kjærligheten! Og dere skal heller ikke bo på hvilket som helst hotell. Er du ute etter noe litt utenom det vanlige, er fin de siècle-hotellene Dorsia og Pigalle noe du bør sjekke ut. På Hotel Pigalle på Södra Hamngatan bor dere omringet av velourtepper, plysjmøbler, flagrende frynser, vovede fotografier og malerier av lettkledde mademoiselles i gullrammer. I resepsjonen kan kvinnelige gjester låne et par forførende Louboutin-hæler (størrelse 37, 38 og 39) til å trippe rundt med i Restaurant Atelier i toppetasjen eller mens dere nyter en cocktail eller et godt glass fransk vin på den overbygde tak terrassen.

Foto: Dorsia

Og det er ikke mindre velour og romantisk stemning på Dorsia. Å synke ned i de generøse badekarene som finnes på flere av værelsene der, innhyllet i boblende skumbad, og kanskje med bobler i glasset også, er så romantisk som noen kan ønske seg. Så her bør det ligge an til en real opp-piffing av kjærlighetslivet uansett om du tenker at du til daglig deler skjebnefellesskap med mannen til über-feministen Ellen eller den lettere oppgitte samboeren til kjendisstylist Gaute, eller føler deg mest beslektet med den ”underernærte” powerkvinnen Britt Helen.

Widerøe flyr deg til Gøteborg

For mer info se wideroe.no