Pulserende storby

Blogginnlegg   •   apr 25, 2019 09:00 CEST

Bilde: Johann Hinrich/Alamy Stock Photo Tekst: Mads Mørch

I München vet de 1,5 millioner innbyggerne virkelig å feire sommeren. Uterestauranter, musikkfestivaler og badeliv langs Isar-elven gjør Tysklands tredje største by til en skikkelig sommer-hotspot.

La oss begynne med Isar, som i 13,7 km snirkler seg gjennom München og innbyr til solbading og piknik langs sine bredder. På en varm sommerdag kan det nok bli i overkant fullt på sandbankene. Noen løser det ved å legge beachpartyet til en flåte på elven isteden.

Foto: De bildagentur der fotografen gmbh/Alamy stock photo

SURFING OG NAKENBADING
Et annet sted byens innbyggere og besøkende samles, er Englischer Garten, et vakkert parkområde på nesten fire kvadratkilometer. Parken, som ble påbegynt allerede i 1789, huser mange vakre bygninger, som et japansk tehus og et kinesisk tårn, men også en evigvarende surfebølge i den kunstige elven Eisbach. Den kunstige bølg-en er relativt utfordrende, så nybegynnere bør nøye seg med å være til-skuere til de mange kule surfetypene som henger rundt elvebredden.

Foto: Istock

Parken har hele 75 kilometer med gangstier og mer enn 100 broer som krysser Eisbach, så her mangler det ikke på turmuligheter. Vær bare obs på at også tyske naturister elsker den engels-ke hagen, men de holder seg til området kalt Schönfeldwiese, der det har vært lov å sole seg i nettoen siden 1960-tallet.

FESTIVALTID
Sommertid er også festivaltid. I München må du ikke gå glipp av Summer Night’s Dream-festivalen, som i år arrangeres 20. juli. Det blir en dag spekket med musikk og bayersk gjest-frihet, og som hvert år toppes med et forrykende fyrverkeri. Fra 26. juni til 21. juli arrangeres også den årlige Tollwood-festivalen i Olympiaparken. Den er daglig besøkt av kjente tyske og utenlandske artister, og som alltid i München, flommer det over av mat og drikke.

Foto: Tollwood

PULSERENDE NABOLAG
Fristelser for ganen finnes også i overflod på det tradisjonsrike Viktualienmarkt. I dette nabolaget har det vært flust av salgs-boder helt siden Kong Maximilian I utpekte området til markedsplass i et dekret fra 1807. Sørg også for å legge turen innom Isarvorstadt. Dette er en av Münchens mest populære bydeler, og det tar ikke lang tid å forstå hvorfor.

Foto: Istock

I gatene rundt Gärtnerplatz vrimler det av gamle, vakre bygninger, cafeer, barer, restauranter og trendy butikker. Og så innbyr Isar til en frisk dukkert hvis du behøver å kjøle deg ned mellom slagene. Også Schwabing, nord i byen, tilbyr et heftig uteliv, og er et populært område blant byens mange studenter og unge tilreisende.

Foto: Johann Hinrich/Alamy Stock

Hvis ikke dette skulle være nok til å holde deg busy noen dager i München, kan vi nevne at byen også har hele 47 teatre og 46 museer.

Widerøe flyr deg til München

For mer informasjon, se wideroe.no