​Én propell ut – én propell inn

Pressemelding   •   apr 01, 2019 07:50 CEST

Arbeidet i gang med å erstatte propell med jet

Etter stor suksess med innføringen av Widerøes nye jetfly er det nå klart at selskapet erstatter turbopropell med jet på øvrige flyflåte. Totalt skal 41 fly av typen Bombardier Dash 100/200/300 og – Q400 gjennomgå motorskifte i løpet av jubileumsåret. For å ivareta identiteten innføres nytt uniformelement.

For ett år siden reiste en delegasjon fra Widerøe til Brasil for å hente hjem selskapets første jetfly. I løpet av våren ankom ytterligere to fly av type Embraer E190-E2. Widerøe er lanseringkunde for den brasilianske flyprodusentens andregenerasjons jetfly.

- En helt ny reise for et flyselskap av vår størrelse. Nye utfordringer som vi sammen med vår utvidede Widerøefamilie, med våre Embraer kolleger, har løst på en imponerende måte, forteller en ydmyk driftsdirektør i Widerøe, Morten Skoglund.

Det er store fordeler ved å holde flyflåten så lik som mulig. Etter ett års introduksjonsperiode har Widerøe besluttet å erstatte dagens turbopropell med jet. Arbeidet har begynt og det første flyet har ankommet selskapets tekniske base i Bodø hvor endringene skal utføres gjennom hele 2019.

Widerøe har lang erfaring med motorbytte. Dash 8 100 (flyene som opererer på kortbanenettet i Norge) gjennomgikk en sammenlignbar prosess i perioden 2013-2016 da 16 fly fikk fabrikk nye motorer i anledning flyenes livsforlengende prosess (80K). Den gang i tett samarbeid med flyprodusenten Bomardier.

Utskiftingen av turbopropell med jet har, på samme måte som 80K, aldri tidligere blitt utført. Nybrottsarbeidet og planleggingen har Widerøe jobbet frem sammen med motorprodusenten, Pratt & Whitney. – Dette er nok en verdensnyhet fra Widerøe, forteller Skoglund.

- Nyheten om at propellæraen slutt er mottatt med blandede følelser internt i selskapet, sier informasjonssjef i Widerøe Catharina Solli. Det regionale flyselskapet feiret nettopp 85 år har siden selskapet ble grunnlagt i 1934 utelukkende benyttet propellfly. – Propellen er en del av vår identitet i Widerøefamilien. Identiteten vil vi fremdeles ivareta ved at vi tilfører ett nytt element til uniformsutvalget vårt. Kvinnene kan nå knyte silkeskjerfene i en propell og mennene får sløyfe-propell som erstatter dagens slips. – Et moderne hipsters element som gjenspeiler våre nye jetfly, legger informasjonssjefen til med et smil.

Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe's Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 49 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å knytte steder og folk sammen, og strekker oss for folks mulighet til å skape og bo hvor de vil. Dette har vi trodd på og kjempet for i 85 år og vi skal strekke oss så langt det er mulig for å gi alle et godt tilbud. Widerøe skaper muligheter mellom små og store steder.